Gå til innhold

Litt lei Windows!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en Windows bruker og har aldri vært borti Linux. Men den siste tide har det vært så mye snakk om Linux at jeg vurderer og prøve ut Linux.

I forhold til Windows så er det jo et hav av forskjellige "operativsystemer" eller distrubisjoner.

Og jeg har ikke peiling på hva som er bra.....

Håpet kanskje noen kunne hjelpe meg et stykke på vei og så har jeg jo et par spørsmål da..?

Før jeg begynner så må jeg få si at jeg har lest igjennom flere tråder her på forumet uten at jeg har blitt så veldig mye klokere;)

Er det mulig og få Linux på norsk, med norsk tastatur??

Hvilke Linux variant er bra for en nybegynner?

Jeg har rimelig peiling på Windows og bruker til daglig winxp og win2000.

Bruker Microsoft Outlook mye så det er jo greit hvis det er mulig og få fatt i en lignede e-post leser.

Det som teller mest for meg er hurtigheten!! Jeg er drita lei av og måtte vente i noen minutter (eller gjerne 10min) før windows starter opp, er også lei av at alle programmer skal ta så veldig mye minne og dermed bruke lang tid før de starter.

Vil jeg åpne nettleseren min, så vil jeg at den skal åpne seg når jeg trykker på knappen!

Hvilken Linux er rakskest, enklest for en nybegynner, er mulig og bruke all den gratis varen som kommer med linux, og samtidig har et "forsåtelig utsende?

Sikkerhet og jo også viktig, men sånn som jeg har forstått det så er ikke hacking eller virus et problem i Linux...?

Vil også ha XP sammtidig på pc-en mens jeg prøver og lære meg Linux.

Noen Linux hoder som kan hjelpe??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er det mulig og bruke noen av disse sammen med xp?? altså innstallere dem på en annen partisjon enn xp?

Og mest av alt egentlig!! Er det enkelt og komme seg på nett med disse?

Jeg er så pass grønn på dette at jeg garanter må på nett for og lære meg hva jeg skal gjøre:)

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg er en Windows bruker og har aldri vært borti Linux. Men den siste tide har det vært så mye snakk om Linux at jeg vurderer og prøve ut Linux.

I forhold til Windows så er det jo et hav av forskjellige "operativsystemer" eller distrubisjoner.

Og jeg har ikke peiling på hva som er bra.....

Håpet kanskje noen kunne hjelpe meg et stykke på vei og så har jeg jo et par spørsmål da..?

Før jeg begynner så må jeg få si at jeg har lest igjennom flere tråder her på forumet uten at jeg har blitt så veldig mye klokere;)

Bruker Microsoft Outlook mye så det er jo greit hvis det er mulig og få fatt i en lignede e-post leser.

Det som teller mest for meg er hurtigheten!! Jeg er drita lei av og måtte vente i noen minutter (eller gjerne 10min) før windows starter opp, er også lei av at alle programmer skal ta så veldig mye minne og dermed bruke lang tid før de starter.

Vil jeg åpne nettleseren min, så vil jeg at den skal åpne seg når jeg trykker på knappen!

Hvilken Linux er rakskest, enklest for en nybegynner, er mulig og bruke all den gratis varen som kommer med linux, og samtidig har et "forsåtelig  utsende?

Sikkerhet og jo også viktig, men sånn som jeg har forstått det så er ikke hacking eller virus et problem i Linux...?

Noen Linux hoder som kan hjelpe??

Ja, de fleste større distribusjoner har valg for å få norsk språk. Merk at ikke alle programmer er oversatt.

Jeg anbefaler SUSE, Fedora Core eller Ubuntu Linux. Disse har gode installasjonsprogrammer, og inkluderer gode programvareutvalg. De har i tillegg (spesielt de to første) en del GUI kontrollpanel.

Ximian Evolution :thumbup:

Hvor mye RAM har du? RAM spiller veldig mye rolle i hvor rask Linux er. Du bør ha minst 256 - helst 512mb RAM for at "programmer skal starte når du trykker på knappen". De raskeste Linux-distroene er ofte de som er mest inviklede - som Slackware og Debian. Men hvis du har en noenlunde rask PC skal du ikke merke stor forskjell.

Hvilken Linux er rakskest, enklest for en nybegynner, er mulig og bruke all den gratis varen som kommer med linux, og samtidig har et "forsåtelig  utsende?

Som sagt over, så anbefaler jeg SUSE, Fedora eller Ubuntu. Hvis du vil ha en raskest mulig distro mener jeg du bør vurdere Vidalinux, men denne er litt buggy og inkluderer ikke så mye programmer i gratisversjonen.

Du trenger verken antivirus eller brannmur i Linux. Virusene som finnes for Linux er kun virus som er laget for å forske på.

De fleste distroer ordner dual-boot automatisk.

Lykke til :thumbup:

Endret av Gimper
Lenke til kommentar

Litt info om maskinvaren er også greit å ha..

Cpu, minne, grafikkort, tilgjengelig diskplass (Du må kunne lage en eller flere ny(e) partisjon

(er) på disken). Linux kan lese og skrive til fat-filsystemer kan lese og skrive (men bør ikke skrive) til ntfs disker, på den annen side, linux-filsystemer er uleselige for windows.

Har ikke erfaring med så mange distroer, men ytelsesmessig er de temmelig like, (hvor bra eller dårlig de yter kommer mye an på hvor mange 'services' du kjører og hva som settes opp som default, er jo alltid mulig å fjerne eller legge til ting )med et unntak for gentoo som optimaliseres enda mer for prosessoren.

lykke til!

M.

Lenke til kommentar

Fedora, SuSE eller Mandrake er nok de som vil passe deg best. Når det gjelder språk, så blir ikke det styrt av distroene, men av programmene f.eks KDE/GNOME. KDE/GNOME skal ha veldig bra språk støtte (Har ikke testet det selv). Når det gjelder sikkerhet så er Linux bedre en Windows, men ikke perfekt. Du vil nok ikke få problemer med virus, men at folk prøver å "hacke" deg er fullt mulig (men mulighetene er små for desktop bruk).

Overgangen fra Windows kan være vanskelig, men med en av distroene nevnt over og litt hjelp fra forumet så skal du nok få det til.

Lykke til... ;)

Lenke til kommentar
Litt info om maskinvaren er også greit å ha..

Cpu, minne, grafikkort, tilgjengelig diskplass (Du må kunne lage en eller flere ny(e) partisjon

(er) på disken). Linux kan lese og skrive til fat-filsystemer kan lese og skrive (men bør ikke skrive) til ntfs disker, på den annen side, linux-filsystemer er uleselige for windows.

Har ikke erfaring med så mange distroer, men ytelsesmessig er de temmelig like, (hvor bra eller dårlig de yter kommer mye an på hvor mange 'services' du kjører og hva som settes opp som default, er jo alltid mulig å fjerne eller legge til ting )med et unntak for gentoo som optimaliseres enda mer for prosessoren.

lykke til!

M.

har celeron(flau) cpu, 512mg minne og Radeon 9200 series skjermkort med 256mb ram. Ikke den største og beste pcen men greit nok til mitt bruk.

Har 2 disker, 1 på 120 og 1 på 80. Tenkte jeg skulle innstallere Linux på den disken som

Xp ikke ligger på.

Kan det være en ide og prøve dette skoleknoppix først?? Det skal jo boote rett fra cd...

Eller så tror jeg det blir SuSE, har hørt litt om dette.

Lenke til kommentar

Kan det være en ide og prøve dette skoleknoppix først?? Det skal jo boote rett fra cd...

SkoleKnoppix er vel kun for skoler - utdatert programvare bla. Hvis du vil prøve en LiveCD er Gnoppix eller Knoppix greie. Førstnevnte bruker skrivebordsmiljøet Gnome, mens sistnevnte bruker KDE.

Endret av Gimper
Lenke til kommentar

Ikke bli skuffet hvis du prøver en LiveCD og alt går veldig tregt. Det tar vesentlig lengre tid å lese inn ting fra en CD enn fra disken.

Et annet poeng du bør ta med deg er at om du spør i et forum om hvilken distro som er best får du ofte 10 ulike svar fra 7 ulike brukere. Men det som er nevnt hittil høres bra ut. En annen LiveCD som kan være verdt å titte på er en som heter PCLinuxOS, som trenger svært lite konfigurasjon i ettertid (de fleste programmene du har behov for som skrivebordsbruker ligger allerede inne, inkludert p2p programvare, msn/icq/aim klienter, ftp klient, og mye annet nyttig.)

Men det er som sagt et svar fra hver bruker når det gjelder distro-valg. Jeg anbefaler å laste ned noen flere og prøve til du finner en du liker (hvis du har linje som klarer det, da), ellers bør du nok gå for en av de store distroene som Mandrake, Fedora eller SUSE. Du får vel LiveCD utgaver av disse også? i hvertfall SUSE og Mandrake veit jeg.

Lenke til kommentar

jeg vil annbefale deg FC3 (fedora core3)

veldig enkel og fin...

FC3 har noe som følger med som heter grub som altså er dualboot, slik at du kan boote

win xp uten probelemer fra en meny fra starten av booten :)

les nybegynner guiden til Moyner fra freakforum.nu:

http://www.freakforum.nu/forum/showthread....&threadid=35969

Som kanksje er litt frusterende i starten er at det blir litt lesing av manualer og guider.

Husk, google er din venn...

ha det gøy ! :)

Lenke til kommentar

Og linux er noe du må lære på lik linje som du har lært deg windows.

Handler litt om å nullstille seg, og tenke i litt andre baner for disse systemene er på ingen måter like.

Det gjelder å stå på og komme seg over den første terskelen, og etter at dette er i boks så tipper jeg du aldri vil tilbake:)

Hilsen fersk linuxbruker.

Lenke til kommentar

Hvis du er lei av Windows vil du garantert bli lei av Linux. Jeg fikk nesten nerve-problemer. Satt å rivde meg i håret og slang hue i tastaturet en del ganger før det begynte å klarne opp. Men alikevel var det alltid noe tull når jeg skulle installere programmer. Og da sier dere: "Ja, det er ikke Linux som er dårlig bare fordi du ikke klarer å installere programmer!". Det er jo helt riktig! Men det burde vært enklere. Dere sier det er enkelt, men det er absolutt ikke det for en person som er vandt med Windows. Så derfor ville jeg anbefale deg å kjøpe en billig PC ved siden av som du kan ha Linux på.

Hmmm.... en gang hadde jeg FC2 og så installerte jeg Windows igjen .. og så installerte jeg FC3... og så skulle jeg installere Windows igjen og da klarte ikke PC'en å lese cd'en! Så det jeg måtte gjøre var å installere FC2 og SÅ Windows! Linux er sikkert så sleipe at de har lagt inn Windows sperre i FC3 .. hva ellers kan ha vært årsaken?

Lenke til kommentar

Har aldri prøvd fedora, men tvilar vel strekt på at "linux" er så sleipe. Eg synest at installasjon og oppdatering av programvare ikkje kan være enklare enn det er i linux, ofte treng ein kun skrive ei setning og så simsalabim så er programmet installert. Kan forstå at det kan være litt vanskeleg for ein uvitande å bruke desse funksjonane i byrjinga, men det er kun fordi brukaren er vand med windows.

Lenke til kommentar

Haha! Den var dagens. Har reinstallert windows og fedora i ett kjør, uten at det har blitt noen problemer ut av det. Det er jo windows som fjerner boot-loaderen! Hvis jeg (re)installerer windows sist så må jeg jo kjøre rescue-disk på fedora og reinstallere grub som windows har kjørt over. Tulling.

Lenke til kommentar
Og da sier dere: "Ja, det er ikke Linux som er dårlig bare fordi du ikke klarer å installere programmer!". Det er jo helt riktig! Men det burde vært enklere. Dere sier det er enkelt, men det er absolutt ikke det for en person som er vandt med Windows.

Eg synes Linux er mykje lettare enn Windows her.

For å legge inn FireFox f.eks, skriver eg berre dette i ein terminal:

S firefox

(S er ein alias til «sudo pacman -S»)

For å installere FireFox i Windows.... Vel; stress! --> Finne nedlastningsside -> google -> mozilla side

-> finne rett fil -> laste ned -> finne fil -> trykkepå -> trykke «next, next» -> installert.

Forskjellen på min 2.stegs (fyre opp terminal -> S firefox) og den digre greia til Windows er jo enorm.

--

Men den gamle slack-måten; ./configure ; make ; make install, -- er stress ja.

Lenke til kommentar
Og da sier dere: "Ja, det er ikke Linux som er dårlig bare fordi du ikke klarer å installere programmer!". Det er jo helt riktig! Men det burde vært enklere. Dere sier det er enkelt, men det er absolutt ikke det for en person som er vandt med Windows.

S firefox

For å installere FireFox i Windows.... Vel; stress! --> Finne nedlastningsside -> google -> mozilla side

-> finne rett fil -> laste ned -> finne fil -> trykkepå -> trykke «next, next» -> installert.

Forskjellen på min 2.stegs (fyre opp terminal -> S firefox) og den digre greia til Windows er jo enorm.

--

Kan ikkje sei meg meir enig!

Lenke til kommentar

S firefox

--

Firefox ja... hva med et litt mindre kjent program? Da må man finne masse libs og tull og tøys. Men jo mer jeg bruker Linux jo mer liker jeg den. Men i starten er det helt forjævlig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...