Gå til innhold

Ny studio pc hjelp! Dyktige PC eksperter?

Anbefalte innlegg

Hei.

Så vi er enig om at PCI-X er tilbake kompatibelt med vanlig PCI?

Slottene ser veldig annerledes ut!

Bluemusic

Jeg har selv testet det på flere servere og det passer på det jeg har prøvd, men det kan som sagt finnes pci-kort uten det nødvendige hakket som du må ha for å sette dem i pci-X slotten, se forøvrig posten min over.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For å klarne opp i lydberegningene.

Siden dB er en logaritmisk skala vil det bli feil å addere sammen to lydstyrker for å finne den nye lydstyrken. Årsaken til at logaritmiske skalaer blir brukt er at svært små og svært store tall blir enklere å operere med.

For å regne det ut lydstyrken må man bruke følgende formel:

L = 10 * log(I / I0)

L er da lydstyrken, oppgitt i dB.

I er lyditensiteten.

I0 er en referanse for lyditensiteten. (Den er oppgitt til å være 10^-12)

Denne formelen kan snus for å finne lyditensiteten. Den vil da bli seende slik ut:

I = 10^(L / 10) * I0

For å finne lyditensiteten ved for eksempel 23dB kan man bruke den siste formelen og sette inn 23 istedenfor L og 10^-12 istedenfor I0. Svaret man får da ~1,995e-10. Dette tallet kan man gange med to, som blir ~3,99e-10. Man setter deretter dette tallet inn i den første formelen og får et svar på omtrent 26dB.

Ved å bruke disse formlene kan du enkelt regne ut lydstyrken til flere lyd(støy-)kilder.

Som noen allerede har påpekt er en dobling av lyditensiten omtrent 3dB høyere lydstyrke.

Beklager at jeg ikke svarte på den opprinnelige topicen. :ermm:

Jupp, om man har mange like lydkilder kan man også benytte seg av at log(x*y) = log x + log y. Så for å finne hvor mange db man får ekstra så kan man bare ta 10* log <antall lydkilder> så om du har 7 like kilder så får du mao ca 8.4 dbs økning. (i forhold til 1 da). Forøvrig skal det mer en 3db til før man opfatter lyd som en subjektiv dobling.

AtW

Lenke til kommentar

Du snakker om at dette er ett stort , annerkjent studio, med annerkjente artister,. Hva skjer om den flotte fancy hjemmesnikrede maskinen din av en eller annen grunn tar kvelden ?

Skal du da ringe komplett ene dage, sende inn hovedkortet andre dagen, vente på support -3-4-5 dagen, vente på posten 6 dagen og få igjen kortet 7 dagen ?

Slik at en hel arbeidsuke er gått tapt ???

Eller skal du finne tak i en profesjonell hardware leverandør som kan mekke 1 (eller 2) workstations med 8/5 evt. 24/7 onsite warranty support i maskinens levetid, slik at du slipper nedetid ??

Hjelper ikke med Teraflops om de plutselig ikke flopser lenger ;)

Lenke til kommentar
harddisk: Kjøper meg en ny systemdisk: western digital caviar SATA 160 GB. Trenger ikke så kjap system disk.

Jeg ville ikke kjøpt harddisk fra Western Digital. Det er haugevis med postinger på forumet her fra folk som har problemer med totalhavari på WD-disker. Unntaket er Raptor-serien fra WD.

Jeg har nå ikke hatt noen problemer med min WD Caviar SATA 160GB. En kamerat av meg har også den samme disken og han har heller ikke hatt problemer. Men det kan jo hende at dette er unntak...

Lenke til kommentar

Jeg er veldig fornøyd med min seagate IDE harddisk, både kald og stillegående.

Samsung er vell enda stillere, men slik som jeg har forstått det (uten å ha noe erfaring med samsung dikser) skal de yte såpass mye dårligere at det ikke er verdt det i de aller fleste tilfeller.

Lenke til kommentar

Hei.

Her var det dukket opp mange nye "reply's"!!

1. Det er riktig at dette er et relativ kjent studio i musikkbransjen. Jeg kommer til å gjøre det jeg pleier og gjøre, fikse det selv. Jeg har bygget ca 7 pcer i mitt liv og alle funker den dag i dag. Jeg tar backup av alt som blir gjort på maskinen hver dag, på en firewire disk. Hvis maskien skulle gå ned har jeg en backup maskin som tar seg av støyten. Det er bare å flytte over filene.

2. Jeg har lest litt rundt omkring og veldig mange sier at western digital caviar er meget stillegående.

Jeg er foreleser på et lydstudie på et institutt i Norge og vi har hatt mange av disse såkalte diskene som gikk i stykker. Tror det var ca 30 stk av 55 som gikk i stykker. Alle var western digital, men selskapet innrømmet at det var en feil på dem, så de har trukket dem tilbake. Uansett var det ikke disse diskene jeg snakker om her.

Takker for alle tipsene! Tror nok at alle hadde fortjent en cd hver som takk, men hvis Ilstang har lyst på en så får han kontakte meg på mail. Siden valget ble tett opp til det han anbefalte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...