Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tips mot førstehjelp skrekk?

Gjest Slettet-nQdjz0

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-nQdjz0

Finnes det noen tips elns som hjelperfolk til å bli mindre redd førstehjelp og sånne ting?

Hver gang jeg har om førstehjelp så besvimer jeg...Veit ikke hvorfor siden jeg ikke har problemer med blodige skrekk/voldsfilmer. Blir ikke spesielt svimmel når jeg skader meg skjøl heller, men bare når det er om førstehjelp :dontgetit:

Jeg hadde ikke det problemet før. Husker at jeg så på en førstehjelp film hjemme en gang for ca 5 år siden når jeg ikke hadde noe å finne på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har vært noe lignende med meg. Jeg følte meg oså uvell, men det gikk over for meg. Kanskje det går over for deg også neste gang. Førstehjelps kurs er viktig og hvis du ikke kan første hjelp så kan det fort bli noe du angrer på resten av livet. Mitt tips er å kjøpe/leie en bok om førstehjel eller bare gå rødekors sine hjemmesider. Dette kan hjelpe deg med å distansere deg fra problemet.

Lenke til kommentar

Hva er det du reagerer på?

Går selv førstehjelp som valgfag, og merker at en del reagerer når det for eksempel er snakk om hvordan man "ikke skal dytte tarmer inn i magen, men heller legge noe rundt dem", eller hvordan man går frem om noen har en kniv i brystet. Slike ting er det vel ikke unaturlig å bli litt dårlig av.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0
Hva er det du reagerer på?

Går selv førstehjelp som valgfag, og merker at en del reagerer når det for eksempel er snakk om hvordan man "ikke skal dytte tarmer inn i magen, men heller legge noe rundt dem", eller hvordan man går frem om noen har en kniv i brystet. Slike ting er det vel ikke unaturlig å bli litt dårlig av.

Alt om førstehjelp... Til å med å sette noe i halsen

Lenke til kommentar

Litt uvanlig problem du har. Det må være en grunn til at du blir dårlig av førstehjelp. Kanskje det kan hjelpe om du snakker med noen om problemet og tenker over hvilke følelser/tanker som settes i gang når du kommer borti førstehjelp?

Er ikke noen Freud, men tror det vil hjelpe veldig om du får funnet ut hva som skjer med deg når du kommer borti førstehjelp og muliggens fått satt ord på de følelsene.

Lenke til kommentar

Slike "irrasjonelle" fobier er ofte lite å gjere med. Så lenge du ikkje kan sette fingeren på kvifor du ikkje klarer å handtere ting som dreier seg om førstehjelp er det vanskelig å gjere noke med det.

Hypnose skal visst hjelpe på slike ting.

Ellers så burde du sette deg ned og lære så mykje om eventuelle farer og liknande som er relatert til førstehjelp. Kanskje er det frykt for smittefare eller liknande og du ikkje veit nok om korleis dei forskjellige sjukdomane smitter?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0

Jeg tok en test nå ved å lese et hefte om grunnleggende førstehjelpskurs på ca 30 sider med stor skrift og tegninger. Blei litt svimmel etterhvert og det kjente ut som om noe pressa mot brystet mitt...

Var ikke så ille når ikke en lærer prøvde å lære det bort

Lenke til kommentar
Finnes det noen tips elns som hjelperfolk til å bli mindre redd førstehjelp og sånne ting?

Hver gang jeg har om førstehjelp så besvimer jeg...

Besvimelse er en svært vanlig reaksjon. Mange potensielle medisinerstudenter har det også slik- men lenge før de er ferdige med studiet er de kurert. Tilvenning! Gå på førstehjelpkurs, bli vant med det man ser og tenker. Hvis jeg forstår deg rett, blir du i tillegg redd. Hvorfor? Er det du soim er skadet? Deet verste som kan skje, er at du gjør en dårlig jobb... Dersom du vet hva som skal gjøres, gjør du en god jobb, og dersom den syke/skadde blir dårligere, er det ikke din feil. Sånn kan det gå.

Jeg er indremedisiner og ser steindårlige pasienter daglig. Det viktigste man kan gjøre er å roe ned, ikke stresse, tenke rasjonelt på hva som er det fornuftige å gjøre. Det er kun snakk om tilvenning - har du utført førstehjelp noen ganger, vil du ikke reagere med redsel lenger! Konfrontasjon med førstehjelpskurs anbefales!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...