maggi62 Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Hei. Jeg er en ganske nybegynner når det kommer til en del ting innen Linux, og har noen spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med. Jeg har akkurat innstallert Linux på nytt på maskine min(Fedora 3). Jeg hadde fra før av en swap og en Ext3 partisjon hvor min gamle Linux-versjon lå, i tillegg til en c: del med windows på og en d: med div filer på. Når jeg innstallerte Fedora lot jeg den formatere linux partisjonene og innstallere den på samme plass. Jeg har nå fått en liten ext3 partisjon og en større Type 8E partisjon. Maskine min ser altså sånn her ut: C: Fat32 10 GB - D: Fat32 60GB - Ext3 102MB - G: Type 8E 5,5GB Jeg lurer nå på et par ting: 1. Hva er egentlig 8E? 2. Hvor har det blitt av swap partisjonen? Jeg trodde man måtte ha det for å kjøre Linux, men det stemmer altså ikke? 3. Jeg vil gjerne ha litt mer plass på Linux delen, men når jeg prøvde det i Partition Magic(på Windows) fikk jeg ikke lov til å resize G:. Må jeg først "unallocate" en del plass på D, også etterpå gi den til G? Eller er det noen annen måte å gjøre det på? 4. Noen som har noe forslag til et fint partisjoneringsprogram for Linux? Det ble masse forskjellig her, men håper noen kan hjelpe meg litt på vei! Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 (endret) Start linux, start et terminalvindu. Skriv su - gi passordet til root skriv fdisk -l Nå får du en liste over alle HD'er, og en oversikt over partisjonene. Merk at Linux ikke bruker slikt tull som c:, d: osv. Dersom din ene HD heter /dev/hda så kan du skrive: fdisk /dev/hda Herfra kan du slette og opprette partisjoner. Skriv q for å avslutte uten å lagre endringer. Skriw w for å avslutte og lagre endringer! For oversikt over kommandoer skriv m For oversikt over typer partisjoner, skriv l Der ser du bl.a: 8e Linux LVM Hva Linux LVM er for partisjonstype, det veit jeg ikke. Endret 21. januar 2005 av JBlack Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Linux Logical volume management, er et veldig koslig system for "partisjonering". Det funker ved at du har en "superpartisjon" som så kan inneholde flere logiske volumer. I fedora's tilfelle er dette / og swap. /boot ligger som en egen partisjon (et sted BIOS klarer å lese disken og laste kjerna). Disse volumene kan nå rezises uten å ta ned maskinen/partisjonen og annet snacs. Et volum kan også strekke seg over flere disker. www.google.com for mer info Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå