Gå til innhold

RAM Cas Latency

_ducktales_

Anbefalte innlegg

Heisan godtfolk..

Jeg er så usikker på hvor viktig denne CLèn på minnebrikker er for ytelse.. da tenker jeg primært på spilling (Bla.. FPS, Loading i strategy spill mm)

Det er jo ofte samme pris på disse minnebrikkene selv om CL forskjellen er 2.5 og 3..

Jeg har nå en Kingston brikke 512MB med CL3.. har fått noen kommentarer her på boarde av folk som sier at CL3 er skikkelig dårlig..

Stemmer dette`? ville jeg merket det seriøst om det var CL 2.5?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisan godtfolk..

Jeg er så usikker på hvor viktig denne CLèn på minnebrikker er for ytelse.. da tenker jeg primært på spilling (Bla..  FPS, Loading i strategy spill mm)

Det er jo ofte samme pris på disse minnebrikkene selv om CL forskjellen er 2.5 og 3..

Jeg har nå en Kingston brikke 512MB med CL3..  har fått noen kommentarer her på boarde av folk som sier at CL3 er skikkelig dårlig..

Stemmer dette`?  ville jeg merket det seriøst om det var CL 2.5?

Det er egentlig kun i benchmarks at lav CAS har noe nevneverdig betydning. I spill og vanlige desktop applikasjoner så vil ytelsesforskjellen på CAS 2, 2.5 og 3 være minimal. Når jeg sier minimal så mener jeg at du vil overhodet ikke merke forskjell fra CAS 3 til CAS 2.5. Du vil kun merke forskjellen hvis du kjører en benchmark, eller dvs du vil ikke merke den da heller, men du vil se at den er der.

Det er dessverre blit sånn at minneprodusenter og forskjellige reviews har hauset opp RAM og timings sånn at folk tror at det er masse ytelse å hente, men det er det ikke.

Det de f.eks ofte gjør i tester er at de kjører f.eks spill i 640x480 (litt avhengig av skjermkort på testplatformen) og laveste detaljnive slik at CPU og skjermokort ikke blir flaskehalsen. Da vil man se en del forskjell på CAS 3 og 2.5.

Problemet med dette er jo selvfølgelig at alle vil jo stille opp oppløsning og detaljer så mye de klarer, og da er skjermkort og cpu en flaskehals sånn at RAM fint henger med.

Se f.eks på denne testen hos Anandtech. Her tester de med RtCW og Q3 Arena i 1024x768 oppløsning. Når testsystemet er en FX-53 og GF6800Ultra så ser man ganske godt at de kjører tester der RAM'en blir flaskehalsen fordi spillet på ingen måte klarer å belaste cpu og gpu nok.

I doom3 så vil f.eks forskjellen på CAS 2 og CAS 3 være under 1% når man kjører oppløsninger som er såpass at cpu og gpu må jobbe.

Så det vil altså si at når man spiller så er CPU og GPU flaskehalsen, ram vil henge med uten problemer uavhengig av CL

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar

C4ASTOR Hjertelig takk Du er Kongen =) ene & alene !!!

Må bare slenge inn et spørsmål til jeg da hvis dere orker=)

Har bestilt en brikke Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB den har CL 2.5

Hvordan vil den fungere sammen med min andre Kingston 512 med CL3?

Kan man kjøre ram sammen med ulik CL?

Lenke til kommentar

Har et spørsmål angående ram tider jeg også. I og med at denne posten var i full gang så gidder jeg ikke lage en egen.

Jeg har tenkt i nær fremtid å få kjøpt meg enn athlon 3000+ og klokke den hva remmer og tøy kan tåle :) Og leste med stor glede artikkelen til overklokking.no her forleden hvor dem fikk boosta på noe værre. Men min tanke var da, å kjøpe pc4800 ram eller lignende for, da å kunne kjøre 1:1 på ram. Går det med tregere ram? Hvor mye tilsvarer 4800 i mhz? Men uansett det egentlige spørsmålet mitt: Har titta litt rundt på 4800 brikker, der er det ikke snakk om litt dårlige tider. er jo cas på 3 (den var tydeligvis grei). Men på noen av talla etter der, så er det snakk om siffer helt oppe i 10(!). Er det noe som også bare benchmark nerds har nytte av? Jeg er ikke noen benchmark nerd, jeg skal bare ha masse ytelse til liten penge :) Noen som eventuelt også har noen tips til kjapp ram (mhz messig), som ikke koster skjorta?

