Gå til innhold

Et funn? 28-200mm f3.5-5.6G

Anbefalte innlegg

Sitter nå å vurderer en Nikon 28-200mm f.3,5-5,6G.

Den har fått gode testresultater både hos Ken Rockwell og hos Nikonians.

Jeg vurderer denne opp mot 70-300mm ED med bedre zoom. 300mm-ern koster 400 kroner mer også...

Skal jeg satse på det billigere og mer allsidige 28-200 objektivet, eller et 70-300 objektiv med bedre zoom?

Er det noen her som har en av disse to og kunne lagt ut noen bilder?

Endret av dan1el
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, begge er billige (på godt og vondt) objektiver og vil vel i utgangspunktet ikke anbefale noen av dem, men det hele komme jo anpå hva slags budsjett og ambisjoner man har. Har selv hatt 70-300D og den tar fine bilder (ED) og er utrolig lett, liten og mao praktisk, men det sier seg jo selv at at et objektiv til 4k ikke er i nærheten av et til 10-15k med samme brennvidde.

28-200 har jeg null erfaring med, men har ikke lest mye positivt om den. Ken Rockwell skriver blandt annet at bokeh er dårlig på alle brennvidder og at den har kromatisk ab.

Er det på D70 du skal ha den? Isåfall må du huske at 28mm ikke er mye til vidvinkel.

Hvis jeg skal anbefale noen av dem er det liten tvil om at det må bli AF 70-300D ED, men jeg anbefaler alle å bruke litt xtra penger på kvalitetsobjektiv.

Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar.

Jeg har et ganske stramt budsjett, siden jeg skal kjøpe D70-settet (med 18-70mm), minnekort og bæreveske. Jeg vil egentlig bare ha et objektiv å zoome litt med :)

18-70mm er da et ganske allsidig objektiv, er det ikke? Vidvikelen er jo relativt god på denne?

Lenke til kommentar

Dan1el,

jeg synes du skulle gå på foto.no og kjøpe deg en brukt 70-300 4-5.6G, evt en tilsvarende ED. De nærmest hiver G-linsa etter deg og du betaler ikke allverden for ED-linsa heller.

Begge disse er litt for lyssvake, men de er kjempemessige til å lære seg tele-fotografering - og så er de lette. Jeg kjøpte G-linsa og er kjempefornøyd med den - til vanlig utendørs bruk. Innendørs (haller) og i dårlig lys så sliter den. Men så har jeg heller ikke brukt mye penger på å skaffe den.

Når du har lekt deg litt med en slik så kan du finne ut om du trenger noe bedre senere.

Lenke til kommentar

Har luska rundt på Foto.no, men alt jeg fant var en "Sigma 70-300mm F4-5.6 DL Macro Super II". Den koster 150 mindre på bruktmarkedet enn på Fotomagasinet.no. Dessuten så er det ikke så godt motatt i prisguiden...

Fant ingen G-linser som ble kastet etter meg, hehe :)

De er vist billige på Amazon. Kanskje vi kjøper en billig en.

Endret av dan1el
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...