Gå til innhold

Lekkasje i ny, hjemmelaget blokk


Anbefalte innlegg

Jeg driver å mekker en vannblokk til PSUen. Etter å ha borra alle hulla og prøvd og gjenge alle inn-/utganger, så var det på tide og teste den. Og etter et par sekunders testing ser jeg det begynner å renne litt vann fra ihvertfall ett av hullene. Selve lekkasjen oppstod mellom nippelen og vannblokka.

 

Jeg har brukt gjengetape, men det var tydeligvis ikke nok. Noen som har noen forslag til hvordan jeg kan stoppe denne lekkasjen?

 

Jeg tenkte på å lodde sammen nippelen og vannblokka, men er dette egentlig trygt, kan det anbefales?

 

:cry::confused: begynner å bli litt frsutrert nå, brukt lang tid på den saken her (første gang jeg lager en), og med mye uflaks. Jaja, har nå lært en del ihvertfall da... :hm::hrm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke skal fjerne nippelen så er det vel like greit å lodde, den blir i alle fall tett...

Eneste som er litt dritt er hvis du skal bytte ut nippel dimensjonene, men så kan du spørre hvor ofte du gjør det.

Endret av Empty
Lenke til kommentar
Så det kan ikke oppstod korrosjonsproblemer med tanke på den tinnen og blyet som finnes i loddetinn?

Nei, det vil i så fall ta laaaaaaaaang tid!

Har jo loddet sammen løsninger som er mye mer utsatt i så måte, så du kan være ganske trygg på at det ikke blir noe problem!

 

Alternativt kan du bruke silikon i gjengene i stedet for gjengetape, men la det herde minst 24 timer før du igjen tester.

Lenke til kommentar

En slik nippel er neppe konstruert for O-ringtetting.

Ser ut til at både blokk og nippel er av metall, og da

holder jeg en knapp på Locktite. :thumbup:

 

Får du ikke fatt på det, kan vel bilrekvisitabutikker

ha noe lignende.

Endret av OogaBooga
Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 22/01/2005 : 19:45

  En slik nippel er neppe konstruert for O-ringtetting.

Ser ut til at både blokk og nippel er av metall, og da

holder jeg en knapp på Locktite.

Ettersom den er hjemmelaget, er den tydeligvis ikke konstruert for å være tett i det hele tatt :p

 

Men, ja skal ikke si det ene eller andre er bedre jeg, men at begge deler er av metall gjør ingenting ifht bruk av Oring. Det eneste som egentlig kreves er to jevne flater mot hverandre. Det man da må passe på er å ikke dra til for hardt, ettersom det neppe er nedfrest spor til Oring. skru ringen lett flat, ikke mer...

Så kanskje en kombinasjon av de forskjellige tipsene her gjør susen :ermm:

Lenke til kommentar

Har prøvd å lodde litt nå de siste timene(!). Tror det skal være helt tett nå, men eneste måten å finne ut det på er å la tiden vise...

 

Sleit litt med spes. ett lite piprehull som ikke ville ha noe loddetinn i seg...

 

men, får vel bare håpe det beste og håpe at det holder... :hm:

Lenke til kommentar
mr1989 Skrevet 22/01/2005 : 21:46

Sleit litt med spes. ett lite piprehull som ikke ville ha noe loddetinn i seg...

Om du ikke har gjort det, bør du forsøke å ha på flussmiddel på de flatene du skal lodde. Ved lodding av metall er det ofte brukt i tillegg til det som er inni tinnet. Og evnt om det er mulig også pusse de flatene som slak loddes først.

Nå aner jo ikke jeg hvor flink du er med loddebolten, men ideelt sett bør du ha en så kraftig bolt at du får varmet metallet så mye at tinnet smelter mot det, og ikke mot boltspissen bare, hvis du skjønner...

Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 22/01/2005 : 19:45

  En slik nippel er neppe konstruert for O-ringtetting.

Ser ut til at både blokk og nippel er av metall, og da

holder jeg en knapp på Locktite.

Ettersom den er hjemmelaget, er den tydeligvis ikke konstruert for å være tett i det hele tatt :p

 

Men, ja skal ikke si det ene eller andre er bedre jeg, men at begge deler er av metall gjør ingenting ifht bruk av Oring. Det eneste som egentlig kreves er to jevne flater mot hverandre. Det man da må passe på er å ikke dra til for hardt, ettersom det neppe er nedfrest spor til Oring. skru ringen lett flat, ikke mer...

Så kanskje en kombinasjon av de forskjellige tipsene her gjør susen :ermm:

Les en gang til. Det var ikke det at det var av metall som

var grunnen til at jeg mente O-ring ikke ville passe. Det var

konstruksjonen, fasongen. Og O-ring mellom to plane flater

er fy-fy. Skal ikke mye trykk til for å dytte den ut. Det er

ikke noe å stole på i alle fall.

 

Det jeg mente var at når begge deler er av metall så vil

Locktite kunne brukes. Andre på forumet har hevdet at

dette stoffet ikke skal brukes hvis nippelen er av plast.

Nå finnes Locktite i mange typer, så hvem vet...

 

Lykke til med loddingen mr1989 :thumbup:

Lenke til kommentar
mr1989 Skrevet 22/01/2005 : 21:46

Sleit litt med spes. ett lite piprehull som ikke ville ha noe loddetinn i seg...

Om du ikke har gjort det, bør du forsøke å ha på flussmiddel på de flatene du skal lodde. Ved lodding av metall er det ofte brukt i tillegg til det som er inni tinnet. Og evnt om det er mulig også pusse de flatene som slak loddes først.

Nå aner jo ikke jeg hvor flink du er med loddebolten, men ideelt sett bør du ha en så kraftig bolt at du får varmet metallet så mye at tinnet smelter mot det, og ikke mot boltspissen bare, hvis du skjønner...

Skjønner hva du mener...jeg varma opp hele kobberplata første gangen jeg lodda på alt. Men da jeg trodde det var tett, lot jeg den kjøle seg ned, satt gjengetape på niplene (som jeg skrudde på reduseringsniplene som var kobla til vannblokka...) og skrudde alt hardt sammen.

 

Når jeg fant ut at det lakk i en av niplene gadd jeg rett og slett ikke å skru opp alt igjen, og begynne å varme opp hele klumpen enda en gang. Derfor brukte jeg bare loddebolten alene til å varme opp tinnen da jeg prøvde å tette lekkasjen.

 

Lykke til med loddingen mr1989 :thumbup:

Takk :p Er altså ferdig, og har testa blokka over natta. Ingen tegn til lekkasje hittil iallefall :!:

 

 

Nå gjenstår det bare å montere blokka i PSUen, og deretter må resten av komponentene dyttes inn i PCen, og så er det bare å tykke på på-knappen, og voila! :innocent:

Føler meg litt i lottohumør nå... :yes:

Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 23/01/2005 : 15:30

Les en gang til. Det var ikke det at det var av metall som

var grunnen til at jeg mente O-ring ikke ville passe. Det var

konstruksjonen, fasongen. Og O-ring mellom to plane flater

er fy-fy. Skal ikke mye trykk til for å dytte den ut. Det er

ikke noe å stole på i alle fall.

Såda nåda, ikke vær så streng :blush: Jeg beklager at jeg misforsto poenget ditt.

I utgangspunktet har du også helt rett. How ever hadde jeg ikke vært så veldig bekymret for å gjøre dette selv. Skal like å se den Oringen som blir blåst ut av "trykket" man oppererer med i pc-vannkjøling. Da jeg i sin tid tok loddesertifikat lærte vi også at det var fy fy og utsette en lodding for noen form for mekanisk belastning, at alt som veier mer enn en motstand skulle sikres på annen måte.

Nevner det bare for å få frem et poeng, det er forskjell på Oring i hydraulikken på en gravemaskin og en 1048 akvariepumpe. Som sagt, du har helt rett, men er litt uening i at det er så skummelt bare :yes:

Når jeg fant ut at det lakk i en av niplene gadd jeg rett og slett ikke å skru opp alt igjen, og begynne å varme opp hele klumpen enda en gang. Derfor brukte jeg bare loddebolten alene til å varme opp tinnen da jeg prøvde å tette lekkasjen.

Dette hørtes jo ikke helt ideelt ut nei, men igjen, med det "trykket" det er snakk om er det ikke sikkert det gjør noe.
Takk  Er altså ferdig, og har testa blokka over natta. Ingen tegn til lekkasje hittil iallefall 

 

 

Nå gjenstår det bare å montere blokka i PSUen, og deretter må resten av komponentene dyttes inn i PCen, og så er det bare å tykke på på-knappen, og voila! 

Føler meg litt i lottohumør nå... 

Vi krysser fingrene for deg, lykke til med lotto'n :thumbup:

Lenke til kommentar

Vet at vannkjølingen ikke har høytrykk da :D

Men det er mange her på forumet som får helt

hetta av muligheten for lekkasje.

 

Ikke så nervøs jeg, men synes det O-rings opplegget

ditt (pcp160) var noe ustabilt :whistle:

 

Venter spent på å få høre om PSUen virker fint. ;)

Har et par med hjemmelaget vannkjøling selv.

De har snart funket et år nå. :w00t:

Endret av OogaBooga
Lenke til kommentar
Det jeg mente var at når begge deler er av metall så vil

Locktite kunne brukes. Andre på forumet har hevdet at

dette stoffet ikke skal brukes hvis nippelen er av plast.

Nå finnes Locktite i mange typer, så hvem vet...

Du har rett i at det finnes finnes Loctite i mange typer!

Du kan lime metall, keramikk,glass, plast, gummi og tre mot hverandre uten problemer i følge loctite boka. eneste problemet er at du må velge riktig lim type! vanlig universal lim er vel ikke og anbefale tror jeg. vis det er noen som ønsker og lime plast/metall så er Loctite480 det beste alternativet liv jeg tro

 

Får tro lodinga di holder!

Lenke til kommentar

Nå har jeg endelig blitt ferdig med å montere, lime og skru sammen hele PSUen. Har ikke fått testa den helt ut enda, men CD-ROMen jeg kobla den til så til til å fungere helt fett :thumbs:

 

Nårt det gjelder lekkasje, så driver jeg og tester den på full guffe her ved siden av meg...ingen tegn til ubedte vannmolekyler enda...

 

En ting jeg lurer litt på. Har det egentlig noe å si om kobberblokken som vannet går igjennom, ligger på undersiden eller oversiden av transistorene? Vil den kjøle like godt (godt nok) uavhengig av hvor den ligger i forhold til transiostorene?

 

På undersiden av transistorene er det plexiglass. Regner med at det skal funke helt fett. Ved hvilken temperatur er det plexi smelter egentlig?

Lenke til kommentar

Så fint at de uønskede molekylene glimerer med sitt fravær :thumbup:

 

Men hvilke transistorer snakker du egentlig om, skjønte ikke helt det spørsmålet jeg. Regner jo med at det er inni PSU du tenker på, men har ikke de du skal kjøle en "metallplate" som lå inntil originalkjøleren?

Tør ikke uttale meg om smeltepunkt til plexi, men vil tro det er langt over det som er aktuelle temperaturer i en pc.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Var meg som var litt treg MR 1989, ikke noe feil på ditt spørsmål ;)

Har ikke forsøkt vannkjøling av psu, men har mye erfaring med elektonikk produksjon. Det er jo absolutt og foretrekke at du fester vannblokka mot den siden av transistoren som har metallflaten. Det er jo det den er til, så kjøle like godt vil den ikke.

Men at det skal være så stor forskjell at den vil bli for varm tviler jeg på, det kommer jo i så fall litt an på hvor nære ytelsesgrensen til psu du befinner deg.

(Sikkert andre her som har noen erfaring fra virkeligheten på akkurat dette)

 

Men har du satt inn vannblokk sammen med originalkjøler, at det er derfor den er på forsiden av transistorer, eller hvorfor måtte det bli sånn.

 

 

Så jo veldig fint ut det der, men har du tatt noe bilder fra det inni, så ser jeg gjerne de også :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...