Gå til innhold

Temperatur på CPU: Intel s478 kontra AMD sA

Cluster1

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på temperaturforskjellene til AMD socketA kontra Intel Pentium 4 socket478. Selv har jeg en Pentium4 2.8E Prescott med den orginale kjøleren som var boxed. Temperaturen på idle/load har vært 35/40 orginalt, men etter jeg overklokka til 3.1GHz ligger den på 36/42. Dette er ca temperaturer da romtemperaturen fort forandrer på dette, men i snitt er det hva jeg leser av.

Saken er at de fleste kompisene mine har AMD socketA på orginalt 1.6-1.8GHz, og de har en lei tendens til å slenge dritt om at Prescotten er en PrescHOT for at den er så varm, og at "AMD blir så mye kjøligere en dritten fra Intel"

Jeg stopper jo raskt kjeften på dem med å sende ett screenshot fra Everest, men det som overrasker meg er at de kjører bl.a med vannkjøling og oppnår temperaturer på 42 grader idle. Greit de har overklokket til rundt 2.0GHz, men burde de ikke få kjøligere kjerne siden det er AMD?

En annen kompis som har en socketA 1.6GHz uten vannkjøling har 54 grader på idle.. synes det var ekstremt høyt med tanke på at jeg har stilt shutdown til 60 grader hos meg.

Så spørsmålet mitt er da om hva er vanlig temperatur på disse AMD'ene? Og hvor kommer myten om at Intel's Pentium4 blir så mye varmere?

Edit: Jeg leser av temperaturen i BIOS og ved hjelp av både Everest og programvaren som fulgte med hovedkortet mitt. Verdiene her stemmer godt overens med temperaturen thermometeret viser. Proben ligger inntil CPU kjernen.

Endret av Cluster1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro at de gamle XP utgavene av AMD lager mye varme. Var det ikke Palomino kjernen het? :dontgetit:

The virtues of a smaller manufacturing process and complex core logic are not all positive, unfortunately. Prescott, even in its very first incarnation, dissipates a lot of power. In fact, at 3.2GHz the core's Thermal Design Power (TDP), the target used in determining thermal solution design, is rated at 103W.

Prescotten bruker mer enn de nye AMD CPUene.

AMD (64 bits) har jo cool'n'quiet.

Lenke til kommentar
Jeg vil tro at de gamle XP utgavene av AMD lager mye varme. Var det ikke Palomino kjernen het? :dontgetit:
The virtues of a smaller manufacturing process and complex core logic are not all positive, unfortunately. Prescott, even in its very first incarnation, dissipates a lot of power. In fact, at 3.2GHz the core's Thermal Design Power (TDP), the target used in determining thermal solution design, is rated at 103W.

Prescotten bruker mer enn de nye AMD CPUene.

AMD (64 bits) har jo cool'n'quiet.

Så du mener at de første XP utgavene fra AMD ble mye varmere enn dagens AMD'er med C&Q? Hvorfor mener alle da til tross for dette at Intel blir så mye varmere?

Ett spørsmål til dere med AMD 64, hva er tempen på CPU'ene deres?

Lenke til kommentar

Man må være klar over at man ikke kan sammenligne temp-avlesningene i BIOS mellom forskjellige hovedkort, selv om begge er socket 478/chipset I865 f. eks.

På mitt Abit AI7 socket 478 m/ Prescott 2.8 ligger idle på ca. 47 og load rundt 58-60. Dette er med Zalman 7000 AlCu kjøler og temp avlest via uGuru i Windows (skal være samme som i BIOS). Vifta kjører med lavere turtall ved idle-temperatur.

For eksempel Asus er kjent for lavere temp-avlesninger i BIOS. Det kan ha noe med kalibrering å gjøre.

Temperaturen som avleses med probe inntil CPU-kjernen vil også være lavere enn BIOS-avlesningen, hvis BIOS baserer seg på temperaturføler som er integrert i CPU chipen.

Lenke til kommentar

Palominoene blir veldig varme. Dette problemet ble mye bedre med Thoroughbred- og Barton-kjernene, men problemet var vel hele tiden at det ikke var påmontert varmespreder på de kjernene.

Vet ikke om de forskjellige XP-kjernene har høyere eller lavere TDP enn P4-kjernene, men P4'ene har jo denne varmesprederen, og den gjør det så vidt jeg kan forstå dramatisk lettere å kjøle kjernen effektivt.

Lenke til kommentar

Har ett Asus A7N8X Deluxe socket A hovedkort.

Med en Sempron 2200 viste bios 10 grader lavere temp enn Pcprobe gjorde i windows. (21/31) idle.

Skifta til ny kjøler og da viste biosen 10 grader Mer enn Pcprobe.?

Skifta til Barton 3200 XP og det fortsatte sånn.

Til sist skifta jeg kjølepasta til Arctic Silver 5 og nå viser bios og Pcprobe samme temp. (39 idle og 45/46 på max load.) ved 22 grader i rommet.

Merkelige greier. Brukte en silikonbasert pasta før.

Lenke til kommentar
Palominoene blir veldig varme. Dette problemet ble mye bedre med Thoroughbred- og Barton-kjernene, men problemet var vel hele tiden at det ikke var påmontert varmespreder på de kjernene.

Vet ikke om de forskjellige XP-kjernene har høyere eller lavere TDP enn P4-kjernene, men P4'ene har jo denne varmesprederen, og den gjør det så vidt jeg kan forstå dramatisk lettere å kjøle kjernen effektivt.