Lenke til kommentar
C4ASTOR Hjertelig takk Du er Kongen =) ene & alene !!!

Må bare slenge inn et spørsmål til jeg da hvis dere orker=)

Har bestilt en brikke Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB den har CL 2.5

Hvordan vil den fungere sammen med min andre Kingston 512 med CL3?

Kan man kjøre ram sammen med ulik CL?

Ja det skal gå fint å bruke brikker med forskjellig CAS, men systemet vil da kjøre med hastigheten til den "treigeste" brikken. Dvs at Corsair brikken vil kjøre med CAS på 3 i ditt system.

Men min tanke var da, å kjøpe pc4800 ram eller lignende for, da å kunne kjøre 1:1 på ram. Går det med tregere ram?

Det går med treigere ram hvis du har RAM som er såpass bra at den er med på litt overklokking. Alternativt så kan man kjøre ram'en asynkront med cpu (dvs at du f.eks kjører RAM'en på 400MHz, selv om FSB eller HT er høyere).

Hvor mye tilsvarer 4800 i mhz?

PC4800 RAM har en teoretisk båndbredde på 4.8GB/s noe som betyr at den klarer hastigheter opp til 600MHz

De andre tingene du spør om Lord Hassan er litt svakt forklart så jeg er ikke helt sikker på hva det er du lurer på :)

Lenke til kommentar

hehe prøver igjen da. Så på en twinmos brikke pc4800 den hadde cas 3 og de andre talla som fulgte var 4 5 og 10. Husker ikke eksakt, men hvertfall en god del høyere enn hva jeg er vant til å se. Har dette noe å si for ytelse? Jeg skal primært bare har brikker som klarer å følge overklokkinga mi på fsben. Er int. i å kjøre 1:1 speed når jeg først er i gang. Men er det bedre å kjøpe noen gode pc3200 brikker og overklokke di? Du har jo pc3200 brikker med 2-2-25 timings etc. Men må man kjøre med slappere timings etterhvert som man øker mhzen?

Lenke til kommentar
hehe prøver igjen da. Så på en twinmos brikke pc4800 den hadde cas 3 og de andre talla som fulgte var 4 5 og 10. Husker ikke eksakt, men hvertfall en god del høyere enn hva jeg er vant til å se. Har dette noe å si for ytelse? Jeg skal primært bare har brikker som klarer å følge overklokkinga mi på fsben. Er int. i å kjøre 1:1 speed når jeg først er i gang. Men er det bedre å kjøpe noen gode pc3200 brikker og overklokke di? Du har jo pc3200 brikker med 2-2-25 timings etc. Men må man kjøre med slappere timings etterhvert som man øker mhzen?

Ja etterhvert som hastigheten på brikka øker så vil det bli vanskeligere å holde timings lave. En brikke som klarer 3-4-4-10 på 600MHz vil mest sannsyligvis klare 2-3-2-5 på 400MHz. Det er selvfølgelig ikke sikkert, men den vil i allefall klare langt bedre timings på 400MHz enn på 600MHz

Lenke til kommentar

men hva vil være lurest av meg da? Kjøpe noen gode overklokkingsvennlige 3200 brikker, eller gå rett på 4800 brikker? Da vet jeg jo hvertfall bænkers at dem klarer hastigheten. Slipper det å stoppe på rammen. Men er timingsa noe jeg vil merke? Eller det mer for benchmark folk det har noe å si?

Lenke til kommentar

CAS Latency (CL) er responstiden minnet bruker til å kommunisere med de andre komponentene. CL har i praksis lite å si uansett om den er 2-2-2-5 eller 2.5-3-3-7, du vil ikke merke noen forskjell. Der du hovedsaklig merker forskjell er i benchmarks der hele systemet testes.

Mer om Speed va.CAS Latency her: Speed vs. timings

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...