Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dårlige ventiltetninger. Funker vidundermidler?


Lada2103

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har problemer med oljeforbruk og oljelekkasje på min 81-modell Lada 2105. Jeg velger å tro at oljeforbruket er relatert til dårlige ventiltetninger, da bilen ikke har gått mer enn 105000 km.

 

Jeg tror det er nettopp det at den har gått lite, som er årsak til både oljelekkasjen og oljeforbruket. Bilen har nemlig i det store og det hele stått rolig siden 1985 (gått 50000 km på 20 år), og alt som er av gummipakninger og simringer har hatt god tid til å tørke inn og krympe.

 

Er det noe hjelp i å helle på "vidundermidler" som påstår å fikse det meste, eller er det bortkastede penger?

 

Jeg kjøpte en dunk i dag med lekkasjestopper fra Wynn's (som påstår å rekondisjoner pakninger av gummi). Jeg vet at STP har liknende produkter.

 

Det er for tidlig å si om det hjelper enda, håper derfor at noen sitter med erfaringer.

Endret av Lada2103
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ehhh, mange vil vel hevde at alt over 5 kr på en 81 Lada er bortkastede penger :p

Men seriøst; når du sier oljeforbruk og lekkasje, mener du da lekkasje ut i det fri, eller er det mangel på dette som gjør at du mistenker ventiltetninger?

Jeg har vært borti endel eldre Lada'er som rakler og kakler ganske betraktelig lenge før 100.000 km, men som går og går i årevis fordet. Jeg tror også vi kan enes om at presisjonen er litt så som så på endel av de gamle østblokk-bilene.

 

Det jeg vil frem til er at hvis du ikke har synelig lekkasje ut av motor, skal du ikke se bort fra at det er oppgitt et relativt stort forbruk på disse motorene selv da den var ny, og at du med litt slitasje har en del svinn, selv om det egentlig ikke er noe galt med den.

 

Har ikke prøvd noen sånne vidunderkurer, men du har vel ikke noe å tape på og teste det ut. Men sjekk også instruksjonsbok for hvor mye olje den "skal" bruke, legg til 100.000 km/24år, og se om det kan være akseptabelt ;)

 

Har du blårøyk ved akselerasjon eller hvis du slipper gassen med litt turtall?

Lenke til kommentar
Ehhh, mange vil vel hevde at alt over 5 kr på en 81 Lada er bortkastede penger :p

Men seriøst; når du sier oljeforbruk og lekkasje, mener du da lekkasje ut i det fri, eller er det mangel på dette som gjør at du mistenker ventiltetninger?

Jeg har vært borti endel eldre Lada'er som rakler og kakler ganske betraktelig lenge før 100.000 km, men som går og går i årevis fordet. Jeg tror også vi kan enes om at presisjonen er litt så som så på endel av de gamle østblokk-bilene.

 

Det jeg vil frem til er at hvis du ikke har synelig lekkasje ut av motor, skal du ikke se bort fra at det er oppgitt et relativt stort forbruk på disse motorene selv da den var ny, og at du med litt slitasje har en del svinn, selv om det egentlig ikke er noe galt med den.

 

Har ikke prøvd noen sånne vidunderkurer, men du har vel ikke noe å tape på og teste det ut. Men sjekk også instruksjonsbok for hvor mye olje den "skal" bruke, legg til 100.000 km/24år, og se om det kan være akseptabelt ;)

 

Har du blårøyk ved akselerasjon eller hvis du slipper gassen med litt turtall?

For det første: Jeg er glad i Ladaen min, og er villig til å legge litt penger i den for at den skal gå ei stund til. Bilen er forøvrig bortimot dønn strøken og rustfri, en sjeldenhet for å si det sånn. :p

 

Det er lekkasje ut "i det fri" for å si det sånn. Jeg ser at motoren er ganske fuktig av olje både foran og på høyre siden. Angående blårøyk: Det ryker ikke mye, bare bittelitt ved hard aksellerasjon (hvis det er mulig med en Lada :D ) etter at bilen har gått på jevnt lavt turtall.

 

Motoren i seg selv går veldig pent og jevnt, ingen kakling og rakling som du sier. PS! Grunnen til at gamle Ladaer kakler og rakler er kun dårlig vedlikehold. Ladamotoren har kjederegister som skal strammes ved å skru opp en skrue, sveive motoren et par runder, og stramme skruen igjen. Dessuten er det obligatorisk å justere ventiler pr. 10000 km. Da går Ladamotoren 300.000km.

 

Lada godkjenner oljeforbruk på inntil 1 liter pr. 100 mil. Hva min bruker, vet jeg ikke, siden jeg bare har hatt skilt på den en liten stund.

 

Ladaene mine:

 

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=22833 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=22829

post-134-1106520497_thumb.jpg

Lenke til kommentar

;) He he, ja jeg håper jo du ikke trodde det var vondt ment, har sansen for biler litt utenom det vanlige jeg, mye sjel i de, og ofte veldig mye bil for pengene (fordi ingen andre vil ha dem) Lada deler var i alle fall da jeg jobbet med bil også veeeldig billg, nytt ventilsett for noen få 100 lapper osv :thumbup:

Sist men ikke minst en fantastisk letthåndterlig leketøy om vinteren.

 

Jeg er også kjent med den litt utradisjonelle kjedestrammeren. Har faktisk forlenget en sånn en gang den ble for kort..(eller kjedet for langt, alt etter som man ser det :whistle: ), og som du sier, er kamkjede ofte årsak til, i alle fall raklingen, kaklingen kan godt være ventiler :p

 

Hvis du har lekasje ut, har ikke jeg så mye tro på vidundermidler, det må jeg bare si. Men du bør jo finne ut litt nærmere hvor det kommer fra da, en liten motorvask og følge litt med fremover.

Toppdeksel er jo en vanlig synder, og svært grei og bytte, igrunn er jo det meste ganske greit å bytte på den bilen, men klart, kommer det ut mellom sylinder og topp er det jo endel skruing. Bunnpanne husker ikke jeg hvor tilgjengelig er på den bilen.

 

Høres jo ikke ut som motoren er slitt, eller utett invendig, hvis du ikke har blårøyk og snakke om, selv ved voldsom akselerasjon :p

 

Hvis det du skriver er riktig; 1 liter på 100 mil, understreker jo det mitt poeng, og vel så det! dvs at du faktisk på en helt fresh motor godt kan fylle ca 1/2 liter olje for hver gang du fyller bensin. Det er veldig mye!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...