Gå til innhold

Mitt store harddisk problem


Anbefalte innlegg

Eg har problemer med hardisken min.

Den er formatert men umulig å legge inn windows på.

 

 

Her er mi forklaring før og etter, formatering av disken:

 

Det bregynte med at eg skulle avistallere eit program, så forsvant mange andre program fordi eg svarte ja til å slette ei fil som "muligens" andre programmer brukte....

komplisert ?

 

Så prøvde eg å legge inn virus program på nytt (for det forsvant), men det var ikkje mulig.

 

Prøvde å legge inn windows men det kom ein blå skjerm med melding om at eg burde sjekke hardisken for vius osv. (vanlig standard melding når windows klikker)

 

Så sette eg inn ein heilt lik harddisk (som er naboen sin), starta windows og formaterte mine partisjoner på hardisken...

(merkelig at det likevel er ca. 50mb på kver partisjon etter formatering!?)

(hardisken funker altså viss ein anna harddisk booter med windows)

 

Prøvde på nytt å legge inn windows, men fekk same melding...

 

 

Veit igrunn ikkje ka eg skal spørre om, men ka bør eg gjere ?

(PS: Har bestilt ny heilt lik harddisk som eg tenker å installere windows på)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at eg ikkje kjem inn i "windows xp setup", men eg har prøvd ut med ny harddisk no og får samme feilmelding.

 

Kan det være virus som ligger på hovedkortet, prosessoren ?

 

(Har lagt inn windows med hjelp fra naboen sin pc, og kan bruke pc'n fint no, men kan ikkje legge inn windows på min pc :( )

Lenke til kommentar

Nja, er vel en teoretisk mulighet for det på hovedkort som f.eks har to bios-brikker (for backupårsaker). På prosessoren, ja, selvfølgelig, men antakeligvis ikke på den måten du tror. All kode som blir kjørt på en maskin, ondskapelig(virus) eller ikke, lagres i register i cpu når det kjøres, men det blir borte når strømmen fjernes. Så virus kan ikke ligge latent lagret i prosessoren.

 

Du sier du har maskinen oppe og går nå, hva om du kobler til problembarnet, og fjerner alle partisjoner (med disk management), deretter burde du kunne installere windows. Du kan imidlertid laste ned et diagnoseprog fra websiden til produsenten av din disk, som sjekker disken grundig etter feil og problemer.

 

Du skrev at du ikke kom inn i winxp setup, hvorfor ikke? feilmelding?

Lenke til kommentar

Det kan hende at problemet er litt enklere enn som så. Prøv å hold et åpent sinn, og tenk igjennom flere logiske forklaringer, det er god problemløsningsmentalitet...

 

Jeg har spurt før og spør igjen. Hva slags feilmelding får du, eller hva skjer når du "ikke får installert windows på maskinen"...(Er det fra windows, eller hvordan ser den ut?)

 

Du sier dette gjelder alle disker du forsøker dette på... Det betyr at det sannsynligvis ikke har noe med selve disken å gjøre...

 

Du snakker om virus, hvis du får en blinkende melding på skjermen, som dukker fram "oppå" alt annet som sier noe à la: "Virus Warning" eller noe, så er dette en typisk funksjon som hovedkortets bios har... Bios kan merke når det skrives til harddiskens boot-sektor (Noe som windows setup må gjøre ganske tidlig i setup...) Dette er bare en passiv sikkerhetsfunksjon slik at ikke hvilken som helst prosess kan skrive til boot-sektoren. Dette er kjekt ved vanlig bruk av pc'en, men må i noen tilfeller skrus av dersom man ønsker å installere et OS. Let etter en innstilling med ordene virus warning. Den ligger gjerne i Advanced settings...

 

Dersom du ikke får noen melding ifb med det at du ikke får innstallert windows, ville jeg først sjekket disse punktene før jeg skyldte på et virus på hovedkortet...

 

- Feil med IDE-kabelen, filer som skal kopieres inn på disken blir korrupt pga signalfeil... Prøv med en kamerats IDE-kabel...

-Feil med minnet, få en kamerat til å lage en bootdiskett som kan lastes ned her.

-har du originalCD? Mye rart kan skje feil med piratkopiert installasjonscd... (Dette er overhodet ingen insinuasjon om at du er kjeltring el....)

 

Gi tilbakemelding på hva sjekking av disse punktene medfører, dette er ting som er ganske mye mer plausibelt og vanlig enn virus på hovedkortet.

Endret av jhsveli
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...