Poppe Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Hei. Takker for innlegget Kenneth! Liker når folk trøkker til. Mye bra her tror jeg, men jeg blir litt forvirret over alle disse nye tingene som 24 pin og molex osv... Vet ikke helt om det påvirker meg. Prisen er er nok litt i det høyeste laget i forhold til hva jeg tenkte meg. 23 db vifte blir uansett for mye lyd. De jeg har nå har 9 db hver som jo blir 18 til sammen. Det fine med mine er at de faser hverandre litt ut!! Den var det vel bare lyd folkene her som tok... 23+23 skulle bli 46 db cpu støy. Det blir nok litt my. Men vifte er nok ikke det jeg er mest redd for å finne. Takk To vifter på 23 db gir ikke 46 db støy... Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Antar at dette systemet kommer til og så på en stund, og da er kansje ikke 1024 MB moduler de mest gunstige da disse er langt mer ustabile en 512 modulene. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 (endret) Antar at dette systemet kommer til og så på en stund, og da er kansje ikke 1024 MB moduler de mest gunstige da disse er langt mer ustabile en 512 modulene. Ikke dumt. Det er ikke værre enn å bytte ut 1024-modulene med 4 stk. 512. Da mister man forsåvidt utvidelsesmuligheten for mer minne da... Endret 30. januar 2005 av kennethdammyr Lenke til kommentar
Bofur Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 (endret) Oppset if money no subject Tyan Thunder S2895A2NRF, Dual Opteron, K8WE, NVIDIA nForce4 PRO 4200kr 4 x Corsair 1024MB PC3200, ECC, REG, Low-profile 8500kr 2 x AMD Opteron DP 248 12500 1 x APC Back-UPS RS 1500VA Offline Extended Runtime,USB,Data/DSL protection. fint å ha om strømmen går. 3500kr 2 x Thermalright XP-120 CPU-Kjøler Socket 478/754/939 om det er plass ellr så kan du justere ned til xp-90 1000kr Harddisker trenger du ikke å ha i denne maskinen bygg en filserver om du treger stor plass som kan stå et annet sted enn i studio. sett opp en backup disk med hotswap 5 1/4" ramme slik at du bare kan nappe den med deg. Hva angår støy så tenk muligheter og ikke begrensninger. Bygg eget skap for pcen da vel!! og gi skapet aircondition. Endret 31. januar 2005 av Bofur Lenke til kommentar
Shurom Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Kansje prøve med vannkjøling er ikke expert men har hørt at det gir bedre kjøleeffekt og mindre støy. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Jeg fikk inntrykk av at det ikke var noe alternativ. Men det er sant det, både stille og kjølig er det. Nå sa han også at han skulle ordne vifter, altså kjøling, selv. Lenke til kommentar
Cizza Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 For å klarne opp i lydberegningene. Siden dB er en logaritmisk skala vil det bli feil å addere sammen to lydstyrker for å finne den nye lydstyrken. Årsaken til at logaritmiske skalaer blir brukt er at svært små og svært store tall blir enklere å operere med. For å regne det ut lydstyrken må man bruke følgende formel: L = 10 * log(I / I0) L er da lydstyrken, oppgitt i dB. I er lyditensiteten. I0 er en referanse for lyditensiteten. (Den er oppgitt til å være 10^-12) Denne formelen kan snus for å finne lyditensiteten. Den vil da bli seende slik ut: I = 10^(L / 10) * I0 For å finne lyditensiteten ved for eksempel 23dB kan man bruke den siste formelen og sette inn 23 istedenfor L og 10^-12 istedenfor I0. Svaret man får da ~1,995e-10. Dette tallet kan man gange med to, som blir ~3,99e-10. Man setter deretter dette tallet inn i den første formelen og får et svar på omtrent 26dB. Ved å bruke disse formlene kan du enkelt regne ut lydstyrken til flere lyd(støy-)kilder. Som noen allerede har påpekt er en dobling av lyditensiten omtrent 3dB høyere lydstyrke. Beklager at jeg ikke svarte på den opprinnelige topicen. Lenke til kommentar
