dimdal Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Hei, Har 0,6 peiling på audio / hi-fi og har derfor et spørsmål; Jeg har en forsterker og to høytalere nå, 2x250w 4Ohm Proson, og en 2x100W Sony integrert forsterker. Har lyst på litt mer trykk i bassen, og vil derfor skaffe en sub, men siden forsterkeren allerede er for svak, lurte jeg på en aktiv sub, for da trenger jeg ikke mye kraft i forsterkeren, sant? Hva trenger jeg bortsett fra suben (kabler etc) ? Hva slags sub bør jeg kjøpe? Setter vel en priscap på 3000,- ikke noe særlig over.. Lenke til kommentar
Even. Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 En aktiv sub kan drives av en bærbar discman (nesten), siden den ikke tar strøm fra forsterkeren. I tillegg til subben trenger du en valig signalkabel (RCA HANN/HANN) og et Y-ledd (RCA HUNN/2xHANN). Du kan også evt. kjøpe spikes, som er tynne føtter som sørger for minimalt med kontaktflate og derfor mindre romling og during i gulvet. Jeg bygde min 12" sub selv (Dynabel Phobos Byggesett) og det gikk knirkefritt, har selv aldri kikket noe serlig på ferdig sub, men du kan nokk få en 10" på hifiklubben til rundt 3k Lenke til kommentar
radivx Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 Kan kanskje lønne seg å bygge selv da... eller: http://www.hifiklubben.com/no/produkter/ho...fer.htm?id=4961 Cerwin Vega har en. Vet ikke helt om de står i stil til proson (da Proson og Cerwin har litt forksjellig stil). Gale har ett alternativ...http://www.hifiklubben.com/no/produkter/hoeyttalere/aktive_subwoofere/detail/GALE_3080W_Subwoofer.htm?id=359 Vet ikke hvor bra Gale er. Men det virker som en serie som er likere proson i stil (selv om jeg tror Reality 63 MkII høytalerene til proson er betydelig bedre enn gale sine alternativ, tok et stort gjett på høytalerene dine nå...). Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Gale har helt greie subber. Leverer mye trøkk for pengene, og ikke så værst lyd heller. Har selv Gale 3090W og er førnøyd med den. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Jeg synes ikke Dynabel Phobos var noe særlig. Den var rett og slett for pinglete. Derfor kan du kjøre 2stk Dynabel db12 og alt ekstramateriale (Send mail til dynabel så ordner de det) også en brukt PAforsterker på 2x200W og oppover. Har den ekstra power kan du jo alltids kjøre 4 db12 på en PA forsterker. Prislappen blir ikke så veldig høy siden Brukte PAforsterkere kan fåes billig og 4xdb12 (12") fåes til 1500kr. Så totalt 4000-5000kr er ikke en urealistisk pris. Og man får aldri for mye bass når man kjører basstester =) dessverre kan ting starte å falle ned ifra hyllene når man skrur opp (Falt ned noen ting som har stått et sted i noen år når jeg så LOTR for noen dager siden =) Lenke til kommentar
kenlee Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 (endret) Du kan kjøpe min Klipsch KSW-15 265W RMS og 800W Peak koster 9000-, ny litt over ditt budsjett men skal ha 5000,- for den. ca 1 - 1/2 år gammel uten skader! en annen ting ... har du ikke pre out på forsterkeren din må du nok bruke høytalerkabler til suben! Endret 1. februar 2005 av duckrayce Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå