Gå til innhold

Sette prøve på deriverte

Anbefalte innlegg

Hei er det noen av dere som hvet hvordam man hvet om man har fått riktig svar når man deriverer et stykke. Jeg hvet at det fins programmer som kan løse dette også, så hvis noen har noen programmer som kan hjelpe til enten data eller kalkulator så ville det vært til stor hjelp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mathematica er et relativt enkelt program til slike ting, men gratis er det ikke.. Jeg er usikker på om det er mulig i octave, men det kan hende..

Å sette prøve på en derivasjon ved regning kan du jo også gjøre ved å integrere, hvis du har lært dette.

Lenke til kommentar

Har ikke brukt MATLAB/Octave noe særlig, men jeg tror de bare regner numerisk. Til sjekke den deriverte, bør du ha et program som kan regne symbolsk, f.eks. mathematika eller maple. Vil du ha noe mer håndfast, så finnes det symbolske kalkulatorer. Jeg har TI-89 og er veldig fornøyd med den, men den er dyr(1600 på salg).

Lenke til kommentar

Hvordan løse den grafisk, jeg har TI 83 pluss. Skal man bare finne stigningstallet eller er det en modu der man kan skjekke om grafen av den deriverte stemmer i forhold til den opprinnelige. Jeg går bare på VK1 og har 2MX så kan noen forklare det litt grundig med lette eksempler?

Lenke til kommentar

Du kan prøve den med å bruke nDeriv-funksjonen ([MATH] + 8).

Si at du skal derivere uttrykket:

f(x) = 3x^2 + 3

da vil f'(x) = 6x

For å sjekke om dette stemmer, velger du f.eks x = 3 og skriver.

nDeriv(3X^2+3,X,3) på kalkulatoren og trykker 'enter'. Da vil du få resultatet 18 på skermen. Fordi f'(3) = 18.

Prøv og finne ut f'(5)

da blir det nDeriv(3X^2+3,X,5) = 30

forklaring av syntaksen: nDeriv(Funksjonsuttrykket,variable,punkt)

EDIT: leif

Endret av joda_321
Lenke til kommentar
Hvordan løse den grafisk, jeg har TI 83 pluss. Skal man bare finne stigningstallet eller er det en modu der man kan skjekke om grafen av den deriverte stemmer i forhold til den opprinnelige. Jeg går bare på VK1 og har 2MX så kan noen forklare det litt grundig med lette eksempler?

Hvis du bare har 2MX-pensum er vel ikke behovet for å bruke dataprogrammer til å regne ut den deriverte så stor??

Lenke til kommentar

Du integrerer, såklart? :dontgetit:

Slik kan du sjekke på en TI-83:

[Y=]

Y1 = utgangspunktet ditt, f(x)

Y2 = svaret ditt, f'(x)

Y3 = nDeriv(Y1,X,X)

(nDeriv finner du på [MATH]-menyen, og Y1 finner du på [VARS]->[Y-VARS])

Merk Y2 og Y3 som tegnbare (velg sort boks på =-tegnene), og tegn Y3 med tykk strek ([ENTER] når markøren står på /-tegnet t.v. for Y3.).

[ZOOM]6:standard

Du får nå først tegnet opp svaret ditt som en graf, og deretter det korrekte svaret som en tykk strek som skal overlappe ditt svar. Du kan også sjekke ved å bruke 2nd[TABLE].

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...