Valent Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Hei, jeg lånte en dell bærbar pc av en god venn, han kommer tilbake på søndag, og problemet er at min lillesøster lagde en biospassord på pcen, jeg vet at det finnes en jumper på vanlige hovedkort man bruker på å fikse dette, men jeg aner ikke hvordan det er på bærbare pcèr.. hadde vært kjekt å få fjerna den før han kom tilbake.. har fjernet "batteriet" uten at det fungerte.. Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Somregel har CMOS i tillegg et statisk minne , dvs som ikke krever batteri for annet enn å holde tritt med klokke/tid/dato. Det du må finne er evt. en bryter eller pin ( --> |_| <-- ) på hovedkortet som må kortsluttes i 1 minutt ofte. Det står somregel alltid "reset" eller "res. CMOS" ved slike pins. Enten det, eller hvis maskinen har failsafe-bios som kan boote opp BIOS-image fra en diskett, men det tviler jeg på at Dell har. Å åpne en bærbar helt, dvs slik at du må til med skrujern og fjerne beskyttelsesdeler osv er ofte brudd på garantibeskyttelsen/vilkårene, noe jeg ville vært forsiktig med, evt. spurt vennen din om han er ok med det. Lenke til kommentar
Valent Skrevet 22. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2005 takk for hjelpen.. hvis det er 1 som har dell, så si ifra hvordan man kan gjøre det. kan ta en kjapp google oxo Lenke til kommentar
Valent Skrevet 22. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2005 fant en løsning, denne dellen har et "spesialt hk" og løsningen blir å skifte ut harddisken, da det er der infoen er lagret? kjipern da.. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Piske lillesøster??????? Tror du må ta deg en prat med den lille demonen og se om hun husker koden, litt søtsaker og tilbud om en del tjenester (kjøre henne hit og dit) bruker å hjelpe. Lenke til kommentar
Howard_ Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Kan dette være til hjelp kanskje? Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 (endret) Info er neppe lagret på hardisken, med mindre compaq NC6000 benytter gamle BIOS-løsninger for slikt, isåfall burde det da holde å boote opp fra f.eks en WIN98SE boot-diskett hvis det er floppy på den. Skal sjekke litt hva som slags løsning NC6000 bruker. EDIT: Sjekket litt, det virker som om NC6000 har en slik merkelig løsning, det skjer at store produsenter har slike sære løsninger som ikke følger hva som er normalt for resten av industrien. (som er å kortslutte pin/jumper og/eller fjerne CMOS batteri og/eller bruke failsafe-floppy med BIOS på diskett.) Prøv evt. Kiss sitt forslag med OEM-bakdør passord som finnes lenger nede på den siden han linker til. Forslaget der for Compaq er: "Compaq" Endret 22. januar 2005 av Karmacom Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Karmacom skrev: Info er neppe lagret på hardisken, med mindre compaq NC6000 benytter gamle BIOS-løsninger for slikt, isåfall burde det da holde å boote opp fra f.eks en WIN98SE boot-diskett hvis det er floppy på den. Skal sjekke litt hva som slags løsning NC6000 bruker. NC6000 krever at du tar ut batteriet + cmos-batteriet i 10 minutter, setter i CMOS, booter pc'n med å holde f10 inne i 15 sekunder, deretter setter i det vanlige batteriet igjen... sånn ca. Har Service manualen til laptopen her, men ønsker ikke å slå opp får å dobbeltsjekke om det er riktig, da produsenter av laptops ikke ønsker å gå ut med hvordan man nullstiller dette. BIOS-passord og ownership tag i bios er eneste tjuverisperre i tillegg til kensington-lås. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå