Gå til innhold

har kjøpt sub


Anbefalte innlegg

hei har nå innvestert i to stk billige suber og lurer på om noen har forslag til kasse jeg kan bygge til dem? har sett litt på forumet og funne ut mye som jeg ikke viste fra før;) men kan laga noen kasse eksempler til meg?

 

dette har jeg kjøpt: http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18...l/newsdet62.htm

 

jeg leste i et annet innlegg at jeg burde ha delefilter. siden jeg har to 12" trenger jeg da 2 delefilter. og hvordan er det med serie/parallel kobling av disse to?

 

håper på svar ;) mvh kildal.

Endret av Kildal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei har nå innvestert i to stk billige suber og lurer på om noen har forslag til kasse jeg kan bygge til dem? har sett litt på forumet og funne ut mye som jeg ikke viste fra før;) men kan laga noen kasse eksempler til meg?

 

dette har jeg kjøpt: http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18...l/newsdet62.htm

 

jeg leste i et annet innlegg at jeg burde ha delefilter. siden jeg har to 12" trenger jeg da 2 delefilter. og hvordan er det med serie/parallel kobling av disse to?

 

håper på svar ;) mvh kildal.

har sett litt på kassen bull dog laget til oddis. tror dere den funker til mine?

Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke så mye fiksfakseri med å lage kasse, du må bare beregne sidene slik at du får den rette størrelsen. Du må også tenke på hva du bygger dem i. MDF er vel et bra materiale, men sponplate fungerer også fint!

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

MDF plater er bedre enn sponplater, fordi egenresonansen til MDF platene ligger utenfor området suben spiller i. Det er også viktig å lage kassen etter elementene. Bruk dataene på elementene og regn ut hva du trenger av mål på kassen. Om Qts-verdien på elementet er under 0,5 passer den best i bassreflekskasse. Om Qts-verdien er over 0,5 passer den best i trykkammerkasse...

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bruke tegnigene på phobos?De er beregnet på akkurat det elementet du har.Tegningene finner du på Eltek under phobos.

Det å lage to kasser er selvfølgelig mer pes,men du vil ha stort utbytte av det.Da vil du kunne trekke kassene ut mot hjørnene i rommet og få noen ekstra db løft(hvis man ønsker det,hvem vil ikke det i ung alder?).Du får helt sikkert kjøpt alle delene du trenger utenom forsterker og element til bygging av phobosen på Eltek.Bruk 19mmMDF,vanlig spoon er fy fy!

Du må bruke ett delefilter på hvert element uansett.(seriekobling vil fungere dårlig).Delefilter får du på Eltek,spør dem om hva som passer best til phobos'en.Når du får råd,kan du jo kjøpe deg sub-forsterkeren som er beregnet til phoboskassa.Da har du to meget gode subkasser når det gjelder kvalitet/pris.

Det å bygge er jo halve gleden,brukte selv ca.1700timer på bilstereo'n i min ungdomstid.Morro var det!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
MDF plater er bedre enn sponplater, fordi egenresonansen til MDF platene ligger utenfor området suben spiller i. Det er også viktig å lage kassen etter elementene. Bruk dataene på elementene og regn ut hva du trenger av mål på kassen. Om Qts-verdien på elementet er under 0,5 passer den best i bassreflekskasse. Om Qts-verdien er over 0,5 passer den best i trykkammerkasse...

Egentlig så kommer det helt ann på hvilken type kasse du lager, ventilert eller lukket.

Lager du en lukket kasse vil jeg annbefale spin, 19mm vanlig golvspon.

Mens hvis du skal lage en ventilert kasse så vil jeg annbefael 19-22mm MDF.

 

Dette fordi spon slipper gjennom den dype bassen, noe i vertfall jeg vil ha ut av en lukket kasse, mens MDF sperrer for det meste og da god til å lede lyden ut av bassrefleksrørene.

 

Har hatt personlig erfaring med dette, men det kommer jo helt ann på hvaslags bass du vil ha.

 

Dypbas = ventilert

Ikke helt dyp, men slagbass = lukket

Lenke til kommentar

Hvis du sender en mail, tar en tur innom eller ringer eltek. Så kan du spørre hvor stor kasse du trenger.

De kan også komme med et forslag til et delefilter.

Phobos kassa som har en strømningssmotsand er mye mindre enn enden ville ha vært hvis kassa hadde bassreflexrør.

Størrelsen på kassa varierer også på hvor du skal bruke den. Bil eller i stue ?

Lenke til kommentar

Men svart på kassa sto jo på eltek sia da :)

Men tror nok Phoboskassa vil funke bra. eller jeg vet, har en phobos selv. Men bruker den bare i hjemmekino systemet.

 

Anbefalt lukket kassevolum til hjemmebruk

fra 45 til 170liter

(65liter = -3dB på 40Hz og 165liter = -3dB på 35Hz).

 

Bassrefleks anbefales ikke.

 

Anbefalt lukket kassevolum til bruk i bil fra

35 til 100liter

eller frimontering uten kasse

(35liter = -3dB på 30Hz og 50liter = -3dB på 20Hz).

 

 

PS : 1 liter er 10 cm * 10 cm * 10 cm

Var det ikke det da :ermm:

Endret av fjaeran
Lenke til kommentar
klipp

Hvorfor ikke lage kassa i 13mm spoon.Da blir det jo enda mer dypbass,som du sier. :roll:

har ikke prøvd med 13mm, men ettersom jeg har erfart så skulle det vel være ganske så sant det.

Merkelig at produsenter av høyttalere ikke bruker mer spoonplater i sine konstruksjoner og at Eltek annbefaler MDF til sine subkasser,men de har vel sikkert ikke så godt greie på det som deg.

Endret av egmur
Lenke til kommentar
klipp

Hvorfor ikke lage kassa i 13mm spoon.Da blir det jo enda mer dypbass,som du sier. :roll:

har ikke prøvd med 13mm, men ettersom jeg har erfart så skulle det vel være ganske så sant det.

Merkelig at produsenter av høyttalere ikke bruker mer spoonplater i sine konstruksjoner og at Eltek annbefaler MDF til sine subkasser,men de har vel sikkert ikke så godt greie på det som deg.

ikke spør meg, men det er slik jeg har erfart det, hva teorien sier er en helt annen sak for meg, men har prøvd ut både MDF lukket og åpen og 19mm og 22mm spon lukket og åpen kasse. Har teste det på både hjemmekinohøyttalere og basskasser til bil.

 

Så i mitt tilfelle så stemte ikke teorien med praksis, men åssn det funker for andre vet jo ikke jeg, annbefaler bare etter hva jeg har erfart, men dere får jo selv bestemme hva dere vil bruke, jeg bare foreslår.

Lenke til kommentar

Poenget er vel at når man bruker MDF, så settes ikke kassematerialet så fort i svingninger. Dette vil høres ut som om det er mindre bass, men den er egentlig "renere". Hvis man bruker sponplater til kassen, så er det et materiale som har egenresonansen i det området suben spiller. Derfor settes også kassens materialer fortere i bevegelse og det virker som om det er mer bass. Det man hører er egentlig kassa og ikke kun elementet. Før i tiden var det en del fabrikken som bygde høyttalere etter dette prinsippet med å få kassa til å spille med. Men det er sinnsykt vanskelig å lage en slik høyttaler. Det var også veldig få som lyktes med dette. Det er både bedre og enklere å bruke MDF i kassene. Spesielt til subkasser...

 

EDIT: Skriveleif...

Endret av Audioslave
Lenke til kommentar
MDF plater er bedre enn sponplater, fordi egenresonansen til MDF platene ligger utenfor området suben spiller i. Det er også viktig å lage kassen etter elementene. Bruk dataene på elementene og regn ut hva du trenger av mål på kassen. Om Qts-verdien på elementet er under 0,5 passer den best i bassreflekskasse. Om Qts-verdien er over 0,5 passer den best i trykkammerkasse...

Egentlig så kommer det helt ann på hvilken type kasse du lager, ventilert eller lukket.

Lager du en lukket kasse vil jeg annbefale spin, 19mm vanlig golvspon.

Mens hvis du skal lage en ventilert kasse så vil jeg annbefael 19-22mm MDF.

 

Dette fordi spon slipper gjennom den dype bassen, noe i vertfall jeg vil ha ut av en lukket kasse, mens MDF sperrer for det meste og da god til å lede lyden ut av bassrefleksrørene.

 

Har hatt personlig erfaring med dette, men det kommer jo helt ann på hvaslags bass du vil ha.

 

Dypbas = ventilert

Ikke helt dyp, men slagbass = lukket

Hvor mye koster 19mm MDF?

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte ferdigkappet MDF hos en trelastforhandler i oslo sentrum.

Bare leverte en lapp der det sto hvor store biter jeg ville ha..

Og når jeg kom hjem, så var det bare å frese ut hull osv og lime sammen phobosen.

husker ikke hvor mye jeg betalte. Men det var ikke så ille..

Lenke til kommentar

Leverte bare inn tegningen jeg og. Kappingen koster noen få kroner, men med mindre du har en über-sirkelsag hjemme er det så absolutt verdt det.

 

Når du kommer hjem er det bare å tegne opp, stikke ut og lime greia sammen. Ikke vanskelig, men litt tidkrevende.

Lenke til kommentar
ikke spør meg, men det er slik jeg har erfart det, hva teorien sier er en helt annen sak for meg, men har prøvd ut både MDF lukket og åpen og 19mm og 22mm spon lukket og åpen kasse. Har teste det på både hjemmekinohøyttalere og basskasser til bil.

 

Så i mitt tilfelle så stemte ikke teorien med praksis, men åssn det funker for andre vet jo ikke jeg, annbefaler bare etter hva jeg har erfart, men dere får jo selv bestemme hva dere vil bruke, jeg bare foreslår.

Det er vel ingen teori at seriøse høyttalerprodusenter ikke ønsker "farging" av lyden(kabinettresonas)i....praksis.Det er fakta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...