morgus Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Hei Leste på overklokking.no at Arctic Silver 5 ikke skulle smøres utover for hånd men at den skal presses utover av kjøleren. Stemmer dette? Hva er best? Fra overklokking.no: AS-5 skal påføres på samme måte som Céramique. Det vil si at en liten mengde pasta skal påføres på kjernen uten å fordeles videre. Presset mellom kjøler og prosessor fordeler dermed pastaen slik at det ikke kommer noe luft i mellom. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Har du prosessor med heatspreader tar du en liten dæsj på midten og presser kjøleren nedpå. Har ikke ikke heaatspreader kan du likesågodt smøre den utover med ett eller annet veldig tynt. Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 en treskje fungerer fint til å smøre et tynt lag utover hele. Lenke til kommentar
Plukk Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Bankkort som holdes på 45 graders vinkel duger også.. Lenke til kommentar
morgus Skrevet 21. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2005 Vet ikke helt hva du mener med heatspreader, er litt noob på dette området Men jeg skal ha denne kjøleren: Zalman CNPS7000B-Cu Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Heatspreader er en metallklump som sitter over kjernen for å fordele varmen bedre. Uten heatspreader til venstre, og med til høyre. Lenke til kommentar
morgus Skrevet 21. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2005 Takk Goophy Da lærte jeg meg noe nytt i dag og.... Da tar jeg på en liten dæsj med AS5 og presser kjøleren nedpå. Takk for svar folkens Lenke til kommentar
AnVli..p4 Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 noe som funker ganske bra (etter egne erfaringer) er at man kan klemme ut litt over 1g av tuben, og så smøre utover med fingeren kjøler vanvittig bra.. bare det kommer til å bli stress å rette op alle de små pinz som blir skeive når man skal bytte HK.. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Smøre med fingeren blir altfor tykt. Skalpell eller kredittkort duger. 1g er også altfor mye, skal bare ha en mikroskopisk dæsj. Lenke til kommentar
Musty Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 og hvis du lar kjølern klemme det utover, da er du ikke sikker på at du dekker hele heatspreader/kjernen... Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 og hvis du lar kjølern klemme det utover, da er du ikke sikker på at du dekker hele heatspreader/kjernen... Hvis du har riktige mengder kjølepasta, jo. Dessuten hjelper deg å gni kjøleren litt frem og tilbake. Også er det ikke sååå viktig med pasta over hele heatspreaderen, men i senter. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Her ser du hvor mye pasta du skal ha på! Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 og hvis du lar kjølern klemme det utover, da er du ikke sikker på at du dekker hele heatspreader/kjernen... Nettopp, noe som i stor grad er avhengig av hvor hardt kjøleblokka presser mot IHS. Dette kan variere, avhengig av festeklips og hvordan den enkelte i praksis monterer kjøleblokka, og hvilke fastspenningsløsninger de enkelte produsenter leverer. Når flatene blir såpass store som de i dette tilfellet blir, så blir presset pr kvadratmilimeter tilsvarende beskjedent, noe som igjen vil begrense fordelingen av varmeledende pasta. Av den grunn vil jeg tro at det kan være bedre på forhånd å spre pastaen utover IHS så tynt og jevnt som mulig, uten dermed å påstå at dette vil være best. Det som er ganske viktig å huske på, er at core fortsatt ikke er særlig større enn hva man kan observere på en XP-CPU, og dermed vil konsentrasjonen av varme fra core, fortsatt befinne seg innenfor et relativt begrenset område. Nå kjenner jeg i skrivende stund lite til hvor god varmeoverføringen fra core til IHS er, men det er vel ikke urimelig å forvente at denne er ganske godt ivaretatt i fra AMD´s side? Uten dermed ennå å ha prøvd det, ville jeg for min del spekulert i å fjerne IHS, rett og slett for å oppnå best mulig kontakt mellom core og kjøleblokk.... Lenke til kommentar
klikko Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 noe som funker ganske bra (etter egne erfaringer) er at man kan klemme ut litt over 1g av tuben, og så smøre utover med fingeren kjøler vanvittig bra.. bare det kommer til å bli stress å rette op alle de små pinz som blir skeive når man skal bytte HK.. skjønner ikke hva du mener... rette opp pinza? en vits jeg ikke skjønte eller? Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Bankkort som holdes på 45 graders vinkel duger også.. Bankkort hadde jeg ikke tenkt på. Men det må jo fungere perfekt! Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 noe som funker ganske bra (etter egne erfaringer) er at man kan klemme ut litt over 1g av tuben, og så smøre utover med fingeren kjøler vanvittig bra.. bare det kommer til å bli stress å rette op alle de små pinz som blir skeive når man skal bytte HK.. skjønner ikke hva du mener... rette opp pinza? en vits jeg ikke skjønte eller? Må være en sleggemekaniker det der... Lenke til kommentar
Sir_cruz Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 ikke sant... når du har en boxed cpu vifte så er det sort lim under eller en slags kjøle pasta , når du skal ta av denne boxed driten så må du bøye og dra litt.(i mange tilfeller) også da bøyer du som regel de jævela pinnene på den ene siden av cpuen gjordt det flere ganger selv. vis disse er bøyd når du setter i cpuen igen så er det helt svart på skjermen så da må alt ut igjen og vikses på nytt (bøyes) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå