Gå til innhold

Mistet lappen, må man kjøre opp på nytt?

pcp160

Anbefalte innlegg

Jeg mistet da altså lappen på ubestemt tid i April 2003, altså under 2 år siden.

I dag fikk jeg "gledesmeldingen" at jeg nå kan få igjen førerkortet.

Men ikke før etter bestått ny full førerprøve...:wallbash::realmad:

Jeg fikk første førerkort i 85, lett mc, og tok så motorsykkel og bil i 87, så jeg har ikke helt glemt hvordan man kjører på dette halvannet året jeg har vært uten lappen.

Problemet er da at denne vurderingen er gjort på sjønn av en politiadvokat, og jeg har veldig lyst til å sende klage.

Dette er såvidt jeg vet, ikke i det hele tatt er vanlig praksis etter så "kort" tid uten førerkort. Det gjør ikke saken bedre at klagen skal sendes til samme mannen. (bukken passer havresekken her..)

Er det andre som kjenner til hva som er vanlig og ikke, vil jeg svært gjerne høre om det, må bestemme meg for hva jeg skal gjøre fort!

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
allyse Skrevet 21/01/2005 : 21:43

I bunn og grunn skal du alltid ta ny førerprøve om du har mista lappen i 6mnd. Bare en ekstra bonus for at staten skal tjene det ekstra lille på synden din.

Ok, da får jeg vel svelge noen kameler, syns bare det virket litt meningsløst, og har ikke det beste forhold til denne politijuristen som dessverre har min sak. Er litt skeptisk til alt som gjøres på sjønn fra den mannen. Er redd det blir til det værste for min del. :hmm:

Kan jeg spørre hva du gjorde?

Har ikke lyst å gå i detalj på det her, men det er en litt komplisert og spesiell sak, ikke noe vanlig fortkjøring/fyllekjøring sak

Lenke til kommentar

Ok, takk for gode svar fra allyse på PM :thumbup:

Kan svare litt på mitt eget innlegg om noen skulle lure på det samme;

Har nå satt meg inn i retningslinjer for tolkning av lovverket i inndragnigssaker, og det er som allyse sier, fritt frem for politi og pålegge full eller delvis ny førerprøve etter 6mnd eller mer inndragning.

De har faktisk også i "særlige" tilfeller mulighet til å pålegge dette i tilfeller med kortere inndragningstid, men hvor kjøringen da har vitnet om svake kjøreferdigheter :p

Det er da altså såvidt jeg kan se ikke noe "normalt" og "ikke normalt" i slike saker, vurderes i hvert enkelt tilfelle, og alder, hvor lenge man har hatt lappen skal legges vekt på i vurderingen (selv om det da altså ikke hjalp meg stort :whistle: )

Lenke til kommentar
Freeman84 Skrevet 23/01/2005 : 23:47

inntil 6mnd så behøves det ikke ny førerprøve

6 mnd til 1 år, kun oppkjøring

over 1 år, full førerprøve (altså teori og oppkjøring) 

Ja, nå var det akkurat denne "folkeoppfatningen" jeg prøvde og si at ikke er noen absolutt, som en tommelfinger-regel er det som du sier, men da altså ikke uten unntak. Håndhevingsinstruks

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...