bluemusic Skrevet 1. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2005 Hei. Tror dere misforstod det der med støy kalkuleringen. Det vi snakket om var db på papiret, ikke hva man hører. Det er en sannhet med modifikasjoner at 3 db forøkning er en fordobling av lyden for det menneskelige øret. Det må en betydelig krafigere utregning til for å finne svaret her fordi db har ingen vanlig linær kurve. Noe som Cizza poengterer så fint her. Jeg tror ikke jeg skal forklare det så veldig dypt, men ja dette er noe jeg faktisk underviser i og har godt peiling på. De fleste like lyder faser hverandre ut når de spilles av samtidig og de kommer fra samme medium. Det fungerer ikke helt slik med støys som kommer fra en pc. Noen ganger kan faktisk slik støy bli værre for øret når 2 kjøres samtidig. Tenkt dere at dere står i et rom hvor veggene er helt kvadratiske og man har 2 høytalere. En på hver vegg. Disse er stil med kirurgisk presisjon mot hverandre og man spiller av en 120 db lyd av enkel karakter ( sinus). Står man utenfor senter vil man høre en vanvittig støy, mens går man inn i senter av rommet vil lyden forsvinne helt. Det dette er et lydteoretisk fenomen. Dette vil være helt annerledes hvis støyen lager en mer kompliset lydbølge. Nå er det slik at 2 vifter sjelden lager helt samme frekvens selv om de er bygget for det og man vil ikke oppfatte det helt på samme måten. De vil kanskje tildels utfase hverandre. Dette kommer også ann på ørets plassering i forhold til kabinettet. Som alle vet så flytter man seg rundt og man sitter sjelden helt i ro. Men nok om vifter, jeg tror nok jeg skal finne noen vifter som gir meg det db nivået jeg tolererer. Det er ikke værre enn at jeg setter den i et annet rom. Ser at de fleste her foreslår opteron nå. Hvis jeg kjøper feks 2x 1,8 ghz prosessorer av denne typen, hvordan er de i kraft i forhold til en intel? 1,8 amd = ? intel Bluemusic Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 1,8 amd = ? intel Bluemusic http://www.tomshardware.com/cpu/20030422/index.html Her er en test å tygge på. Ikke ta denne testen som et fasitsvar, men prøv å finne flere tester ang samme tema. Og finn ut hva programmet du kommer til å ha hovedvekt på støtter. Som du ser er det særdeles varierende resultater på de forskjellige benchmarks hva dual Opteron 1,8ghz yter mot dual Xeon 3.06. Her er en stooor oversikt over forskjellige reviews ang opteron http://www.amdboard.com/opteron_reviews.html DrE Lenke til kommentar
bluemusic Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 Hei alle sammen. Takke for all tilbakemelding. Ser ut som jeg har en grei plan for kjøp av studio pc for øyeblikket: Hovedkort: ASUS NCCH-DL - bygger dette ut med et magma PCI chassie, slik at jeg kan ha flere PCI slotter i framtiden. Prosessorer: 2 x Xeon 3.2 Ghz Ram: Corsair 2.0 GB TWINX-3200 (400MHz) DDR RAM, 2x CMX1024-3200 DIMMs Anbefalt på et nettsted for audio. Vifter: Ikke helt bestemt men det blir sikkert noe fra microplex. harddisk: Kjøper meg en ny systemdisk: western digital caviar SATA 160 GB. Trenger ikke så kjap system disk. Nye skjermer: Dell Ultrasharp 2005FPW 20" widescreen LCD Flat Panel Monitor. 300cd/m2 brightness, 600:1 contrast, 16ms response time. Midnight grey TCO99 Tower: Image&shapetek EYE3803BK Tror denne maskinen kommer til å rocke!!! Hva sier dere? Bluemusic Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Tror denne maskinen kommer til å rocke!!! Hva sier dere? Jeg tror du sa det helt fint jeg. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Jeg stusser over Rammen... Er det to forskjellig type RAM--brikker? Lenke til kommentar
