Gå til innhold

Eksperiment med innluft/utluft

Anbefalte innlegg

Dette var et veldig lite eksperiment, som var fort gjort. Likevel kom det fram uventede resultarter. Nå lurer jeg på andre brukeres erfaringer når det gjelder innluft/utluft.

Jeg har vanligvis bare en 120x120 m.m. som frakter luft ut fra kabinettet mitt gjennom PSU-et, ikke ulikt Kises prosjekt:

http://www.overklokking.no/annet/PSUmod/index.html

(Jeg har en litt annen festeanordning, nemlig bolter limt på med araldit og muttere, og en hjemmelaget pakning laget av sitteunderlagstoff.)

Dette tusler og går av seg selv, og det gjør at tempen inni maskina mi er 32 grader på en fin sommerdag når romtempen er 26 grader, tilnærmet lydløst. Luftinntakene er de to viftehullene nede foran på et chieftec-kabinett, med papirstøvfilter (til kjøkkenvifter). Resten av maskinen er temmelig tett.

Uansett, dette lager undertrykk i maskinen. Jeg har noen vifter liggende, og i dag koblet jeg på en av mine små justerbare enermaxer (80x80) nederst i front, montert til å suge inn luft. Jeg lot den stå på full guffe, som vel er omtrent 3000 omdreinger i minuttet. Den bråkte skikkelig, og jeg humret litt mens det gikk opp for meg hvor stille maskinen min egentlig er i dag i forhold til hvordan den var.

I mens steg temperaturen til 33 grader inni kabinettet. Hvis døra er tatt av stiger forresten temperaturen til 34 grader raskt.

Dette leder meg til å tro at undertrykk er det beste for maskinen, og at alle som har vifter som suger inn i maskinen bør snu dem sånn at de blåser ut. Kan noen andre prøve dette og poste sine erfaringer i denne tråden?

For å summere opp:

Med kun 120x120mm. utsug: 32 grader

Med 120x120 utsug og en 80x80 : 33 grader

Med kabinettdøra av: 34 grader

Antageligvis ville tempen steget enda høyere hvis jeg framdeles ville latt maskinen kjøre med døra av. Dette ville jeg ikke eksperimentere med da MBM utløser en alarm som slår av maskinen hvis hovedkortsensoren når denne temperature le terriblé.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg har 2 stk enermaxer (120mm) i toppen av mitt chieftec server tower som blåser luften ut av mitt kabinett, de går på på den laveste hastigheten..Jeg har også på den vifta som fulgte med kabinettet i døra til og suge luft inn..

Jeg har ikke isolert heller noe..så kabinettet er ikke tett (litt dumt når det gjelder støv).

Dette gir meg en temp så og si lik romtemp på 24 grader..

Hjalp dette noe eller ??

Tommy

Lenke til kommentar

Du får vel ikke undertrykk hvis ikke kabinettet ditt er mer tett. Men du kunne jo forsøkt å tette sidehullet (og stoppe vifta der), for å se hva som skjer?

Men det er vel helst tette kabinetter jeg er interessert i. Mitt er fullt av asfaltplater og diverse isolering.

Lenke til kommentar

Har Chieftek Dragon med to 80mm Zalman i front som suger inn, og en 80mm Zalman + en 60mm Papst bak som blåser ut.

Har funnel og Papst 80mm på Taisol-kjøleribbe.

CPU ligger på 49C og systemtemp på 38C. Tenkte jeg skulle prøve med å sette alle til å blåse ut, eller snu luftflyten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...