fantakro Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Har nylig kjøpt meg et Nikon D70, og sliter litt med innstillingene når jeg skal ta bilder. Håper noen kan gi meg litt råd og tips om hva jeg gjør galt, og kanskje et eksempel på instilling jeg kan bruke. Synes bildene mine blir kornete og enkelte ganger mørke, her er et par eksempler. Det første bildet er tatt med auto, og jeg synes det er veldig kornete. Blir ikke instillingene gjort automatisk på denne funksjonen? http://www.fantakroken.com/bilde1.htm Det andre bildet er tatt med instillingen sport av nordlys i kveld. Prøvde å stille inn på nattfoto, men da ville ikke kameraet ta bilde. Som dere ser er også dette bildet veldig kornete, men her har det kanskje en årsak i at ISO sto på 1600? Hvilke instillinger burde jeg brukt på dette bildet? (Blender, lukkertid, ISO) http://www.fantakroken.com/bilde2.htm Har lånt noen bøker på biblioteket, men har aldri vært borti speilreflekskamera før så det tar nok litt tid for meg å lære Fikk nyttige tips sist her, og håper dere kan gi meg noen tips på dette også. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Har nylig kjøpt meg et Nikon D70, og sliter litt med innstillingene når jeg skal ta bilder. Håper noen kan gi meg litt råd og tips om hva jeg gjør galt, og kanskje et eksempel på instilling jeg kan bruke. Synes bildene mine blir kornete og enkelte ganger mørke, her er et par eksempler. Det første bildet er tatt med auto, og jeg synes det er veldig kornete. Blir ikke instillingene gjort automatisk på denne funksjonen? http://www.fantakroken.com/bilde1.htm Det andre bildet er tatt med instillingen sport av nordlys i kveld. Prøvde å stille inn på nattfoto, men da ville ikke kameraet ta bilde. Som dere ser er også dette bildet veldig kornete, men her har det kanskje en årsak i at ISO sto på 1600? Hvilke instillinger burde jeg brukt på dette bildet? (Blender, lukkertid, ISO) http://www.fantakroken.com/bilde2.htm Har lånt noen bøker på biblioteket, men har aldri vært borti speilreflekskamera før så det tar nok litt tid for meg å lære Fikk nyttige tips sist her, og håper dere kan gi meg noen tips på dette også. Korningen skyldes høy ISO. Skru ned til ISO200 og du vil raskt se forbedring. Høyere ISO enn 800 er sjelden å anbefale, og jeg bruker nesten utelukkende ISO200 på normale bilder. I vanskelige situasjoner med fart, dårlig lys og/eller manglende stativ hender det jeg øker ISO-verdien. Sett kameraet på "P" mode, og vri på programhjulet (med tommelen) for å endre blender/lukker. Vend deg til å justere dette forholdet slik at du generelt aldri bruker lengre lukkertid enn 1/(brennvidden). Dvs maks 1/20sek når du har zoomet helt ut (18mm) og maks 1/70sek når du har zoomet helt inn (70mm) på kit-objektivet. Hvis du ikke får til dette må du enten lage større blenderåpning (lavere f-verdi) for å slippe inn mer lys, eller øke ISO-verdien for å bruke mer signalforsterkning. Skum gjennom bøkene én gang til så forstår du mer. Les spesielt om lukkertider, blenderåpning og ISO/ASA-verdi. Apropos, på Nordlys-bildet ditt ser jeg også at det er mye støy. Der er årsaken den samme; senk ISO til 200-400. Da vil du få lange lukkertider, og for å unngå at dette gir problemer bør du plassere kameraet i stativ (men det har du antakelig ikke) eller på en annen måte sette kameraet på noe stødig (f.eks. på et biltak, en benk e.l.). Fantasien setter grensene. Prøv deg fram... Lykke til! Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Eg tar festbilete med ISO1600, blitz og lukkertid 1/8 dels sekund. Men eg har funne ut at eg ikkje treng så høg ISO lengre. Eg bruker jo tross alt blitzen. (blitz + lang lukkertid gjer utruleg flotte festbilete, -- bilete med masse fart, det er å anbefale ;] ) Men ISO1600 gjer overraskande lite støy, eigentleg. Eg synest det er heilt akseptabelt i mange situasjoner faktisk. :] Men eg bør bli flinkere å skru ned. Lenke til kommentar
fantakro Skrevet 22. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2005 Tusen takk for svar på mine spørsmål. Skal gå igjennom bøkene noen ganger til, og prøve meg litt frem. Skal senke ISO, og så må jeg få kjøpt meg et stativ Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 En annen veldig viktig faktor er objektivet. Nikkor AF 50mm f/1.4 tar lysere bilder på ISO 200 enn Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 tar på ISO 1600. Så tar du mange bilder i dårlig lys så burde du investere i et lyssterkt objektiv. På D70 så er støyen veldig variabel på ISO 1600, på noen bilder blir den veldig plagsom og på andre så blir resultatet brukbart. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 På D70 så er støyen veldig variabel på ISO 1600, på noen bilder blir den veldig plagsom og på andre så blir resultatet brukbart. Ja, jo høyere ISO du bruker, jo viktigere er det å få riktig eksponering. Hvis du undereksponerer 1EV med ISO1600 får du faktisk tilsvarende ISO3200.. Så hvis du klarer å få riktig eksponering i utgangspunktet, får du også lavest effektiv ISO-verdi. Lenke til kommentar
fantakro Skrevet 26. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2005 Hei! Takker så mye for alle de gode rådene. Må nok få investert i flere objektiver også, skjønner jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå