Gå til innhold

Kjøling av den varme siden på peltier

Anbefalte innlegg

Plasserte denne her, siden det har med luftkjøling å gjøre. En moderator kan selvsagt bruke makten sin til å flytte denne hvis den er feil (dere bryr dere sikkert lite om tillatelse:P).

Men spørsmålet er egentlig ganske enkelt.. Skal lage en "snuskjøler" laget av peltierelementer og andre ting (materialer som jeg ikke gidder å ramse opp), og da lurer jeg egentlig bare på hvordan jeg skal få kjølt ned den varme siden så mye som mulig for å få et "rom" som er så kaldt som mulig? Holder det at varmen kun føres ut av kabinettet, eller må jeg få "sugd" luft fra kaldere omgivelser og ned på den varme delen av elementet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo vanlig å kjøle ned den varme siden med en vannblokk, altså vannkjøling, men lest for en stund siden om en øl-kjøler hvor det var brukt en low-profile kjøleribbe og en vifte. Peltier elementet var plassert i bunn av glasset.

Kommet litt an på hvor stort peltier elementet er, men ville ikke tro at du trenger så veldig stort element til å lage en snus-kjøler.

Sitter med et lite reisekjøleskap, 12v, hvor peltier-elementet blir nedkjølt av en litt stor kjøleribbe og en vifte, og det rommet blir ganske kaldt...

*Huff og huff* dette blei rotete, skylder på at jeg har jobbet skift denne uka :p

Lenke til kommentar

Hehe.. Skjønner hva du mener Empty.. Men jeg fikk vel på en måte ikke svar på det jeg lurte på da :p Lurte på om hvordan den varme siden blir kjølt best ved luftkjøling (tar da forbehold at det er en kjøleribbe der). Blir det best ved innsug eller utblås på viftene? Asså at de suger luft på den, eller kjører luft fra den :)

Masse rot hvertfall :p Finner vel ut av hvordan det her skal bli etterhvert ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...