Freak627 Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 er litt i tvil når det gjelder det det er jo hveldig krevende å være fra kompisene sine koner å slikt i nesten 1-2 år hadde aldri klart det jeg az noen som tror vi kommer til å lande på mars en gang??? jeg tviler litt Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Tor det er vanskeligere å være borte fra kompiser og egne koner. PS. Vil og veldig staves uten h foran. Lenke til kommentar
Freak627 Skrevet 21. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2005 tenk på alt det psykiske dem blir utsatt for! hadde aldrig klart en sånn tur NEVER!! tviler enda! Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Noen av planene for mars-ferder krever mer enn bare iskalde artronauter, det krever rett og slett selvmordskandidater. En plan gikk ut på at en først sendte et kjemisk anlegg til Mars for å fremstille drivstoffet for tilbaketuren. Så skulle mannskapet sendes opp, før anlegget hadde landet. Dvs i det astronautene blir sendt opp, vet de ikke om det kommer til å være drivstoff for tilbaketuren. Sist jeg hørte statistikken, hadde 28 av 35 mars-sonder havarert på en enveisferd. Suksessrate: 1/5. Så skal en jo tilbake, i alle fall håper jeg det er planene, og da er resultatet statistisk 1/25, dvs 4 prosents sjangse for å overleve. Da er neppe fraværet fra kona det store problemet. Lenke til kommentar
joda_321 Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Jeg tror det var planer om å la mannskapet leve 1 år i en BigBrother-lignende måte. Sånn at de kan sjekke om mannskapet som er valgt ut, tåler fravær fra omverdenen. Lenke til kommentar
hageby1 Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Jeg tror det var planer om å la mannskapet leve 1 år i en BigBrother-lignende måte. Sånn at de kan sjekke om mannskapet som er valgt ut, tåler fravær fra omverdenen. Det er vel ikke snakk om at de samme som er i en buker skal dra til mars, de som er i bunkeren er bare for å teste om de i det hele tatt klarer seg 100% isolert. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=257838 Lenke til kommentar
SGE7000 Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 tror egentlig ikke at det er no problem å dra til mars... innen 10 år, har vi nok allerede gjort det, og da tar nok ikke turen dit mer enn 1 år elns... noen av de største problemene med å dra nå er fravær av tyngdekraft, som etter lengre perioder gjør beina i kroppen din skjøre, og musklene svake..... Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Hvorfor tror du at vi vil ha klart det innen 10 år når de optimistiske planene er å prøve å klare det om 20 år. Å sende mennesker til mars er ikke bare et problem for ingenører det er også et stort økonomisk problem. Ingen land har i dag nok resurser til å finansiere et slikt forsøk alene. De fleste land har nok med å tenke på de nødvendige utgiftene og fremtidens pensjon og helse utgifter. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 innen 15 år har vi landet på mars, innen 50 år vil det være mulig få vanlige mennesker å dra dit Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 tror egentlig ikke at det er no problem å dra til mars... Utmerket. Hvorfor er det slik? Som nevnt over: 28 av 35 sonder til Mars har havarert. Lenke til kommentar
[Protus] Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 Man tror at det kanskje vil ta rundt 50 år før mennesker har landet på Mars. Dessverre. Men det kan jo nevnes at når man greide å dra til månen for over 30 år siden, hvor langt kan vi da greie å dra i dag? Ganske langt, teoretisk sett, det står bare om penger. En ting som er ganske oppsiktvekkende er jo at vi ikke har vært på månen med mennesker siden 70-tallet, da. Skammelig. Skulle ønske rikinger som Gates og gjengen kunne pøse litt penger i NASA (pengegaver.) Hadde jeg vurdert om jeg var søkrik, i hvertfal (da i tillegg til å gi til alt annet som forskning, hjelpearbeid etc.) Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 Noe av problemet er nettopp at NASA er blitt et hvilehjem for dårlige byråkrater hvis interesse for egne opprykk stiller astronauters sikkerhet i annen rekke, derav to sprengte romferger med tap av menneskeliv. Begge konklusjonene fra undersøkelseskommisjonene var knusende. Uansett hvor mye penger du putter i NASA, vil du nok ikke få mye igjen for det: problemet er kulturelt, ikke teknologisk. da nytter det ikke med penger, en må rydde opp i byåkratene, med hård hånd. Lenke til kommentar
starfish Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 En ting som er ganske oppsiktvekkende er jo at vi ikke har vært på månen med mennesker siden 70-tallet, da. Skammelig. Det er fordi det er temmelig kjedelig der. Lenke til kommentar
joda_321 Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 En ting som er ganske oppsiktvekkende er jo at vi ikke har vært på månen med mennesker siden 70-tallet, da. Skammelig. Det er fordi det er temmelig kjedelig der. Jeg tror jeg ville storkost meg der oppe. Hoppe høyt og kaste stein laaangt. Festlig... Lenke til kommentar
gspr Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 er litt i tvil når det gjelder det det er jo hveldig krevende å være fra kompisene sine koner å slikt i nesten 1-2 år hadde aldri klart det jeg az noen som tror vi kommer til å lande på mars en gang??? jeg tviler litt Mennesket har landet på Mars flere ganger allerede - bare ikke in persona. Hvis de kommende Mars-astronautene synes det er vanskelig å være fra sine kompisers koner i årevis, tror jeg de bør revurdere forholdet til sine egne koner. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 tror egentlig ikke at det er no problem å dra til mars... Utmerket. Hvorfor er det slik? Som nevnt over: 28 av 35 sonder til Mars har havarert. Kanskje det har noe med at de er ubemannede? Går noe galt f.eks med kom. utstyret så har man liksom et problem med å fikse det herfra. Hadde noen vært "on-site" derimot... Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Jeg er ikke overbevist om at prosjektene ville ha vært mer vellykkede om de hadde vært bemannede, og da ser jeg bort fra at de ville ha vært langt, langt mer kompliserte medbemanning. I ett tilfelle antar de (de er usikre) at en drivstoffrest i en slange eksploderte under tenning ved nedbremsing, og sprengte hele sonden i filler, ser ikke hvordan et mannskap kunne reddet dette. I et annet tilfelle, var det feil i programvaren, tommer/fot kontra meter. Når du er igang med nedstigningen til Mars, er det lite tid igjen til en kjapp reprogrammering. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 En ting som er ganske oppsiktvekkende er jo at vi ikke har vært på månen med mennesker siden 70-tallet, da. Skammelig. Det er fordi det er temmelig kjedelig der. Om det er noen trøst, ser det ut til at GW Bush ønsker at USA skal returnere til månen (og også dra til Mars). Det ser ut til at månen kan mineres for helum 3, som er verdt 3 milliarder dollar pr. tonn, til bruk i atomkraft (fusjon). Ting tyder det er is på månen, Japanske myndigheter har sagt at det lønner seg med industri på månen om is finnes der. I tillegg er det et par andre ting der som gjør at vi kanskje står foran et nytt kappløp til månen. Lenke til kommentar
starfish Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Det ser ut til at månen kan mineres for helum 3, som er verdt 3 milliarder dollar pr. tonn, til bruk i atomkraft (fusjon). Ting tyder det er is på månen, Japanske myndigheter har sagt at det lønner seg med industri på månen om is finnes der. I tillegg er det et par andre ting der som gjør at vi kanskje står foran et nytt kappløp til månen. Jasså? Har du noen linker som bekrefter disse tingene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå