Gå til innhold

Scroll uten rammer


Anbefalte innlegg

Ok.. Driver og lager en side.. Har lagd hele designet i Photoshop, og brukt "slice" i ImageReady for å "kappe opp" bildene.. Har problemer med å få skrevet alt som skal skrives på siden uten at det forsvinner litt utafor nede.. Noen som kan forklare meg hvordan jeg kan få til å lage en scrollbar uten å måtte bruke rammer? Evt. forklare meg andre løsninger som kan være til nytte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett en

 

<div style="height: 300px; overflow: auto;">
<!-- innholdet som skal få scroll her -->
</div>

 

rundt innholdet som skal få scrollen. 300px er her høyden, du får bytte den med din egen. Dersom du allerede bruker et div-element til å ha rundt teksten, setter du bare overflow-egenskapen rett på denne, men her lukter jeg nok tabeller.

Lenke til kommentar

Ok... Så hvis jeg har denne koden:

 

<p>sadfasfdsdf</p>
<p>asdf</p>
<p>asdf</p>
<p>sadf</p>
<p>sadf</p>
<p>sa</p>
<p>df</p>
<p>sadf</p>
<p>sadf</p>
<p>sadf</p>

 

så skal jeg bare gjøre det om til det her:

 

<div style="height: 300px; overflow: auto;">
<p>sadfasfdsdf</p>
<p>asdf</p>
<p>asdf</p>
<p>sadf</p>
<p>sadf</p>
<p>sa</p>
<p>df</p>
<p>sadf</p>
<p>sadf</p>
<p>sadf</p>
</div>

 

Eller misforstår jeg litt nå? :blush:

Lenke til kommentar

Men da scrolles vel hele dritten (for å si det mildt) :p Vil jo bare scrolle contentboksen når det er mye tekst der? Må jeg referere til at det er contentboksen jeg skal scrolle da eller?

Hvis jeg tar feil, kunne du være så snill å forklare det litt detaljert? Skjønner så vidt hva jeg mener sjøl :p

Lenke til kommentar

Vel, det eneste du vel trenger å gjøre er å sette boksen som PoleCat postet kode til som contentboksen, og eventuelle andre bokser trenger da ikke å ha denne koden.

 

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html lang="no">
<head>
<title>Tittel</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-10">
<link rel="stylesheet" type="text/css" media="screen" href="styles.css">
</head>

<body>

<div id="container">

<div style="height: 300px; overflow: auto;">
<h2>Hei og hå</h2>

<p>Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Vivamus non massa. Suspendisse quis sem. Duis nulla leo, egestas lacinia, ornare ac, mattis sed, lacus.</p>
<p>Phasellus id ligula. Donec a est. Vestibulum fermentum ipsum eu tellus. Curabitur eu elit. Suspendisse non neque. Morbi mauris est, adipiscing eget, dictum eu, hendrerit quis, leo. Mauris vulputate, sem a vulputate vestibulum, arcu erat fermentum nisl, nec egestas sem nulla in metus. Aliquam neque eros, rutrum eu, vulputate sed, interdum non, massa. Suspendisse potenti. Pellentesque suscipit quam ac nulla. Mauris ac libero. Nullam at urna. Integer et lorem dictum sapien imperdiet tempor.</p>
</div>

</div>

</body>
</html>

^^ Eksempel på hvordan det blir.

Lenke til kommentar

Fikk plutselig et problem til.. Får ikke litt space mellom boksene (de ligger liksom helt inntil hverandre) :hmm:

Skjønner dere pointet?

 

EDIT: Her er et eksempel på hvordan jeg vil ha det.. De forskjellige boksene henger liksom sammen, men vil ikke ha det sånn..

Endret av wunderbaum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...