Gå til innhold

Ekstremt lagg ved 100hz. Skal det være så ille?

Anbefalte innlegg

Kjøpte nylig en Toshiba 32ZH36 Argentum II TV. Link: http://www.deal.no/produkt.cfm?kid=325&id=293&spec=yes#spec (kjøpte den i en annen butikk enn DEAL, for 8000 kroner inkl. bord).

Det er en 32" widescreen TV med 100 hz. Bildekvaliteten er topp... skarpt fint bilde, og gode farger, men jeg plages veldig med at tv-bildet henger i raske bevegelser... er det litt under topp tv eller DVD signal, så ser jeg det veldig ofte, og det irriterer meg. På gode DVD signaler er problemet mindre, men fortsatt tilstedet. "Matrix" lider sterkt under dette problemet blant annet. Snakket med butikken, og der sa de at dette ikke skulle være et problem med den TV'n og at den må sendes inn til service. Hva er deres tanker om dette... kan det være noen feil med TV'n som fører til at bildet henger?

Det er også en misfarging i bildet øverst, ca 30% fra venstre kant. Den ses som rødt på blå bakgrunn, og gulaktig på hvit bakgrunn, men bare på ensfargede flater og irriterer meg egentlig ikke. Men dette virker jo også som en feil.

Hva synes dere... er det bryet verdt å sende den inn til service... altså KAN det være en feil som forårsaker dette? Den er tung å bære, og å ta den ned tre trapper og opp igjen en stund senere virker som et ork på meg da mine muskler ikke er av de aller mest veltrente.

Har jeg evt. mulighet til å heve kjøpet/bytte i en annen modell hvis dette er "normalt" for denne TV'n? (vet at jeg ikke har angrerett i butikk, men det ble ikke opplyst om noe lagg).

Får kanskje ta med meg et par av mine DVD'er til butikken og spørre om å få prøve de på utstillingsmodellen av samme TV, så jeg kan se om dette er en feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner ikke så mye til Toshiba TV-er, men de vel ikke kjent for å ha den beste teknikken....

Har du prøvd å stille ned støyreduksjonen (Noise Reduction) til minimum og slå av Black Stretch? Dette er ting som skal gi bedre bilder, men som ofte påvirker opptegningen av bilde. Heng / lagg / etterslep er vanlig på 100 Hz TV-er, men blir vanligvis mindre med høyere pris og finere teknikk. Det som funker best etter min mening er Philips sine modeller med Natural Motion.

Missfargingen høres ut som magnetisme. Du har vel ikke noen form for magnet (f. eks. uskjermet høyttaler eller trafo) i nærheten? Hvis du bare slår av TV med fjernkontrollen, kan du prøve å slå av og på et par ganger med bryteren på apparatet og se om det blir bedre.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jeg oppdaget noe rart i går. Når jeg slår på TV kan etterslepet være ekstremt. Man kan se ansiktskonturene henge igjen et øyeblikk hvis personen beveger hodet. Men hvis jeg går inn i menyen og forandrer noise reduction enten til av eller på (samme hva... bare jeg forandrer den) så blir etterslepet redusert til et minimum og så absolutt levelig. Selv om jeg slår noise reduction tilbake til forrige setting, så kommer ikke etterslepet tilbake. Neste gang TV'n slås på igjen, så er etterslepet tilbake, men da er det to tastetrykk (inn i meny, av/på med noise reduction) så er det borte.

Slår alltid TV helt av om natten... misfargingen er der fortsatt. Nærmeste høyttaler er sub'en som står en meter unna på gulvet, og skulle den påvirke, skulle man jo tro at misfargingen kom nederst på bildet og ikke øverst... og helt bort i kanten nærmest sub'en. Men den ser jeg som sagt ikke på vanlige tv/dvd bilder, kun på helt ensfargede flater, så det er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
... hvis jeg går inn i menyen og forandrer noise reduction enten til av eller på (samme hva... bare jeg forandrer den) så blir etterslepet redusert til et minimum og så absolutt levelig. Selv om jeg slår noise reduction tilbake til forrige setting, så kommer ikke etterslepet tilbake. Neste gang TV'n slås på igjen, så er etterslepet tilbake ...
Det høres rart ut... Tviler på at det skal være slik, kanskje det er en software-feil?

Foreslår at du tar en prat med butikken du handlet i, eller kanskje med Dalens elektronikkservice som er hovedverksted for Toshiba.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg bør ringe de på Dalens elektronikkservice og se hva de har å si om saken. I butikken sa de bare at etterslep ikke skulle være noe problem på denne TV'n, og det er det jo egentlig ikke heller, når jeg trykker i menyen for å redusere det.

Ser at Dalen kan møte opp hjemme hos kunden... genialt. På tross av at jeg har garanti, er jeg villig til å betale tre-fire hundre kroner for å slippe å drasse TV'n ned til butikken og hjem igjen (den veier 57 kg, og jeg bor i tredje etasje uten heis).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...