Gå til innhold

Ny studio pc hjelp! Dyktige PC eksperter?

Anbefalte innlegg

Et hovedkort med: minimum 4 PCI plasser (gjerner 64 bit), 800mhz, firewire,Sata, Agp og USB2. 3200 ram 2GB og prosessorer x 2.

Var vel ikke agp på noen av xenon kortene til nextron

4 PCI plasser har alle sammen (selv om alle ikke er 64 bit). Når det gjelder AGP og Xeon "Nocona" så finne det ikke noe særlig til hovedkort med AGP, men den ene har PCI-Express x16 istedet. Grunnen til dette er at brikkesettene som støtter "Nocona" Xeonene ikke har støtte for AGP.

Siden han ville ha 800 MHz busshastighet er han nødt til å ha Nocona utgaven av Xeon.

hva med dette da? http://www.asus.com/products/server/srv-mb...dl/overview.htm

I875-chipset'et funker fett og i mange tilfeller overgår det E7525 ;)

http://www.gamepc.com/labs/view_content.as...=ncchdl&page=13

Endret av ilstang
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og takker for alle de gode forslagene. Er var det mange hyggelige tips.

* Jeg viste ikke at dual Xeon måtte bruke E-ATX.

* Heller ikke at Opteron viste riktig frekvens. Jeg trodde de var kjappere. De er vel sikkert det også siden de er 64 bit. Positivt at de har fått 1 mb cache.

De fleste kortene dere har vist til nå har ikke inneholdt mer en 2 vanlige PCI plasser. Resten har vært PCI xpress. Jeg kan vel ikke bruke vanlig PCI på et PCI express eller?

Jeg tror jeg tenker på å kjøpe Xeon sammen med et asus NCCH- DL, siden dere sier det er et mer stillegående alternativ. Det er viktig for meg med tanken på at dette er et profesjonellt studio.

Jeg tenker på å bygge PCen inn i dette racket:http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=EYE3820BK

Har et svært kabinett fra før men det er ikke E-ATX.

Grunnen til at jeg kan roe meg ned med 2 vanlige PCI plasser er fordi at jeg har tenkt å kjøpe dette PCI expansion kabinettet:

http://www.mobl.com/expansion/pci/pci4slot/index.html

Jeg har nemlig disse kortene å putte i:

* Uad-1 studio

* Uad-1 project

* Powercore

* 24 spors ADAT lydkort

* Firewire expansion for 4 ekstra disker (må ha dem eksternt)

Som dere sikkert skjønner så trenger jeg litt PCI.

Harddiskene jeg bruker er alle 7200rpm med 8 mB cache. Jeg har lært av erfaring at det sjelden er bruk for kjappere disker. Si den jeg karer opp til 80 spor av gangen med disse uten at de blir varme eller for treg.

Av minne tror jeg at jeg går for: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301825&cks=PRL

Virker som et OK par.

Jeg har ikke så lyst til å bytte ut matrox kortet mitt siden det er kjøpt for kort tid siden.

Høres dette greit ut? Noen som har prøvd Magma PCI expansion?

Bluemusic

Lenke til kommentar

Hei.

Takker for den siste informasjonen Pertm. Det lyste mer informasjon over saken.

Jeg kommer nok uansett til å kjøpe et expansjons system siden jeg ikke vil nøye meg med bare 2 UAD-1 kort i framtiden. På den andre siden kan det være at dette systemet kommer som firewire, noe som firewire allerede har gjort.

Da er det ikke et problem lenger.

Takk :D

Lenke til kommentar
* Jeg viste ikke at dual Xeon måtte bruke E-ATX.

Beklager - min feil, det finnes også dual Xeon kort som passer ATX (f.eks det ASUS kortet nevnt tidligere i tråden). Men de fleste kortene er for E-ATX, og dette må du være klar over om du har et vanlig PC-kabinett.

PCI-X kan du se på som en raskere utgave av 64-bit PCI, og finnes i opptil 133 MHz, mens "gamle" 64-bit PCI var vel på 66 MHz. Du kan godt bruke PCI kort her (men det kan finnes unntak, sjekk evt spesifikasjonene til kortene dine).

Rack-kabinettet du nevner ser greit ut, men jeg vil tro alle viftene støyer ganske kraftig. Ta kontakt med Microplex, de kan sikkert være behjelpelig med å finne alternative vifter hvis lavt støynivå er viktig for deg. Uansett trenger du vel ganske kraftlig luftflyt for å kjøle alle PCI-kortene dine, tipper et par av dem utvikler rimelig mye varme :-)

Jeg tror jeg tenker på å kjøpe Xeon sammen med et asus NCCH- DL, siden dere sier det er et mer stillegående alternativ.

Er ikke helt enig her, Xeon utvikler 10-20% mer effekt enn Opteron, dvs 20-40 Watt mer varme, og mer behov for støyende vifter. Kjøper du Opteron kan du også oppgradere direkte til Dual Core prosessorer når disse blir tilgjengelige.

Mer om Opteron vs Xeon:

http://www6.tomshardware.com/cpu/20030422/index.html

Når det gjelder minne ville jeg kanskje kjøpt 2 slike istedet for TwinMos: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123498&cks=SER

..men det er bare for å være helt sikker på at de fungerer 100%, TwinMos RAM er sikkert grei nok den også.

Lenke til kommentar
Er ikke helt enig her, Xeon utvikler 10-20% mer effekt enn Opteron, dvs 20-40 Watt mer varme, og mer behov for støyende vifter. Kjøper du Opteron kan du også oppgradere direkte til Dual Core prosessorer når disse blir tilgjengelige.

Mer om Opteron vs Xeon:

http://www6.tomshardware.com/cpu/20030422/index.html

Når det gjelder minne ville jeg kanskje kjøpt 2 slike istedet for TwinMos: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123498&cks=SER

..men det er bare for å være helt sikker på at de fungerer 100%, TwinMos RAM er sikkert grei nok den også.

Dette synes jeg høres meget fornuftig ut. Det faktum at Opteron sine dual core blir direkte kompatibel bør jo være en fordel. Nå kommer vel disse til å være veldig dyre når de entrer markedet , men frem til en evt oppgradering kan man jo nyte godt av lavere støy/effektutvikling fra en slikt oppsett.

Er også enig i ditt tips om minnemoduler.

DrE

Lenke til kommentar

Oy Oy... nå ble jeg forvirret igjen.

Tror at rack kabinettet har bulighet fo å skifte ut vifter til mer stillegående. Det er jo deilig å få pcen i et rack siden alt det andre studio utstyret jeg har er i rack.

Eventuelt kan jeg sette pcen i et annet rom.

Den minnen så veldig bra ut men var også veldig dyr. Her må jeg nok se litt på pengene.

Takker for all omtanke og tips!!!

Lenke til kommentar

Slike oppdrag liker jeg :D

Jeg vil uten tvil mene at AMD Opteron er tingen her. Dual AMD Opteron regnes som det sterkeste man kan få innenfor desktop/arbeidstasjon markedet. Alternativet måtte da være en Athlon FX prosessor, men da blir det ikke samme dual tingen.

Siden, etter hva jeg kan se, ingen har kommet med et konkret forslag på oppsett kliner jeg til:

Tyan Tiger K8W 2235,-

AMD Opteron 246 x2 8900,-

Corsair DDR2 PC3200 1024MB "Low Profile" x2 5500,-

Så litt stillegående kjøleutstyr:

Thermalright SLK-948U x2 600,-

Papst vifte, 61m³/time, 23 dB(A) x2 300,-

Sum: 17535,-

Forklaring:

Hovedkort: Dette hovedkortet har alle finesser du har bedt om, untatt 64-bits PCI. Men ettersom jeg forstod var ikke det et must. I tillegg har det ingen vifter på.

PS: Det er slags spesial power-kontakt med 8 pin på kortet. Jeg vet ikke om det er 2 MOLEX-kontakter eller om det er 2xP4-kontakt, men det kan kanskje noen andre forklare? Dette burde ihvertfal sjekkes ut. Husk også at hovedkortet er av den nye ATX 2.0 standarden og krever derfor en strømforsyning med 24-pins ATX-kontakt, ikke 20-pins som før.

CPU: Jeg tror Opteron 246 er den som gir best ytelse uten å måtte betale en veldig stor del mer. neste Opteron på lista koster ensten 2000 mer. Men hvis du har mye penger, for all del ;) .

RAM: Vanligvis ville jeg anbefallt Corsair sin LL RAM, men det så ikke ut som noen butikker hadde den inne lenger. RAM til Opteron er generelt dyrt. Corsair er en anerkjent produsent som pleier å passe på alle hovedkort.

CPU-kjøler: Denne kjøleren er av kobber som er det beste kjølemateriale innen rekkevidde. Utifra hva jeg kunne se av tester var den absolutt akseptabel. I tillegg koster den ikke så mye. Altenativt kunne man valgt en Swiftech MCX6400-V, men den koster en del mer og man får ikke like stor vifte på den.

Vifte: Papst vifter er kjent som godt konstruerte vifter og dette er en versjon som lager max 23dB støy som må være akseptabelt. Skal du ha mer stillegående enn dette må du nok ha vannkjøling. Evt. montere på et par slike og 120mm vifter isteden. Men det kan bli trangt på hovedkortet.

Til slutt: Dette oppsettettror jeg vil passe utmerket. Det er noe av det kraftigte du kan få i denne prisklasse. Noen vil kanskje mene at 17 tusen for Hovedkort, CPU og RAM er litt vel mye, men det koster å være kar :thumbup:

PS: Komplett.no har for de fleste av disse varene inne. Bortsett fra hovedkortet. Så det er nok gunstigst å handle der.

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar

Hei.

Takker for innlegget Kenneth! Liker når folk trøkker til.

Mye bra her tror jeg, men jeg blir litt forvirret over alle disse nye tingene som 24 pin og molex osv... Vet ikke helt om det påvirker meg.

