Gå til innhold

Lekkasje i ny, hjemmelaget blokk

Anbefalte innlegg

OogaBooga Skrevet 24/01/2005 : 00:09

Slik festet jeg mine, samme måte som originalt.

Bare med litt (for mye) goop mellom.

Der ja, nice! (Som sagt har jeg tidligere jobbet endel med elektonikkproduksjon, blandt annet psu for NASA faktisk...) Og jeg kan trøste deg med at jeg har ikke hørt alt dette snakket om "rette merket" kjølelederpasta før jeg begynte og interessere meg for data. Så tror ikke du trenger og bekymre deg så veldig for litt mye goop der altså. Ser flott ut! :thumbup:

Og mr.1989, flekk av deksler igjen, og inn med bilder, vi vil se! :D

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde å ta noen bilder, men siden det er så helt sinnsykt råttent kamera jeg bruker så ble det utrolig dårlig. Umulig å se hva det er for noe. Skal prøve å få tatt noen i morgen mens det enda er dagslys.

Når jeg tenker meg litt om, så var det kanskje ikke så smart å feste det på den måten jeg gjorde det på.

Mens vi venter på dagslys, får dere bruke hjernen deres, kombinert med tesksten under til å lage bildene:

Jeg begynner "nederst" i PSUen, slik er det altså bygd opp:

1: Her er det et lag med plexiglass, festet til alle kantene på PSU-kabinettet.

2: Transistorene som er limt fast med termisk epoxy(?)-lim på plexiglasset.

3: Vannblokka som er skrudd sammen med plexiglasset, og derfor klemmer transisoterne imellom.

En ting jeg ikke tenkte på når jeg limte fast transistorene i plexiglasset, var at jeg limte den metall-siden nedi! Så nå er det vel plexiglasset som tar opp det meste av varmen...

Prøvde å google litt, men fant ikke noe sikkert ut hva smeltepunktet på plexi er. Jeg leste 300'F (150'C) et sted, og "mindre enn kokepunktet for vann" et annet sted. Tror dere det er en sjanse for at plexiglasset faktiskt kan smelte?

Det er bare en 300W strømforsyning, så den lager vel ikke så mye varme tipper jeg...

Slengte med det crappy bildet jeg:

[Edit: bildet viser ikke PSUen ferdig oppbygd, kun plexiglasset er satt på plass der. Ikke engang transistorene er festa :hrm: Samma det egentlig, man ser ikke hva det er uanz, men skal som sagt ta ny(tt/e) bilde® i morgen.]

post-224-1106523738_thumb.jpg

Endret av mr1989
Lenke til kommentar

Har ikke så mye peil på transistorer, så jeg kjørte safe

med å montere slik de var montert på kjøleribbene.

Med matter og plastforinger og samme skruer.

Skal ikke si at din løsning ikke funker, men beste løsningen

er det vel ikke. Håper noen kan svare på om kjøling av

"fremsiden" av transistorene er godt nok...

Edit: Og om plexien vil smelte :whistle:

Endret av OogaBooga
Lenke til kommentar

:whistle: Skjønner forklaringen din godt nå er jeg redd...

Det hørtes ikke særlig bra ut altså, hadde det vært min hadde jeg gjort det om. Og som OogaBooga sier, pass på glimmerplater (isolasjon) mellom kjøler og metall, du må også bruke plasthylser på skruene for og ungå kontakt mellom kjøler og transistorer.

Heller ikke jeg kan jo her påstå at det ikke vil funke hos deg, men når ikke vann blokka er i kontakt med metall på transistorer, og de heller ikke har kontakt med annet enn plexi (en elendig varmeleder) mot metallsiden blir jeg skeptisk.

Jeg trodde kanskje du hadde originalkjøleren på fortsatt, og at den så ble kjølt av vannet, det vil jeg tro hadde gått greit nok.

Men om du finner ut hva transistorene heter, bør det være mulig og finne ut hvor mye de tåler, og liker (Google etter datablad). Ofte tåler de mye varme 150-200 grader, men den ideelle arbeidstemperaturen er vel ganske mye lavere.

Hvis du absolutt syns det blir for mye pes og gjøre om igjen, bør du jo forsøke å måle tempen, og sjekke opp mot datablad for tilsvarende komponenter.

Som sagt, ingen kan vel sikkert si det ene eller andre, men jeg ville ikke vært komfortabel med det sånn :ermm:

Lenke til kommentar

Søren, det var det jeg ikke ville høre :cry: men nå er jeg ihvertfall advart...

Jeg tviler sterkt på at det er noe problem med isolasjon. Metallsiden er tross alt limt ned i plast. Og skruene vet jeg ikke treffer noen transistorer, så det går nok bra.

Det hørtes ikke særlig bra ut altså, hadde det vært min hadde jeg gjort det om.

Skulle gjerne ha gjort det om egentlig. Hadde det bare ikke vært for det limet, det går rett og slett ikke an å få av, utenom å slipe/pusse det vekk, så er redd det kommer til å sitte der for alltid :ermm: Skal ihvertfall ta litt goop mellom transistorene og kobberblokka.

Men om du finner ut hva transistorene heter, bør det være mulig og finne ut hvor mye de tåler, og liker (Google etter datablad). Ofte tåler de mye varme 150-200 grader, men den ideelle arbeidstemperaturen er vel ganske mye lavere.

Den laveste arbeidstemperaturen jeg fant var 150'C, en annen var 175'C

På de databladene jeg har funnet hittil var den laveste max-arbeidstemperaturen 150'C, den høyeste 200'C. Tror det er større sjanse for at plexien smelter enn at transistorene går egentlig...

Noen som vet om noen måter å teste ut PSUen ved å sette på noe som bruker mye strøm?

Noe som bruker ca. 20A på 5v?

Noe som bruker ca 10-15A på 12v?

Så får jeg testa den på max arbeid...

Her er et bilde fra innsiden av PSUen (tatt med videokamera, siden digitalkameraet vårt suger).

post-224-1106555602_thumb.jpg

Lenke til kommentar
mr1989 Skrevet 24/01/2005 : 09:33

Søren, det var det jeg ikke ville høre  men nå er jeg ihvertfall advart...

Jeg tviler sterkt på at det er noe problem med isolasjon. Metallsiden er tross alt limt ned i plast. Og skruene vet jeg ikke treffer noen transistorer, så det går nok bra.

:cry: Er ikke noe hyggelig å si det heller...Ser jo ut som du har gjort et godt stykke arbeid, men vært litt rask med montering.

Er jo ening i at isolasjonsproblemet muligens ikke er et problem hos deg, slik det ser ut for meg har du altså ikke skruene gjennom hullet i transistorer i det hele tatt. I såfall er jo den saken grei.

Men på bildene ser jeg noe annet jeg ble litt i tvil om (hvis du tåler å høre mer...) Det jeg da lurer på når jeg ser bildenen er; De transistorene ser jo ut til og være av forskjellig tykkelse, hvis de så ligge med flatsiden ned, og du har en plan vannblokk på "magen" til transistorer, har de alle god kontakt med kjøleren?

Jeg ville gjette at de tykkeste har god kontakt, mens de smaleste har luft mellom seg og kjøler..? Håper for din del jeg tar feil nå, at de ER like tykke. Ellers MÅ du gjøre det om :whistle:

Jeg kan ikke komme på noe annen fornuftig forbruker du kan prøve med enn at du på 12 Volt kunne du jo kline til med et par bil pærer, en H4 pære kan avhengig av hvordan du kobler den trekke 55Watt 115 Watt, eller to i serie vil kunne komme opp i 230W, på de lavere spenningene blir det værre..?

Vet ikke hvordan de transistorene jobber jeg, men om du belaster 12 Volten såpass, burde du jo få et intrykk i alle fall, selv om det muligens bare vil varme noen av transistorene.

Har du funnet ut noe mer om smeltepunkt til plexi?

Selve vanblokka har du altså fått tett nå, det er jo positivt :thumbup:

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Men på bildene ser jeg noe annet jeg ble litt i tvil om (hvis du tåler å høre mer...) Det jeg da lurer på når jeg ser bildenen er; De transistorene ser jo ut til og være av forskjellig tykkelse, hvis de så ligge med flatsiden ned, og du har en plan vannblokk på "magen" til transistorer, har de alle god kontakt med kjøleren?

Det var ihvertfall én ting jeg tenkte på, og de er faktiskt like tykke, selv om det kanskje ikke ser sånn ut på bildet... :wee:

Jeg kan ikke komme på noe annen fornuftig forbruker du kan prøve med enn at du på 12 Volt kunne du jo kline til med et par bil pærer, en H4 pære kan avhengig av hvordan du kobler den trekke 55Watt 115 Watt, eller to i serie vil kunne komme opp i 230W, på de lavere spenningene blir det værre..?

Vet ikke hvordan de transistorene jobber jeg, men om du belaster 12 Volten såpass, burde du jo få et intrykk i alle fall, selv om det muligens bare vil varme noen av transistorene.

Skal se hva jeg finner rundt omkring her. Kanskje jeg kan rappe pærene fra Citroenen (aka sitronen) vår. Fatteren merker sikkert ikke no :p Men finner vel noe...

Har du funnet ut noe mer om smeltepunkt til plexi?

Skal prøve å google litt nå, men det er ikke lett å finne ut av akkurat nei.

Selve vanblokka har du altså fått tett nå, det er jo positivt :thumbup:

Joa, får ihvertfal håpe den holder. Det er hyggelig med litt varmende ord imellom alt dette negativet og :yes: må si jeg er veldig takknemlig for all hjelp jeg har fått hittil. Dere er veldig hyggelig her på forumet må jeg si :thumbs:

Noen som forresten vet om det går an å løsne ting limt med termisk lim (Arctic Alumina)?

CAUTION!

Arctic Alumina Thermal Adhesive is a permanent adhesive.

Any components you attach together with Arctic Alumina Thermal Adhesive will stay attached forever.

Hmm :hmm: lyder ikke bra. Ingen som har noen nyttige "triks" på lager, som vil motsi dette utsagnet? :ermm:

Lenke til kommentar

Alle lim typer er beregnet p forskjelige typer belastning så du skal få den løst ganske greit ved og vri, bøye eller rotere delene kommer helt an på hva det er beregnet for. men vis du kontakter selger/ produsent så får du helt sikkert hjelp.

Lenke til kommentar
mr1989 Skrevet 24/01/2005 : 16:35

Joa, får ihvertfal håpe den holder. Det er hyggelig med litt varmende ord imellom alt dette negativet og  må si jeg er veldig takknemlig for all hjelp jeg har fått hittil. Dere er veldig hyggelig her på forumet må jeg si

Bare hyggelig det, har fått masse gode tips her selv. Jeg er langt i fra noen vannkjølingsekspert, men har mye generell teknisk erfaring, og det er jo det fine med et forum som dette. Tilsammen er det bra mye kunnskap her ;)

Ut fra det du har funnet om plexi, sammen med det du har om transistortemperaturer tilsier vel at du bør tro på det Nitrob sier ifht å få av ting som er limt. Syns jo det ser ut som blokk og det du har laget, har potensiale for å kunne bli riktig så bra, da er det litt syndt om det blir noe som delvis virker, med litt flytende plexi rennende ut osv :p

Og bare en liten edit til meg selv, ang pærer, jeg mente koble de i paralell for å doble forbruket. Har du en H4 feks, har jo den 3 pinner; jord, nærlys(55W), og fjernlys(60W). med den kan du koble 12V+ til både nær og fjern på en gang og dermed få 115W (ca10A) (pass på hvor du legger den, den blir svinevarm!!)

Lykke til videre, hva enn du velger å gjøre :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Tror det blir veldig vanskelig. Ihvertfall å få bort alle rester osv etter limet. Sikkert mulig, men utrolig mye arbeid, og store sjanser for at jeg hærper et-eller-annet.

Driver å tester her nå. Har kobla til en drill som akkurat nå bruker 3.75A på 12V. Fant ikke noe bedre i farta. Når det gjeløder temperaturer så er vannet på 23.8'C og stiger mer og mer. Romtemp: 21.2'C. Dette betyr vel at kobberblokka tar opp en del av varmen, noe som er bra. Har for ordens skyld ikke kobla til noe radiator.

Lenke til kommentar
God gammeldags hamp med grafitt på, ingenting er bedre . Du får det hos en rørlegger og det er ikke rare greiene du trenger.

Hehe, hvis du leser resten av tråden så finner du ut at det ikke er lekkasjen som er problemet lenger... :cool:

Takk for tipset anywayh!

[Edit:]Oppdatering av situasjonen: Drillen bruker nå 3.63A, Vanntemp. er 27.2'C, det har den vært ganske så lenge nå..og romtemp er nede på 20.8'C.

Ingen unormale luftgasser (smelta plexiglass-lukt) som fyller rommet her nå, og vannet har holdt seg innenfor vannsystemet hittil iallefall.

Den virker ganske stabil nå, men jeg er fortsatt ganske spent på om det funker når den går på nesten full load.

Endret av mr1989
Lenke til kommentar

Jeg skal være helt ærlig med dere nå jeg folkens. Jeg har driti meg litt ut nå. Drillmaskina brukte nok ikke så mye strøm som jeg trodde. Den stod nemlig på 5v! :blush: Men nå har jeg testa med 2 stk. billamper som tilsammen brukte 6.1A@12V.

Og enda verre: Nå som jeg har latt den stå på et par minutter, kan jeg merke at det lukter litt av plexien :confused::hm: Jaja, får vel bare prøve å få løs disse transistorene selv om det sannsynligvis blir en :devil: jobb...

Noen som har noen ideer på hva jeg burde gjøre nå da? Sånn at alt blir bra igjen? :roll:

Lenke til kommentar

Tror dere det holder å lime fast transistorene til vannblokken bare jeg sørger for at det er baksiden av dem som har kontakt med blokka, eller burde jeg ha en kobberplate e.l. mellom plexiglasset og transistorene?

Vil noen av de platene her funke i tilfellet --> Clas Ohlson - stål, jern og plast?

Vil aluminium funke like bra som kobber (det er billigere :p)?

Håper dere skjønte, kan godt tegne det opp hvis dere vil at jeg skal gjøre det...

[Edit:]Et spørsmål til :roll: Gjør det noe om det er litt lim igjen på baksiden av transistorene?

Endret av mr1989
Lenke til kommentar

Hei igjen, og stakkars deg, blir jo mye styr dette, men du blir jo godt kjent med psu'n din da :p

Jeg kan vel ikke svare på alle spørsmålene, men hvis du har lukt av plexi med "bare" 6A, er det vel ingen tvil om at du må gjøre noe.

Jeg syns du skal prøve og pusse bort så mye lim du klarer med smergel el.lign.

Gammelt lim vil forringe kjølingen ganske mye!

Hvis du mener å lime de fast med sånn termisk lim som er laget for formålet, må jo det være mer enn bra nok. Men en kobberplate vil jo fordele varmen noe bedre enn bare vannblokk, så det er vel kanskje den beste løsningen?.

Men ser du på opplegget til feks OogaBooga, ser du at det ser ut til at han har satt transistorer rett på vannblokk, så det burde vel være greit nok å gjøre det sånn.

(Kunne jo vært interessant om OogaBooga kunne fortelle selv hvordan du har gjort dette med tetting av skruehull feks. Går vannet rett innefor transistorer hos deg OogaBooga?)

Aluminum er jo et trivelig materiale og jobbe med, men så vidt jeg vet er det en del dårligere enn feks kobber når det gjelder varmeleding. Men ofte er jo originale kjølere av aluminium så jeg tror det vil være "bra nok" uansett om du går for en plate i mellom kjøler og transistorer.

Lykke til i alle fall :thumbup:

Lenke til kommentar

Takk for enda at fint svar :thumbup:

Dreiv å funderte over hva jeg skulle gjøre i dag tidlig (var hjemme fra skolen i dag :roll: ) og har nå snudd transisoterene, limt dem fast i vannblokka istedenfor, og satt en ca. 1mm tykk aluminiumsplate under alt dette igjen, som jeg klipte ut fra kabinettet til en ødelagt PSU jeg har...

Har testet den med to billamper, denne gangen fikk jeg dem til å bruke enda mer strøm, totalt 19A i teorien (230W@12V), selv om strømforsyninga egentlig bare kan lever max 15A på 12V ifølge spesifikasjonene. Uansett, så...etter og testet den litt, lot jeg vannet komme opp i hele 36'C, før jeg ikke tørte å la det gå lenger.

Jeg kunne ikke lukte noe særlig smelta plexi, men det kan nok ha noe med at jeg er litt dedt i næsa. Skal la fatteren "lukte" litt når han kommer hjem ;)

Altså slik ligger alt nå, (fra bunnen av):

1: plexiglass

2: ca 1mm tykk aluminiumsplate

3: transistorene med "baken" opp

4: vannblokka

Får håpe alt fungerer når jeg setter det i PCen da :grin:

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke orka å lese igjennom hele tråden, men plexi som underlag / skiver, whatever i forb.m noe som kan bli varmt, bør man være forsiktig med.

Plexi mykner som regel ved 90 til 100grader.

Om du bruker dette i forbindelse med effekttransistorer, som shim eller feste, så skal du være oppmerksom på den meget begrensede varmebestandigheten på plexi!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...