ilstang Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Ser ut som det jeg foreslo i min første post i denne tråden, mener dette skal bli bra ja (Stabilitet/Ytelse/Pris) Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Jeg stusser over Rammen... Er det to forskjellig type RAM--brikker? Jeg også stusser på dette. Blanding av rambrikker er da såvidt jeg vet ikke noe man anbefaler sånn helt uten videre. DrE Lenke til kommentar
bluemusic Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 Hei. Det er en dual pack så det den skal være grei. Har ikke klart å finne ut om USB ingangen er på medfølgende PCI kort eller festet på baksiden som det pleier å være. Det står external rear connection på ASUS sine sider. Hvis jeg må bruke en av PCI plassene på dette er jeg fucket! Bluemusic Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Hei. Det er en dual pack så det den skal være grei. Så det er 2x1024MB, like brikker? Ofte så følger det med både USB-panel og sånn på baksiden. Eller så kan det være at de mener sånn mulighet for tilkobling av USB i front som sitter i kabinettet. Men det er helt sikkert USB på det vanlige I/O-panelet Har ihvertfall aldri sett noe annet. Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Har ikke klart å finne ut om USB ingangen er på medfølgende PCI kort eller festet på baksiden som det pleier å være. Det står external rear connection på ASUS sine sider. Hvis jeg må bruke en av PCI plassene på dette er jeg fucket! Du er ikke fucked. På dette bildet ser du fire usb kontakter, en stk firewire, en stk lan, to stk COM porter, en stk Parallellport, tre stk "lydkontakter" og vanlige ps/2 mus og tastaturkontakter. Dette stemmer godt overens med hva som står under specs på asus.com.tw Rear IO Connectors: External Serial Port x2 External USB Port x4 IEEE1394 x1 Mic/Line-in/Line-out x1 RJ-45 x1 PS/2 Mouse/Mouse x1 I say again, you are not fåkkd. DrE Lenke til kommentar
bluemusic Skrevet 17. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2005 Hei. Så vi er enig om at PCI-X er tilbake kompatibelt med vanlig PCI? Slottene ser veldig annerledes ut! Bluemusic Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 harddisk: Kjøper meg en ny systemdisk: western digital caviar SATA 160 GB. Trenger ikke så kjap system disk. Jeg ville ikke kjøpt harddisk fra Western Digital. Det er haugevis med postinger på forumet her fra folk som har problemer med totalhavari på WD-disker. Unntaket er Raptor-serien fra WD. Lenke til kommentar
balleklorin Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Skal du først ha rå PC (eller server for en kanskje si) så hvorfor ikke 4 prosessorer? http://www.nextron.no/main.php3?PI=11&PNO=9570 Den har 1 stk good old PCI 32 bit samt 4 stk PCI-X, vanlige PCI-32 kort pleier å passe rett i PCI-X 64bit slotten (NB PCI-X er ikke det samme som pci-express), så lenge de har det fysiske hakket i kontakten på pci-kortet som du ser PCI-X har på bildet av hovedkortet. 32-bit kortet trenger nemlig ikke fylle hele PCI-X slotten for at det skal virke. Ergo har du 5 vanlige pci-plasser så lenge pci-kortene har det fysiske hakket da vel og merke. Når det gjelder kjøling så er jo passiv vannkjøling tingen hvis det både skal være helt stille og kjøle bra: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303850&cks=SER Nå er kanskje 4 slike tårn brutalt, men jeg tror en klarer å kjøle 2 cpu'er pr. tårn, de takler iallefall en kraftig grafikkprosessor og CPU samtidig, det har jeg selv opplevd. Ellers så er det bare å dynge på med masse ram 4 GB f.eks. , det hjelper godt på hastigheten med store programmer og multitasking. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå