fxwz Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Skal vaske min ny og kule egen designete genser, men så har jeg ikke særlig lyst til å utsette den for slikt varmtvann, så er det farlig å vaske den på 30grader da? Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Teoretisk sett ikke.... tror eg... Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 21. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2005 Ja, det er vel sånn, men vil være litt mer sikker. Skal ikke ødelegge genseren heller! Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 tror nok ikke for lav temperatur er noe problem. Lenke til kommentar
enden Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Dtort sett anbefaler "ekspertene" (les: de som har en klinisk forbi for møkk, og driter i hvordan de ser ut) å vaske klærne på en høyere temperatur enn det som står merket. De påstår at klærne alltid er laget for å tåle dette. Grunnlaget er et tøyet blir renere jo varmere vann man benytter. Jeg er enig i det siste, men men vet av erfaring at klærne ikke holder fasongen like bra. Derfor vasker jeg selv en del plagg på 30, selv om vaskelappen sier 40. Resultatet er klær som ser helt rene ut, og som beholder fasongen. Bryr du deg om mikroskopisk møkk bør du vaske på 60 grader just in case, men ellers kan du trykt vaske normalt skitne klær på 30. Lenke til kommentar
ZkedaR Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Tenk på det på en måte, underbuksene dine er varmere enn 30 grader nå du har det på deg. Lenke til kommentar
enden Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Tenk på det på en måte, underbuksene dine er varmere enn 30 grader nå du har det på deg. *tenke ekle tanker* Undertøy vasker du seff på angitt temp. Håndklær og sengetøy går normalt på 60 grader - de tidligere nevnte ekspertene anbefaler 90 grader for de som gidder. Jeg har forøvrig lagt merke til at farger holder dårligere på 90 grader enn 60. Kokkejakka mi, med en rød logo, ble litt rosa av 90 grader Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Dtort sett anbefaler "ekspertene" (les: de som har en klinisk forbi for møkk, og driter i hvordan de ser ut) å vaske klærne på en høyere temperatur enn det som står merket. De påstår at klærne alltid er laget for å tåle dette. Grunnlaget er et tøyet blir renere jo varmere vann man benytter. Jeg er enig i det siste, men men vet av erfaring at klærne ikke holder fasongen like bra. Derfor vasker jeg selv en del plagg på 30, selv om vaskelappen sier 40. Resultatet er klær som ser helt rene ut, og som beholder fasongen. Bryr du deg om mikroskopisk møkk bør du vaske på 60 grader just in case, men ellers kan du trykt vaske normalt skitne klær på 30. Her i huset vaskes alt, bortsett fra ull og chasmir og sånne litt spesielle ting, på 60 grader, på tross av merking med 40 grader. Dog vaskes det som skal for hånd, for hånd. Men 60 grader trenges visst for å være sikker på at skummel skitt og bakterier er ute av tøyet. Og vaske på mindre grader enn angitt kan umulig skade, det meste tåler seksti selv om det står førti på det også.. Lenke til kommentar
Vu-caN Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 En gang skrudde jeg feil på bryteren, og kjørte en 30vask på 80... Alt ble veldig rent... men samtidig fikk jeg en fin grønnfarge på alt det hvite. Heldigvis var de hvite t-skjortene gamle fra før av. Dress-skjorta mi var også med, men den tåler 60grader uansett, så den klarte seg flott! *Sitat mor: Italienere setter 20grader lavere enn egentlig temperatur bare for å forsikre seg mot problemer, så jeg kjører på!* ... og der forsvant passformen på de klærne! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå