Gå til innhold

Bruke akvarie som vanntank ?

Anbefalte innlegg

Tenkte litt på denne ideèn siden vi har akvarie hjemme og jeg får meg et Bigwater sett i starten av februar.

Er det noen av dere som har prøvd dette ?

Fisker skal jo helst ikke ha det for varmt i akvariet, og han fyren bortpå zoo`en, sa at fisker hadde det best ved en temp på ca 25 grader, og ikke over 30 grader.

I og med at akvariet er av større dimensjoner enn den vanntanken som følger med, så burde det vel gå greit...eller ?

Eneste minuset ved det hele, er vel at jeg ikke kan ha i det korrosjonsvannet(eller hva det er) for å hindre at ting ruster hvis jeg opplever lekkasje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

He he, har tenkt den samme (syke) tanken her...

Men altså, NEI, det er ingen god ide! Selv har jeg såkalt kaldtvannsfisk Koi, gullfisk ol. Bruker derfor ikke varmekolben, og vannet holder ca 25 grader.

Problemene er mange, først fisken, er redd gullfisken hadde blitt svært "livlig" etter noen timer med Richard Burns, og tilsvarede kald nattestid.

Det andre og avgjørende argumentet er at det som kjent produseres bra mye alger i et akvarie, og selv med algemiddel er alger en nødvendig del av fiskens klima. Fisker må også som kjent på do av og til, dette kan sees som "slam" bestående av nitritt/nitrat, som neppe er til det bedre for de tynne kanalene i kjøleblokker osv. Uspist mat danner også mye slam og kjemiske afallstoffer.

Så NEI, det er ikke en god ide :D

Lenke til kommentar
"GROGI" Skrevet 22/01/2005 : 20:12

"Prossesoren gikk til h..... da gullfisken havna i slangen"  

He he, ja men altså mulighetene/ fordelene er uendelig mange ved et slikt system. Jeg har sett for meg at jeg skulle kunne trene opp mine Praktbotika (smal tynn fisk) til og foreta innspeksjoner av systemet, etter modell fra nordsjøen, der man sender roboter inn i oljerørene for å se.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Eneste minuset ved det hele, er vel at jeg ikke kan ha i det korrosjonsvannet(eller hva det er) for å hindre at ting ruster hvis jeg opplever lekkasje.

nå er det vel slik at korrosjonsbeskyttelse er til for å forhindre alge utvikling og ikke rusting... ;)

Lenke til kommentar

nå er det vel slik at korrosjonsbeskyttelse er til for å forhindre alge utvikling og ikke rusting... ;)

Den var god :D

Hva er da rust, hvis det ikke er korrosjon...

Men vi kaller ikke korrosjon på alu og kobber

for rust. Den er grei.

Lenke til kommentar

I et akvarie kan du ha en varmekolbe på f.eks. 50W.

Denne har termostat og er på ved behov.

Når PCen er på vil det varme mer enn det, og du har

ingen termostatregulering. Det blir for kaldt når PCen

er av, og for varmt når den er på. :cry:

Så et akvarie med plastfisker er eneste løsningen.

Endret av OogaBooga
Lenke til kommentar
Den var god :D

Hva er da rust, hvis det ikke er korrosjon...

Men vi kaller ikke korrosjon på alu og kobber

for rust. Den er grei.

oki greit da... ;) virekt ikke akkurat logsik at man har i korrosjonsbeskyttelse for å forhindre rusting ved leksasje... hvem bryr seg vel om skjermkortet ruster når det først har fått en klump vann på seg... :p

Lenke til kommentar

er av, og for varmt når den er på.  :cry:

man bør bruke både varmekolbe og cpu-varme...

edit: hvor stort akvarie forresten?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

er av, og for varmt når den er på.  :cry:

man bør bruke både varmekolbe og cpu-varme...

edit: hvor stort akvarie forresten?

Koke fisk til middag? :whistle:

Lenke til kommentar

Ja, hvis man i god Enøk ond absolutt vil varme sin fisk med pc'n er det eneste "brukbare" måten ved å legge en god kveil rør/radiatoren oppi akvariet, slik at pckjølevann indirekte kjøles av fisken.. :p

Det vil jo være mulig uten at det går ut over pc-deler, men tror ikke dette er noen god ide samme hvordan man løser det. Du må opp i ganske så stort akvarie før dette ikke blir for ustabilt for fisken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...