Varmesprederen gjør ikke noe positivt for å lede varmen vekk fra kjernen. Tempen faller et par grader hvis man fjerner den.

Problemet med thunderbird/palomino var jo at da de kom så var det de som utviklet mest varme og det med veldig små kjerner -> vanskelig å få vekk varmen -> høy temp. Kjølerene holdt vel heller ikke samme kvalitet som de som selges i dag, samt at kabinetter heller ikke var like gode mhp gjennomstrømning osv.

edit: og, når man snakker om preschot så har jo denne en lagt høyere tdp enn nevnte thunderbid/palomino med ca samme die størrelse, ergo hothothot.

Endret av b0nna
Lenke til kommentar

Varmesprederen gjør ikke noe positivt for å lede varmen vekk fra kjernen. Tempen faller et par grader hvis man fjerner den.

Problemet med thunderbird/palomino var jo at da de kom så var det de som utviklet mest varme og det med veldig små kjerner -> vanskelig å få vekk varmen -> høy temp. Kjølerene holdt vel heller ikke samme kvalitet som de som selges i dag, samt at kabinetter heller ikke var like gode mhp gjennomstrømning osv.

edit: og, når man snakker om preschot så har jo denne en lagt høyere tdp enn nevnte thunderbid/palomino med ca samme die størrelse, ergo hothothot.

Virkelig? Hva kommer det av at man bruker navnet varmespreder, hvis det ikke er fordi den bidrar til å spre den avgitte varmen over en større flate?

Lenke til kommentar

Virkelig? Hva kommer det av at man bruker navnet varmespreder, hvis det ikke er fordi den bidrar til å spre den avgitte varmen over en større flate?

Tja den sprer jo varmen da, uten at det fører til bedre avleding.

Se

http://www.madshrimps.be/?action=gethowto&howtoID=39

http://www.overclockers.com/tips1087/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Til trådstarter:

Nå er det jo slik at det tradisjonelt er litt "fanboi-mentalitet" (og godlynt erting) mellom Intel/AMD-brukere.

Så du kan nok ikke legge så mye vekt på hva en Socket-A "tulling" uttaler seg om ditt Socket-478 system....særlig dersom vedkommende ikke har eid/bygd/testet annet enn AMD-systemer.

Selv har jeg "tuklet" mye med både socket-A og socket-478..

Ryktet om Prescott's varme er ikke ubegrunnet... den generer mye effekt/varme i forhold til f.eks. Northwood (har 2 stk av hvert type i 4 PC'er).. Northwood ligger mellom 30-45 idle/load.. selv med "boxed" kjøler... Prescott mellom 40-60.. og det med "high-end" kjøler fra Zalman/Thermalright.

CPU'er for Socket-A er slett ikke noe bedre enn Prescott...de jeg har ligger mellom 40-50 idle og 50-60 load avh. av klokking/kjøling..

Det som er typisk for Tbred/Barton/Sempron er at det er mye mindre forskjell mellom idle og load enn det som er typisk for en Pentium (Prescott og Nortwood).

Men dette er bare min erfaring..

;)

Lenke til kommentar
Hva kommer det av at man bruker navnet varmespreder, hvis det ikke er fordi den bidrar til å spre den avgitte varmen over en større flate?

Det er et noe misvisende navn ja. Det heter IHS (Integrated Heat Spreader) på P4, men jeg tror AMD har valgt et litt mer realistisk navn, jeg tror lokket på A64-prosessorne rett og slett kalles "lid" (jeg er på litt tynn is her, skyt meg hvis isen slår sprekker). Fordelen med et deksel av denne typen er at monteringen blir idiotsikker, i motsetning til f.eks K7, hvor det var vanlig å knuse kjernen ved montering av kjøler. Det er nok av folk som har knust K8-kjerner også, etter fjerning av dekselet.

Når det gjelder temperaturer var T-bird 1400 og Palomino 2100+ verstingene på socket A, og disse er vel i stor grad årsaken til at lite oppdaterte folk gikk rundt i evigheter etterpå og klaget over at "AMD suger, de blir så varme, bla bla bla!!1", også når det var snakk om T-bred og Barton.

Lenke til kommentar
Det som er typisk for Tbred/Barton/Sempron er at det er mye mindre forskjell mellom idle og load enn det som er typisk for en Pentium (Prescott og Nortwood).

Men dette er bare min erfaring..

;)

Det kan komme an på kjølinga, en god kjøler vil kunne holde load temperaturen relativt lav, f.eks. Jeg hadde tidligere en Thermaltake Volcano 9 kjøler på min Barton XP2800@2300MHz, og da var tempen 47/55*C idle/load, så byttet jeg kjøler til MIST Frostbite, kobberversjonen, da ble tempen 40/58*C idle/load! Idle temperaturen gikk ned til et behagelig nivå, mens load tempen økte noen grader, dette fordi MIST kjøleren er utstyrt med en særdeles stillegående PAPST vifte som kjører på et lavt turtall og dermed flytter mindre mengder luft, mens på Volcano 9 kjøleren gikk vifta på 4000rpm og flyttet dermed større mengder luft og kunne derfor ta unna mer varme. MIST Frostbite er en aldeles glimrende kjøler og hvis jeg setter på en vifte med høyere effekt vil load tempen garantert synke noen grader..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...