Mr.Garibaldi Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Hei Skal en tur til Østerrike i løpet av den nærmeste fremtiden (bare på en ukes besøk), og lurte på om det ville lønne seg å kjøpe en notebook der... Problemet er jo at jeg vil få all programvare på tysk, noe jeg alltids kan endre senere, og at tastaturet vil være på tysk, noe som kanskje ikke er like lett å endre på... Jeg har dessverre ikke funnet noen dataforretninger i Insbrück med webshop enda, men regner med at noen vil komme til lys i løpet av nær fremtid (har spurt på et par tysk-språklige forum). Men det jeg egentlig lurer på er om det er så mye å hente på å kjøpe i utlandet. Jeg sparer skatten, og kommer nok unna tollvesenets avgifter på hjemreisen, så noe blir det. Men er det noen som vet hvordan det er å bytte tastatur fra tysk til norsk? Er norske priser greie selv med mva i forhold til hva man får i utlandet? Sist jeg var i Østerrike kjøpte jeg veldig mye hardware, da prisene lå godt under norske, men hvor mye burde jeg satse på å spare for at det skal lønne seg grunnet problemer med garanti, tastatur/software mm.? Innspill mottas med takk! Lenke til kommentar
Vaffelkake Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Dersom laptopen selges i Norske butikker også, vil du uten større problemer få byttet tastaturet i norge. Prisen på dette kan jeg ikke svare deg på. Jeg tror ikke det er stor forskjell fra tysk til norsk tastatur, annet enn Æ, Ø og Å, så om du er en touch-mann, bør ikke det være store problemet. All programvare kommer nok mye sannsynlig på tysk. Men hvis du har all programbare du kommer til å bruke fra før, er jo ikke dette heller et problem. Såvidt jeg vet, er Østerrike med i EU, og har en svak anelse om at prisene innen EU er omtrentlig likt, så du kan jo sjekke litt rundt på tyske webshopper. Rett meg om jeg har feil. Lenke til kommentar
P4niX Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Du kan jo sjekke prisene hos conrad, som er en tysk webshop/kjede. Handlet noe småtteri der sist jeg var i Tyskland. Etter en rask sammeligning ser det ikke ut som det er så mye å spare, uten at jeg er helt stø på valutakursene. Om du i tillegg må bytte tastatur/programvare kan det fort bli mye arbeid for svært lite. Er vel også litt greiere med support osv om du handler i norge. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Jeg ville brukt tiden til helt andre ting enn løpe og kjøpe PC...... Jeg tror ikke det er noe å tjene på. Det er vel neppe tysk engang i det landet. Da er det sikrere å gå på PRIX Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 22. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2005 (endret) Jeg ville brukt tiden til helt andre ting enn løpe og kjøpe PC......Jeg tror ikke det er noe å tjene på. Det er vel neppe tysk engang i det landet. Da er det sikrere å gå på PRIX Tja... I følge CIA er det offisielle språket tysk over hele landet.. (Se her, og bla ned til Austria) Og det er vel begrenset hvor lang tid det tar å gå inn i en butikk der nede, kjøpe en notebook, fylle ut et taxfree skjema, og reise tilbake til hotellet.... Vaffelkake, godt poeng. Er jo heller sjeldent jeg har bruk for å lete på tasturet etter en tast, så jeg kan jo se om jeg vil bytte tastatur, evt. bytte ved en senere anledning... Og tysk software er heller ikke så veldig vanskelig å forholde seg til, men ja, jeg har jo tilgang på norsk/engelsk software så jeg kan bytte når jeg kommer tilbake ^Vifta^, tja, må jo si jeg synes det var en del interessente pc'er hos conrad... Denne (Acer Aspire 1523WLMI) koster jo 12123.3 kr, og så kan jeg få trukket fra avgiftene... Dessverre har ikke conrad så mye info om batteritid og støy (som er viktig siden pc'en skal brukes til studier)... Du har et poeng når det gjelder support... Hvis jeg, mot formodning, skulle trenge support er det litt kjedelig å måtte dra til Østerrike igjen. Men kan også vurdere å mellomlande i Tyskland og kjøpe pc'en der. Da ville support problemet være mye mindre (har onkel som bor der)... Men prisen på reisen går noe opp.... Jeg er veldig glad for alle innspill, for jeg har enda ikke bestemt meg helt for hva slags pc jeg skal kjøpe heller... Skal jeg bruke 11-12k og få en ordentlig pc, eller skal jeg nøye meg med en billig, enkel pc, hvor eneste krav vil være lang batteritid og støysvak.... Hvis jeg skal kjøpe en dyr/ordentlig bærbar, bør den være god nok til å kunne dra BF1942, og helst BF2, da det er det jeg spiller mest på lan, og gjerne kunne tenke meg å slippe og drasse på min "lille" stasjonære.... Ellers vil det føles litt som sløsing med penger å kjøpe en dyr pc med en kraft som er mye større enn jeg trenger til daglig, og mindre enn jeg trenger når jeg skal spille... Har sett mye på 1557, og funnet ut at jeg ikke synes forskjellen mellom ALS og GLS er verdt de ekstra pengene. Men jeg er også usikker på om jeg vil være fornøyd med en 1557ALS.... Men hva vil dere anbefale til følgende arbeidsområder: Må kunne brukes til: Programmering Office bruk Websurfing/hjemmeside desing matlab Lette småspill Fordel om kan: Mulighet for dualboot Hadde vært kult at den hadde: Styrke til å spille BF2/BF1942 MÅ ha: Lang batteritid Være støysvak Fint om var: Lett vekt ATI skjermkort 9600 (eller høyere) Touch screen (for å skrive mattestykker) Maks pris: 13k Vet at det ikke er mulig å oppfylle alle kriteriene, men men... Takk for alle innspill Endret 22. januar 2005 av Mr.Garibaldi Lenke til kommentar
Cera Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Tysk tastatur er rimelig likt det norske, y og z har byttet plass, ö,ä,ü tar plassene til æøå. Det som kanskje kan være problematisk for noen er at slike tegn: +¨'¨ har en annen plassering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå