andm Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Jeg er ganske så ny på området, så derfor søker jeg hjelp og brukererfaringer til å hjelpe meg med å velge mitt første digitalkamera. Jeg har søkt litt rundt, men jeg fant ikke svar på akkurat det jeg trengte. Jeg søker et digitalkamera som først og fremst ikke må koste skjorta. Det bør ha høy nok oppløsning, og ikke minst så mange og avanserte manuelle instillingsmuligheter som mulig. Det må kunne ta bilder av god kvalitet, og jeg ønsker meg et kamera med så mange finesser en kan få til en overkommelig pris. Jeg har planer om å ta en del bilder av natur og muligens nærbilder av forkjellige ting. Kan jeg få høre deres erfaringer og tips til produktvalg? Hvilke produkter er populære blant dere forumtilhengere, og hvilke kan anbefales? Lenke til kommentar
EspenE Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Det nye Canon Powershot A510 virker jo å være noe i retning av hva du ønsker deg. Lenke til kommentar
andm Skrevet 22. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2005 Det nye Canon Powershot A510 virker jo å være noe i retning av hva du ønsker deg. Virket absolutt interessant, og prisen var absolutt fordøyelig. Finnes det lignende kameraer med f.eks. litt høyere oppløsning i samme prisklasse 2-3k kr? Jeg kommer nok til å vente på noen tester eller brukererfaringer på nevnte produkt før eventuelt kjøp. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Canon Powershot A95. Bør vel fås ned til rundt 3000 kroner. Fem megapixler, vridbar skjerm, god batterikapasitet, masse manuelle funksjoner og veldig god bildekvalitet. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 (endret) Kameraet for deg heter da Olympus C-765 Ultrazoom. Det har "bare" 4 megapixler, men det er jeg rimelig overbevist om klarer seg for deg. Jeg har "gått gradene" fra 1.3 til 2.1 og for tiden med mitt eget C-750, som er forgjengeren til 765, også med 4 megapixel. Det klarer seg for de aller fleste. Du får da hele 10x optisk zoom, som du med dine fotoplaner vil elske. Det tilsvarer 38-380mm, hvilket er rått på verdens mest kompakte kamera med så kraftig zoom. Du får en meget bra optikk, og i tillegg til full automatikk, eller damemodus, fulle manuelle muligheter. Lukkertider opp til 16 sekunder. Nærgrense på supermakroen ned til 3 cm. Bilder fra b.a. C-750 kan du se på Tronds kameratest samt på Tronds galleri. På sistnevnte ser du også en del makrobilder fra naturen. Kameraet kostet i sin tid rundt 5K, men er nå i følge prisguiden nede i snaue 3K, hvilket er utrolig dritbillig for så mye kamera. Anbefales varmt. Endret 23. januar 2005 av manskow Lenke til kommentar
andm Skrevet 22. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2005 Olympus C-765 Ultrazoom så absolutt interessant ut. Jeg har så vidt vært innom produktguiden, men det er et hav av interessante produkter der. Jeg trenger forslag fra folk som kjenner disse kameraene og som kan tolke eventuelle produkttester. Og for all del, kom med nye forslag. Tusen takk for hjelpen så langt, alle sammen! Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 (endret) En ting jeg glemte å nevne var at Olympusen benytter AA-batterier. Det er også sterkt å anbefale fremfor proprietære batterier. Med 2 sett oppladbare på minst 2000 mAH, hvorav et sett til en hver tid oppladet i veska, er man godt skodd. Og skulle ikke det heller holde, er det jo vanlige alkaliske å få kjøpt på et hvert gatehjørne. Men feite oppladbare er svært seige, og holder til et hav av bilder. Endret 23. januar 2005 av manskow Lenke til kommentar
andm Skrevet 23. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2005 Skal jeg tro Akam.nos test, så bruker C-765 et oppladbart Lithium-batteri og ikke AA-batterier. Men jeg har nesten falt for produktet etter å ha lest såpass mye om det. Med mindre folk har sterke innvendinger mot det eller andre forslag, så blir det sannsynligvis Olympus C-765 Ultrazoom. Lenke til kommentar
andm Skrevet 23. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2005 (endret) Hva med Konica Minolta DiMAGE Z2/Z3 eller testvinneren Sony Cyber-shot DSC-P150? Kan noen si meg vesentlige og/eller viktige forskjeller mellom disse og Olympus C-765 Ultrazoom? Det viktigste for meg er god bildekvalitet og gode og mange manuelle instillingsmuligheter. Jeg håper dere som har prøvd disse produktene kan hjelpe meg med et valg snarest.. Endret 23. januar 2005 av Ostekjeks Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 (endret) Først: Beklager hvis jeg bommet mht. batteriet på C765. Når du sier det, minns jeg muligens å ha lest det, men da har de i såfall begynt med det fra denne modellen. Alle de foregående har nemlig benyttet AA-celler. Jaja, siden det er et meget godt kamera, får jeg da heller anbefale å bestille med et ekstra batteri. Det er uansett dumt å ikke ha et i reserve. Det er veldig dumt å stå i skauen og kameraet f.eks. kun rekker å si "nå er det lite ba..." og så dør det. Er man litt eplekjekk og ignorerer batterivarselet, eller rett og slett overser det i farten, får man da ikke innn objektivet igjen heller. Dødt er dødt. Til spørsmålet om Dimage Z3: En kollega har dette, og vi tok en del sammenlikningsbilder. Jeg synes mitt tok hakket bedre bilder, skal jeg si min mening. Det hans hadde av styrke, var optisk bildestabilisator. Ulempen er at den drar mye strøm, kameraet ble faktisk varmt når denne var aktivert. Og størrelsen er udiskutabel. Z3 er diger sammenliknet med C-765. Men generelt er jo begge to helt greie. Det går jo litt på smak og behag også. Endret 23. januar 2005 av manskow Lenke til kommentar
andm Skrevet 23. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2005 Takk for hjelpen. Det neste blir da å teste kamera og eventuelt kjøpe. Det er i så fall snakk om Olympus C-765 Ultrazoom, som jeg hittil har blitt overbevist om er et bra kameravalg. Har noen fortsatt innvendinger, er jeg åpent for alle andre forslag til kjøp. Lenke til kommentar
Carlos Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Er overbevist om at du vil blive glad for Olympus C765 - både erfaringerne her på siden, andre steder på nettet og hos dem jeg kender der har dette kamera er stort set kun positive. Du vil komme til at sætte pris på den store zoom ved landskabsfotografering, og samtidig have et kamera du kan have med dig overalt. Lenke til kommentar
andm Skrevet 25. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2005 Da var kameraet (+ 512 MB Sandisk XD-Picture Card minnekort (fysjamei, så dyrt!)) bestilt på MPX. Jeg skal gi dere min tilbakemelding på kameraet så snart jeg har fått lekt litt med det. Ellers takk for hjelpen, alle sammen! Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Jeg glemte å tipse deg om å heller kjøpe 2 stk. minnekort på halve størrelsen. Dette for å halvere risikoen for kortkræsj på f.eks. ferie. Jeg så et meget bra tips her på Forum en gang: Er du på ferie, veksle mellom to eller flere kort annenhver dag eller så. Skulle uhellet være ute, har du iallfall bilder fra annenhver dag, i stedet for å miste f.eks. 5 hele dager i strekk. Men pytt, du kan jo også kjøpe deg et 256-kort etterpå. Det er ikke bare å ha for store kort heller, det er ofte litt av en jobb å få tømt og administrert et digert kort som er proppfullt. Lenke til kommentar
andm Skrevet 29. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2005 Ett kort var dyrt nok. Men jeg har nok erfaring med minnekort at dette skal nok gå bra. Jeg har nå mottatt kameraet, og har hittil bare fått positive inntrykk. Gi meg en uke, så skal jeg gi dere en litt mer fyldig erfarings- og testrapport.. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 er personlig veldig glad i Canon powershot S-serien. Kanskje verdt å sjekke ut? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå