Molochtov Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 (endret) Nettopp fått skjermen i hus, og har bare to ord: utrolig bra! (selv om det er litt baklys). Hvilke innstillinger i farge/ lys /kontrast bruker dere som har den? Jeg har prøvd meg litt fram, men ender alltid opp med å gå tilbake til fabrikkinnstillingene da disse virker mest nøytrale. (lys 100%, kontrast 50%, native fargevalg). Trodde sRGB skulle være det beste, men jeg synes den har litt varmskjær (rød/gul). Er det øynene mine som er litt rare/ venner seg til en ting, og så blir alt annet rart... Hva bruker dere andre? Molo Endret 22. januar 2005 av Molochtov Lenke til kommentar
Molochtov Skrevet 25. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2005 Nec ux2080+-guruer! Hva bruker dere? Lenke til kommentar
enden Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Har visst gått glipp av denne tråden jeg Når det gjelder native vs sRGB har du helt rett i at sRBG ser varm og ekkel ut. Problemet er bare at det er det som er den rette fragetemperaturen, men siden du har brukt native, som nesten uten unntak er for kald, så har du vent deg til dette, og synes alt annet er for varmt. Native er nemlig det bildet panalet viser fram av seg selv, uten at bildeprosseseringen er tatt ibruk for å korrigere bildet. Det er faktisk så stor forskjell på LCD-paneler at man kan ser forskjell på bildekarakteristikken på to paneler som er produsert etter hverandre i native. Jeg anbefaler deg derfor på det sterkeste å teste sRGB et par dager og se om du venner deg til det (det gjør du). Native oppsett har gjerne en fargetemperatur på over 8000K, mens normal fargetemperatur skal ligge på 6500K Når det gjelder lys og kontrast så avhenger det litt av rommet du sitter i. Ta et bilde etter tre av ulike objekter med farger, og kalibrer skjermen ut fra de Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå