Gå til innhold

Guide til photoshop


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Internett florerer av Photoshop-"tutorials", så jeg råder deg rett og slett til å bare søke litt rundt om kring. Men hva søker du egentlig hjelp til? Typografi og utforming? Trenger du en veiledning til hvordan du lager forskjellige objekter og hvordan du setter instillinger osv.? Har du ideer til hva du skal lage, men trenger hjelp til hvordan det skal utføres?

Lenke til kommentar

for ikke å skape altfor mange tråder legger jeg ut en plakat jeg selv har laget.

 

http://www.eric.doomnet.org/testsmall2.jpg

 

Men en plakat (mener jeg) bør ha blikkfang, sterke kontraster og noe nytt som ikke altfor mange har brukt før, helst ingen. ikke for mye STASJ heller, d kan få d til å se rotete ut.

 

Men angående min plakat, hva synes dere ?

Endret av Xe-Dingo
Lenke til kommentar

Likte typografi og fargevalg (og -kontraster), Xe-Dingo. Men til deg, CHB3: Prøv å kom på ideer til hva slags elementer du vil ha med på plakaten. Kanskje du kommer på noe noe du selv forbinder med en interessant konsert? Jeg kan ikke hjelpe deg så langt på vei, men andre kan sikkert, når det gjelder skriftvalg og øvrig typografi. Let på nettet etter en tøff skrift, og prøv deg litt fram. Når det gjelder plassering av tekst og størrelser på tekst og annen utforming, finnes det en del gylne regler. Det er sikkert noen her som kan sitere noen eller linke til eventuelle websider med gode plakatutformingstips e.l.. Hvis du går på en skolelinje der lignende er pensum, kanskje du finner litt hjelp i fagbøkene?

Lenke til kommentar
Likte typografi og fargevalg (og -kontraster), Xe-Dingo. Men til deg, CHB3: Prøv å kom på ideer til hva slags elementer du vil ha med på plakaten. Kanskje du kommer på noe noe du selv forbinder med en interessant konsert? Jeg kan ikke hjelpe deg så langt på vei, men andre kan sikkert, når det gjelder skriftvalg og øvrig typografi. Let på nettet etter en tøff skrift, og prøv deg litt fram. Når det gjelder plassering av tekst og størrelser på tekst og annen utforming, finnes det en del gylne regler. Det er sikkert noen her som kan sitere noen eller linke til eventuelle websider med gode plakatutformingstips e.l.. Hvis du går på en skolelinje der lignende er pensum, kanskje du finner litt hjelp i fagbøkene?

ok mange fine tips.

 

Burde jeg bruke photoshop eller er det et annet bedre program?

Lenke til kommentar

Vel, jeg regner ikke med at det er essensielt for oppgaven at resultatet må være skalerbart (forstørres uten forvrengning)/i vektorformat, så da er det egentlig fritt fram for programvalg. Ettersom du allerede har Photoshop, som gir deg et hav av muligheter (forutsetter at du har litt erfaring med programmet, selvsagt) ser jeg ingen grunn til at du skal bruke tid på å lære deg et annet et. Dersom du har CS-pakken, følger programmene Illustrator og InDesign med Photoshop, som kan hjelpe deg med vektortegninger og oppsett. Men jeg råder deg likevel å bruke Photoshop dersom du kun har dette programmet og/eller har litt tidligere erfaring, i stedet for å bruke tid på å lære deg en annen program.

 

Et interessant (og gratis!) vektorprogram, som Velmont nevner her, er Inkscape. Jeg selv har ikke prøvd det enda, men det kan godt hende dette programmet egner seg bra til plakatdesign (?). Mitt tips: Prøv deg litt frem i Photoshop, gi oss noen utkast og så kan vi gi deg tilbakemeldinger på hva som er bra og hva som kan forbedres.

Lenke til kommentar

Jeg søkte litt rundt etter "tutorials" for deg, men det var visst ikke lett.. Jeg fant imidlertid denne, som muligens kan gi deg noen tips til teknikker o.l. innen plakatdesign og -utforming. Jeg har så vidt sett igjennom filen, så jeg er dessverre ikke fullt så kjent med innholdet. Litt lesing skader uansett ikke. Lykke til med plakaten!

Lenke til kommentar
for ikke å skape altfor mange tråder legger jeg ut en plakat jeg selv har laget.

 

http://www.eric.doomnet.org/testsmall2.jpg

 

Men en plakat (mener jeg) bør ha blikkfang, sterke kontraster og noe nytt som ikke altfor mange har brukt før, helst ingen. ikke for mye STASJ heller, d kan få d til å se rotete ut.

 

Men angående min plakat, hva synes dere ?

Hvordan får du til sånn at det ser ut som malinga "flasser" av ?

Lenke til kommentar
for ikke å skape altfor mange tråder legger jeg ut en plakat jeg selv har laget.

 

http://www.eric.doomnet.org/testsmall2.jpg

 

Men en plakat (mener jeg) bør ha blikkfang, sterke kontraster og noe nytt som ikke altfor mange har brukt før, helst ingen. ikke for mye STASJ heller, d kan få d til å se rotete ut.

 

Men angående min plakat, hva synes dere ?

Hva har du brukt til å lage den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...