Gå til innhold

Skjermkort til Doom3

canhr

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg skal sette opp en pc til en fyr. Eneste krav han setter er at det skal "grise doom3(anter det betyr noe relativt kjapt). ;)

Det jeg da lurer på er hvilket skjerkort eller system jeg skal gå for.

ATI x800 eller GForce 6800?

Har også lyst at dette ikke skal bli noe bråker noe fælt.. Finnes det f.ex kort med silencere der ute?

Hvis noen kunne komme med innvendinger hadde jeg satt stor pris på det.

Mvh

canhr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å gjøre en lang diskusjon veldig kort så griser han doom med begge de kortene!

..og ja, Nvidia har vært bedre på doom og Ati på half-life men det har kommet endel optimaliserte drivere til begge kortene som gjør at forskjellen egentlig ikke er grunnlag for vurdering.

Jeg hadde heller sett på pris samt mulighet for å bytte ut kjøler, samt resten av systemet. Altfor mange idag fokuserer kun på skjermkort og glemmer at resten av maskinen..

..men det er bare min mening.

Lenke til kommentar
X800XT PE er det beste kortet til doom 3. Elelr kanske x800xt bare? x800xt yter hvertfall bitte litt bedre enn 6800ultra ;)

Dette er feil! Nvidia har et ganske imponerende overtak når det gjelder OPENGL-spill som for eksempel "Doom 3". Hadde gått for et 6800GT, da dette gir mye mer for pengene enn ultra-versjonen.

Lenke til kommentar
X800XT PE er det beste kortet til doom 3. Elelr kanske x800xt bare? x800xt yter hvertfall bitte litt bedre enn 6800ultra ;)

Det er feil å si at det skjermkortet er bedre enn det (forskjellige produsenter), særlig når kortene er så jevne. Selvfølgelig er X800XT bedre enn GeForce 4 serien i hva som helst, men i Doom III er GeForce 6800 bedre enn Radeon X800. I Half-Life 2 derimot, vil et X800 ha overtaket. ;)

Med andre ord, GeForce 6800 GT/Ultra er det beste for Doom III.

Så det er sagt, Doom III krever ikke bare skjermkort ha minimum 1 GB RAM og over 3GHz prosessor (Intel) eller minimum 3000+ (AMD).

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Etter det jeg har forstått så er X800 kortene stock mer stillegående enn 6800 kortene, om du velger X800XT (PE) eller Nvidia 6800GT/Ultra vil nok ha lite å si, med mindre du har tenkt å smelle til med 2xNvidia kort og gå for SLi. (siden du nevner støy, disse kortene støyer en del stock når det blir 2 av dem + at de drar rimelig med strøm) Selv ville jeg valgt X800XT selv om det scorer litt lavere i Doom 3.

Generelt

Blant toppkortene (x800 Pro VIVO, x800 XT/XTPE, 6800 GT, 6800 Ultra) utmerker ikke noen av dem seg spesielt. Selvsagt kan ATI lede med opptil 20% i Half-Life 2, mens nVidia gjør det samme i Doom 3. En bør presisere at forskjellen da er mer 80 fps mot 100 fps, og ikke 30 fps mot 40 fps. Hvis du avgjør innkjøp av kort til 4000 kroner utfra ytelsen til et spill til 400 kroner må du slutte med hasjen.... Siden ytelsen er så jevn mellom toppkortene må du ta hensyn til hvilke teknologier de har å tilby, og det mye interessant begge parter har

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Takker alle for input. Som tidligere nevnt skal han spille Doom3. Da er det naturlig å velge en GF 6800GT variant. Har sett mye meninger om hvilken produsent som er best.

Er det noen som er å anbefale eller er de alle ganske lik?

Hvordan er det med drivere, noen produsenter som lager egne og kommer med drivere oftere enn andre etc?

Mvh

Canhr

Lenke til kommentar
Hvordan er det med drivere, noen produsenter som lager egne og kommer med drivere oftere enn andre etc?

Hehe, produsentene er omtrent like. Noen henter litt ekstra ut av kortene i forhold til andre, men det skal jeg ikke gå inn på her. ;) Anngående drivere, nei, det er ikke noen produsenter (som jeg vet om) som faktisk lager "egne" driver til skjermkortene, Nvidia sine standard-drivere er gode nok (de nye oppdaterte, som du laster ned fra nettet, ikke de som følger med på den medfølgende drivercd'n). Mener da både Nvidia og ATi er flinke til å oppgradere driverne sine (denne uttalelsen blir sikkert mange forbannet for, men. La gå)

Synes fremdeles at det er rimelig søkt å basere ett skjermkortkjøp i 4000+ klassen på ett spill til 3-400 kroner (da ytelsesforskjellen mellom ATi og Nvidia ikke er SÅ stor i den prisklassen. Ville da heller sett hva de har å tilby på andre fronter) Jeg valgte ATi siden det skal være bedre på Video Encoding/Decoding. (VIVO kort) Til linuxmaskinen min kjører jeg derimot ett 6600GT, dette grunnet bedre linuxdrivere og, hvis jeg skulle få bruk for det/ønske det, muligheten til å kjøpe ett ekstra 6600GT kort og kjøre SLi.

Står foresten mer om hva de forskjellige skjermkortene i den prisklassen har å tilby :

Her

Endret av lock-aze
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...