Gå til innhold

Hvordan avinstallere programmer?

Anbefalte innlegg

Hvordan avinstallerer man programmer i OS X (panther)?

I windows kan man jo bare gå på control panel + add/remove programs. Skal f.eks. installere Mercury for å teste det ut, men hvis ikke jeg vil ha det, vil jeg gjerne ha muligheten til å fjerne det helt fra maskinen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å bare hive det i søppelkassa? Dra det fra Applications-mappa og over til den skinnende metallbøtta. Det holder i massevis. Det har ikke all verdens for seg å gå etter alle spor av programmet, men insisterer du likevel på å gjøre dette kan man som regel søke på programnavnet og kaste alle filer som dukker opp. Selv gidder jeg aldri å fjerne alle spor av programmer da det i forhold til tida det tar ikke gir fordeler nok (les: ca. 0). :)

Lenke til kommentar

Er dette en forskjell fra windows? for etter mange års erfaring med windows vet jeg at man ikke bare kan kaste programmer der. De må avinstalleres fordi det legger seg masse drit rundt omkring som etterhvert vil bugge og klusse til maskinen.

Lenke til kommentar

Det er stort sett sånn man avinstallerer program på Mac. Hadde Mac før og då lurte eg og veldig på det der. Leste i readme-filer og liknande og dei aller fleste sa at ein berre skulle kaste programmet i søppelkassa (untatt eit, og det var frå Microsoft).

Lenke til kommentar
Er dette en forskjell fra windows? for etter mange års erfaring med windows vet jeg at man ikke bare kan kaste programmer der. De må avinstalleres fordi det legger seg masse drit rundt omkring som etterhvert vil bugge og klusse til maskinen.

Ja, dette er en forskjell fra Windows. På Mac anbefales det å bare hive programmet i søppelkassa med mindre annet er spesifisert (som f.eks. programmer som slenger sleske plugins og/eller snusk inn i systemmapper og rundt omkring). Det har for meg aldri skapt problemer, og heller ingen andre jeg vet om.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Ja, bare kast det i søplebøtta du. win-brukere er så vant med at tingene er mer tungvint, men i os x er det faktisk så enkelt :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...