Prisen er er nok litt i det høyeste laget i forhold til hva jeg tenkte meg.

23 db vifte blir uansett for mye lyd. De jeg har nå har 9 db hver som jo blir 18 til sammen. Det fine med mine er at de faser hverandre litt ut!! Den var det vel bare lyd folkene her som tok...

23+23 skulle bli 46 db cpu støy. Det blir nok litt my. Men vifte er nok ikke det jeg er mest redd for å finne.

Takk

Lenke til kommentar
AMD Opteron 244 x 2 6000,-

Tyan Tiger K8W 2235,-

Kingston ValueRAM DDR400 ECC/REG 512 MB x4 3400,-

Sum: 11635,-

Da ble det billigere. Du får jo ikke helt samme ytelsen, men fortsatt meget bra.

Hvis du ikke finner det prosjekterte RAM for Tyan Tiger K8W på denne siden har du et kompatiblitetsproblem. Det er ikke seriøst å komme drassende med Value RAM til profesjonellt bruk.

Så mye musikkredigering driver vi også "herihus"....... :D

Lenke til kommentar

Tror jeg jeg helt skjønte hva du mente der gitt. Kunne du utdype det?

You searched for the Tyan Thunder K8W (S2885)

Recommended Modules

Most Popular:

CM72SD512RLP-3200 / DDR-400 (PC-3200) / 3-3-3-8 

Kortet jeg foreslo er forøvrig S2875, hvis det har noe å si.

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar
Hei.

Takker for innlegget Kenneth! Liker når folk trøkker til.

Mye bra her tror jeg, men jeg blir litt forvirret over alle disse nye tingene som 24 pin og molex osv... Vet ikke helt om det påvirker meg.

Prisen er er nok litt i det høyeste laget i forhold til hva jeg tenkte meg.

23 db vifte blir uansett for mye lyd. De jeg har nå har 9 db hver som jo blir 18 til sammen. Det fine med mine er at de faser hverandre litt ut!! Den var det vel bare lyd folkene her som tok...

23+23 skulle bli 46 db cpu støy. Det blir nok litt my. Men vifte er nok ikke det jeg er mest redd for å finne.

Takk

Stusset litt på regneferdighetene her.

9+9 er riktig nok lik 18, men 9dB + 9dB er ikke lik 18dB.

Det samme gjelder selvfølgelig 23 dB + 23dB.

Gå inn på Decibelkalkulator på Overklokking.no. (Bare scroll litt ned på sida der...)

2 vifter á 9 Decibel vil gi ca. 12.01 Decibel totalt.

2 vifter á 23 Decibel vil gi ca. 26.01 Decibel totalt.

Aner ikke hvordan dette regnes, men poenget er jo at støy fra den ene vifta vil "falle bort" i støyen fra den andre. (Dumt forklart, men tror du skjønner det hvis du tenker deg om).

Er ikke dette noe du burde vite, som jobber med lyd? ;)

Endret av vegjoh
Lenke til kommentar

Den dB kalkulatoren var heller tvilsom.

Gir alltid 3,01 + originale støy jo :S

Tror ikke akkurat det er noen avansert utregning her nei :p

Feks: 2 vifter a 1 dB vil gi en støy på 4,01 dB

Mens 2 vifter a 50 dB vil gi en støy på 53,01 dB

Men det er jo som sagt, klart at 2 vifter på 9 dB ikke blir 18.

EDIT: ~25 dB er helt greit, men du kan sikkert bruke litt mer støysvake vifter slik at totale støyen blir rett under 20 uten at systemet blir ustabilt av den grunn.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
2 vifter á 9 Decibel vil gi ca. 12.01 Decibel totalt.

2 vifter á 23 Decibel vil gi ca. 26.01 Decibel totalt.

Aner ikke hvordan dette regnes, men poenget er jo at støy fra den ene vifta vil "falle bort" i støyen fra den andre. (Dumt forklart, men tror du skjønner det hvis du tenker deg om).

Er ikke dette noe du burde vite, som jobber med lyd? ;)

Kanskje det er Marion Ravn som har hjulpet med regnestykket :!:

Lenke til kommentar
Hvis du har èn vifte på 23db og legger til en vifte til som er helt lik, så øker støyen med c.a. 3db. Husker ikke helt hvorfor det er sånn, men det skal visst stemme

Hum.

Det kan jo hende, for jeg har også hørt at 3 dB tilsvarer ca en fordobling i menneskets ører. Og da vil det jo virke logisk i grunnen... :shrug:

Lenke til kommentar

Jo, når dere sier det, så legger den bare til 3dB hele tiden. Orket ikke på å prøve med andre tall. Regnet med det ble noe annet videre oppover når det ble snakk om kraftigere vifter, men men...

Det står riktig nok "Bruk den som veiledende - den er langt fra 100% nøyaktig."

Uansett vil jeg nå fremdeles holde en knapp på at 2 vifter à 23 Decibel vil ligge nærmere 26dB totalt enn 46 dB...

Vegard

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...