Gå til innhold

Lyd i opptak på Pinnacle PCTV Stereo

håvard87

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan prøve å bruke et annet program enn det som følger med TV-kortet, jeg har selv hatt minst 5-6 av disse kortene, fikk alltid veldig bra resultater med WinDVR fra produsenten som heter InterVideo. Jeg vet der er veldig mange andre programmer du også kan prøve, men WinDVR er utrolig enkelt i bruk i forhold til mange av de andre. Kvaliteten på MPEG-filene med PCTV-kortet og WinDVR blir faktisk veldig bra, forutsatt at du har greit signal inn da. Og best av alt, de blir helt kompatible med vanlige formater som DVD, SVCD og slikt. Iallfall ble de det med de versjonene av programmet jeg brukte. Prøv, det kan jo ikke skade? ;)

Lenke til kommentar
Du kan prøve å bruke et annet program enn det som følger med TV-kortet, jeg har selv hatt minst 5-6 av disse kortene, fikk alltid veldig bra resultater med WinDVR fra produsenten som heter InterVideo. Jeg vet der er veldig mange andre programmer du også kan prøve, men WinDVR er utrolig enkelt i bruk i forhold til mange av de andre. Kvaliteten på MPEG-filene med PCTV-kortet og WinDVR blir faktisk veldig bra, forutsatt at du har greit signal inn da. Og best av alt, de blir helt kompatible med vanlige formater som DVD, SVCD og slikt. Iallfall ble de det med de versjonene av programmet jeg brukte. Prøv, det kan jo ikke skade? ;)

Fint! Det skal jeg prøve!

Hvor finner jeg dette programmet? Er det gratis?

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har samme kort.

Bruker du den utvendige lydkablen (som fulgte med) og / eller bruker du en innvendig lydkabel mellom lydkort og tv-kort ?

Jeg bruker sistnevnte og har ikke noe problemer med lyden.

(ikke at det er løsningen...)

Selv om du har en kraftig datamaskin, og en rask harddisk som uten problemer burde kunne ta unna den realtivt beskjedne signalmengden fra DV opptak, vil jeg anbefale og slå av all som summer og går i bakgrunnen når du tar opptak.

Er taskbar full av iconer samtidig som du tar opptak ? Ja, da er det trolig masse programmer som summer og går samtidig som opptak pågår.

På min taskbar ligger det til en hver tid, kun et icon, og det er for antivirusprogrammet.

Slå av skjermsparer og strømsparer funksjoner.

Ja, nå ser du gangen i det. Gi alle ressurser til tv-kortet.

Er det forresten lenge siden du defragmenterte harddisken ?

Du som har en slik stor harddisk (280 GB) burde (hvis du ikke allerede har gjordt) dele disken inn i mindre partisjoner som kun brukes for opptak.

I begynnelsen brukte jeg også Pinnacles egne opptaksprogram uten problemer, men etterhvert som man ble mer kunnskapsrik ang opptak og ville ha større kontroll over innstillinger, kvalitet og opptak, gikk jeg over til et program som het VirtualVCR. Bra program det, men prøv først å få Pinnacles program til å fungere ?

Lykke til !

Mvh, Danny :)

Lenke til kommentar
Hei.

Jeg har samme kort.

Bruker du den utvendige lydkablen (som fulgte med) og / eller bruker du en innvendig lydkabel mellom lydkort og tv-kort ?

Jeg bruker sistnevnte og har ikke noe problemer med lyden.

(ikke at det er løsningen...)

Selv om du har en kraftig datamaskin, og en rask harddisk som uten problemer burde kunne ta unna den realtivt beskjedne signalmengden fra DV opptak, vil jeg anbefale og slå av all som summer og går i bakgrunnen når du tar opptak.

Er taskbar full av iconer samtidig som du tar opptak ? Ja, da er det trolig masse programmer som summer og går samtidig som opptak pågår.

På min taskbar ligger det til en hver tid, kun et icon, og det er for antivirusprogrammet.

Slå av skjermsparer og strømsparer funksjoner.

Ja, nå ser du gangen i det. Gi alle ressurser til tv-kortet.

Er det forresten lenge siden du defragmenterte harddisken ?

Du som har en slik stor harddisk (280 GB) burde (hvis du ikke allerede har gjordt) dele disken inn i mindre partisjoner som kun brukes for opptak.

I begynnelsen brukte jeg også Pinnacles egne opptaksprogram uten problemer, men etterhvert som man ble mer kunnskapsrik ang opptak og ville ha større kontroll over innstillinger, kvalitet og opptak, gikk jeg over til et program som het VirtualVCR. Bra program det, men prøv først å få Pinnacles program til å fungere ?

Lykke til !

Mvh, Danny  :)

Takk for masse bra informasjon!

Skal prøve det du skrev! :thumbup:

Men er det innvendig kontakt for lyd-kabel på TV-kortet? Funker det med innvendig kabel selv om jeg har integrert lydkort (SoundMAX Integrated Digital Audio, tror jeg det heter)?

Endret av håvard87
Lenke til kommentar
Men er det innvendig kontakt for lyd-kabel på TV-kortet?

Ja :

http://www.home.no/dapre/pctvpro.jpg

Funker det med innvendig kabel selv om jeg har integrert lydkort (SoundMAX Integrated Digital Audio, tror jeg det heter)?

Har samme intergrerte lydkort selv. På et Asus P4PE hovedkort :

http://www.home.no/dapre/asus_p4pe.jpg

Her er mitt lyd oppsett I Pinnacle Vision capture program :

http://www.home.no/dapre/lydsetup.jpg

Ellers finner du masse nyttig info her :

http://www.pinnaclesys.com/docsupport1.asp...pro&page_id=98#

Mvh, Danny :)

Endret av dapre
Lenke til kommentar
Riktig kabel ?

Ja.

Bildet fra selve Tv-kortet skjønte jeg ikke helt.

Det likner jo ikke på min kontakt i det hele tatt.

Se på mitt bilde en gang til og sammenlikne.

Se etter "Internal Audio Out" skrift på tv-kortet.

Kanskje du må ta ut kortet for å finne rette kontakt ?

I så fall vær forsiktig. Flytt maskinen til et rom med linoleum/parkett, ikke teppe, og ta på kabinettet (metallramme) før du begynner å skru ut kortet.

Behandle kortet som gull, finn rette kontakt og sett det forsiktig på plass.

Bildene fra selve hovekortet ble jeg heller ikke noe klokere av.

De ser ut til å være rette kontakt typen.

Står det AUX ved siden av ?

Prøv gjerne begge, tror ikke noe eksploderer om du bytter rundt....

Lykke til.

Lenke til kommentar
Riktig kabel ?

Ja.

Bildet fra selve Tv-kortet skjønte jeg ikke helt.

Det likner jo ikke på min kontakt i det hele tatt.

Se på mitt bilde en gang til og sammenlikne.

Se etter "Internal Audio Out" skrift på tv-kortet.

Kanskje du må ta ut kortet for å finne rette kontakt ?

I så fall vær forsiktig. Flytt maskinen til et rom med linoleum/parkett, ikke teppe, og ta på kabinettet (metallramme) før du begynner å skru ut kortet.

Behandle kortet som gull, finn rette kontakt og sett det forsiktig på plass.

Bildene fra selve hovekortet ble jeg heller ikke noe klokere av.

De ser ut til å være rette kontakt typen.

Står det AUX ved siden av ?

Prøv gjerne begge, tror ikke noe eksploderer om du bytter rundt....

Lykke til.

OK, jeg får prøve meg ltt frem!

Men en ting til; jeg har ikke mulighet til å velge AUX i PCTV Vision programmet sånn som du!

post-23-1106491028_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg leste litt om hovedkortet mitt nå og det viste seg at den grønne pluggen er en "TAD-connector" og den svarte er en "CD Audio Connector". Tipper utfra dette at det er den svarte uten at jeg vet hva en "TAD connector" er som skal brukes.

Endret av håvard87
Lenke til kommentar
jeg har ikke mulighet til å velge AUX i PCTV Vision programmet sånn som du!

Det trenger ikke bety noe.

Hvis du bruker utvendig lydkabel går vel denne INN på mikrofon inngang på lydkort, som du har valgt.

At det står digitallyd på "tv playback input" kan sikker være like riktig som AUX for ditt oppsett og hovedkort.

den grønne pluggen er en "TAD-connector" og den svarte er en "CD Audio Connector". Tipper utfra dette at det er den svarte uten at jeg vet hva en "TAD connector" er som skal brukes

"TAD connector" brukes for tilknytting av Telefon/Modem :

http://www.techadvice.com/tech/T/TAD_connector.htm

"CD Audio Connector", brukes (på eldre hovedkort ?) for å gi lyd til cd-rom.

Feks ved avspilling av en musikk cd.

Så...det later til å IKKE være noen av dem ! (gulp...)

Har du ingen plugg som likner på disse to, og er referert i manualen for hovedkortet som "Auxiliary In connector" (AUX) ?

Det pleier å være 3 slike kontakter på hovedkortet.

Hva slags hovedkort har du ? Hva heter det ?

Mvh, Danny :hmm:

Lenke til kommentar
jeg har ikke mulighet til å velge AUX i PCTV Vision programmet sånn som du!

Det trenger ikke bety noe.

Hvis du bruker utvendig lydkabel går vel denne INN på mikrofon inngang på lydkort, som du har valgt.

At det står digitallyd på "tv playback input" kan sikker være like riktig som AUX for ditt oppsett og hovedkort.

den grønne pluggen er en "TAD-connector" og den svarte er en "CD Audio Connector". Tipper utfra dette at det er den svarte uten at jeg vet hva en "TAD connector" er som skal brukes

"TAD connector" brukes for tilknytting av Telefon/Modem :

http://www.techadvice.com/tech/T/TAD_connector.htm

"CD Audio Connector", brukes (på eldre hovedkort ?) for å gi lyd til cd-rom.

Feks ved avspilling av en musikk cd.

Så...det later til å IKKE være noen av dem ! (gulp...)

Har du ingen plugg som likner på disse to, og er referert i manualen for hovedkortet som "Auxiliary In connector" (AUX) ?

Det pleier å være 3 slike kontakter på hovedkortet.

Hva slags hovedkort har du ? Hva heter det ?

Mvh, Danny :hmm:

Jippi! Fikset det nå! (bare med WinDVR3)

Brukte den "CD Audio connector"!

Takk for hjelpen!

Hardware.no er nok en gang et bevis på at man alltid kan få hjelp.

Endret av håvard87
Lenke til kommentar
Jippi! Fikset det nå! (bare med WinDVR3)

Helt topp, ingen ting er bedre.

Brukte den "CD Audio connector"!

Lyd INN er lyd inn, enten det kommer fra en evnt cd-rom eller et tv-kort, så det kan nok henge på greip. Fint.

Bra du sa i fra hva som løste problemet for kommende personer i samme situasjon som kanskje søker gjennom forumet.

Takk for hjelpen!

Bare hyggelig :thumbup:

Mvh, Danny :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...