DezTruckTor Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Hei Jeg har et rødt slør over alle bildene mine i photoshop. Vet ikke hva som har skjedd jeg, men jeg tipper det er noe i setupen.... Lenke til kommentar
Thurisaz Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Litt vanskelig å si, men det høres ut som du har enable'a quickmask. Prøv å trykk på Q og se om det forsvinner? Lenke til kommentar
DezTruckTor Skrevet 21. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2005 Litt vanskelig å si, men det høres ut som du har enable'a quickmask. Prøv å trykk på Q og se om det forsvinner? Nei. Her er et bilde av farge-skalaen min: Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Øh, sjukt. Kanskje du har kødda med farge-instillingene? Det er noko fargestyringsgreier i PS veit du, -- det som ikkje fins i fleire andre program. Det er mest for dei proffe. Sjå om du kan få endra fargeprofil. Du må nok spørre kvikks eller noko, det der så berre rart ut, veit ikkje om feil fargeprofil kan gje slike resultat eg..... Eg bruker jo Gimp Lenke til kommentar
uranus Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Reinstaller du hvis du har mulighet til det. Jeg hadde samme feilen engang og fant aldri ut av det så jeg reinstallerte og da funka det fint. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Hva med Adobe Gammainstillingen? Lenke til kommentar
amaril Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Vist du velger h: ikke B: Lenke til kommentar
DezTruckTor Skrevet 22. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2005 Vist du velger h: ikke B: nope.... Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Nei som sagt, eg trur det er fargestyringen. Som skarsk er inne på, -- men gamma vil ikkje gjere noko med fargane, men gamma er ein del av heile fargeinstillingspakka frå adobe. Så det er nok der du har gjort noko tull. Vil eg tru. Lenke til kommentar
Fudgeboy Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Halloen Hvilken versjon av Photoshop bruker du? Hvis du søker etter "Ignore EXIF Color Space" på support sidene til adobe, finner du en del plugins for forskjellige photoshop versjoner. Disse skal korrigere problemene. Dette er en feil i noen utgaver av photoshop, både elements utgaven og "storebror" Håper dette løser problemene dine mvh Per Øyvind Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 (endret) Det er bare PS som har hengt seg litt, vedder på at dette løser alle problem: Hold inn: CTRL + ALT + SHIFT når du starter PS, si JA til å slette pref. filen. JObber man tungt i PS bør dette gjøres en gang i uken, dette nullstiller programmet. Husk å sette opp farger etterpå: Jobber du mest med web, bruk; 2.2 Gray Gamma... sRGB som RGB profil... Har selv to innstillinger, en for web og en for trykk Endret 4. februar 2005 av kvikks Lenke til kommentar
DezTruckTor Skrevet 4. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2005 Jeg prøvde det du sa....men det virket ikke. Tror kanskje jeg må ha slettet en fil eller messet opp et eller annet. Jeg får nok bare reinnstallere det, og håpe at det fikser seg, for om det ikke gjør det, ja, da sliter jeg..... Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Hvilke innstillinger blir best på bilder kvikks? Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Hvilke innstillinger blir best på bilder kvikks? AdobeRGB (1998) , du jobber i RGB med foto. Konverter til sRGB før evt webpublisering, dette skyldes at sRGB er standard profil for skjermer og programmer, gir deg kontroll over fargene på en ukalibrert skjerm. Du kan se disse bildene, her er sammenligning av noen fargeprofiler; Adobe RGB: sRGB: sRGB (i farger) og AdobeRGB sammenlignet: Som du ser er det et markant fargetap. Og til slutt CMYK-profilen Euroscale Coated v2 mot AdobeRGB: Evt. CMYK konvertering tas til slutt, best resultat om en fagperson gjør dette, f.eks trykkeri. (Snart vil nok all CMYK konvertering gjøres i trykken, slik kan vi jobbe i RGB hele veien. Dessverre ikke der enda, men om et par år). Spesielt blåfarger i foto er vanskelig å CMYK'e skikkelig, vinterbilder og det spesielle lyset f.eks i Nord-Norge gjør dette nærmest til et eget fagfelt. Lenke til kommentar
DezTruckTor Skrevet 5. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2005 Bør jeg konvertere til CMYK før jeg skriver ut med en høypressisjons fargelaser? Eller gjelder dette bare om jeg skal trykke ut bilder ved et trykkeri? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå