BremnesX Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Hei, prøver å lage en litt "bedre" hjemmeside, enn de vanlige kjedelig jeg har hatt tidligere Prøver i den sammenheng, og lage noen litt mer detaljerte bilder, der det er bruk av masse farger. Når jeg tidligere har lagret bilder (da gjerne i jpg og gif - format), har jeg lagt merke til at kvaliteten blir litt dårlig, og gjerne at svart ikke blir "helt svart", og hvit ikke blir "helt hvit". Derfor lurer jeg på hvordan jeg kan unngå dette, og gjerne spesifisere litt mer enn hvilket bildeformat jeg burde velge. Da f.eks om interlaced ++ (sett at jpg eller gif har dette) hvis dette er nødvendig for topp kvalitet. Takker for alle svar BremnesX Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Hvis du vil ha null kvalitetstap og farger som er helt "nøyaktige" kan du bruke BMP. Ingen komprimering, fargeverdien til alle punktene blir lagret for seg. Ulempen er jo at bildene blir litt store. Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Jeg foretrekker .png. Gir deg små filer, transparange bilder, og god fargegjengivning. Bare det at IE ikke er helt venn med png og transparange bilder, eller er det rettet opp? Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Til fotografiske bilder er JPG anbefalt å bruke. GIF kan du bruke til grafikkelementer uten stort fargespekter, GIF støtter 256 farger (8 bits). PNG er et ganske fint filformat, gratis er det også, i motsetning til GIF. Problemet kommer da IE (visstnok) tolker fargefilteret feil, og i tillegg mangler støtte for en del fiffige funksjoner som alpha-blending (delvis gjennomsiktighet) og annet stæsj. BMP bør du unngå på nettet. Enormt store filstørrelser. Personlig tipper jeg JPG bør holde til ditt bruk, mulig jeg tar feil. Lenke til kommentar
Abruzzi Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Jeg bruker nesten alltig .jpg Føler det er et godt brukervennlig format som ikke lager alt for store filer men beholder kvaliteten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå