Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Topcom Xplorer871BT & SparkLan 6615m

Anbefalte innlegg

Min svoger har anskaffet seg ADSL fra Telenor. HAn bestillte med trådlaust utsyr, slik at han kunne ha fleire maskiner på samme abb, dessuten har han maskinen ein plass utilgjengelig for isdn kontakt.

Me har etter beste evne kobla opp dette utstyret, men eg har ein misstanke om at me gjer ein feil. Modemet som er av type Topcom Xplorer871BT har to indikator lys som blinker heile tiden, det er SYS og ADSL. Modemet er tillkobla ein trådlaus router av typen SparkLan WX6615M

På grunn av plassering er det ikkje kabel mellom PC og Router/Modem da dette er for langt unna, router/modem/splitter er plasert ved ISDN boksen.

Eg får lett tillgangt til Modemet (trådlaust) ved å bruke denne adressen 10.0.0.245 og til routeren ved å bruke 192.168.0.1

Korleis går eg frem for å få dette til å fungere? Eg har satt opp modemet som bare modem, dvs eg fulgte oppskriften her : Sett Topcom 871BT som modem

Skal eg legge inn brukernavn([email protected]) og passord (xxxxx) på den siden eller skal dette gjerast i router? Har lest ein del etter eg kom heim, og har også ein misstanke om at modemet står også som DHCP.

Noken som kan forklare meg steg for steg kva eg bør gjer/sjekke? Samt fortelle hvilken feller som er?

Etter det eg har lest, så skal altså 871BT helst settes til bare modem (stå som brigde) bruker navn og passord skrives IKKJE inn her. DHCP deaktiverest.

Spark Lan router setter eg opp som PPPoE LLC VPI 8 og VCI 35

ip adresse som spesifisert i veiledingen på online.no DHCP er allerede i bruk på denne. Har eg forstått dette rett da? Eg er 100% sikker på at kabler/splitter router og modem er koblet rett. Eg veit også at online.no settes etter brukernavn. Han fikk brev om at tillkobling til ADSL skulle skje 20 januar, eg ringte og fikk bekrefta at ADSL var aktivisert.

Håper på hjelp da dette er ganske frustrernde. Venter på ADSL sjølv, få det 9 februar, men eg har ein sak fra 3com kobninert ADSL modem og trådlaus router, håper det er greire å sette denne opp.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant problemet...Telenor, eller rettere sagt Bravida....dei har ikkje kobla til ADSL......men han fikk brev om det skulle være oprativt fra den 20 januar...så det blir spennende når dei eingang får kobla det til.

Har eit problem hos den andre svogeren min også :) gjelder router, men ikkje ADSL, men vanlig fiber. TAr det opp i ein ny tråd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...