DesertGlow Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Det en del brukere her ikke forstår, og som er svært essensielt i denne sammenhengen, er at en sak som regel har flere sider. Som man ser fra første side så er absolutt ikke dette et tiltak som var ønsket fra vår side, men et tiltak som man mer eller mindre blir tvunget til. Det at brukere sletter sine innlegg er mildt sagt et stort problem. Det har vært mye slik aktivitet den siste tiden, og etter at vi i går fant en brukere med flere tusen innlegg som hadde slettet mesteparten av det han hadde skrevet, var vi nødt til å få i gang en hastereaksjon. Vi får til stadighet klager over at forumet flyter over av spam, og ingenting kan vel anses som mer upraktisk enn når hauger av innlegg i tråder er borte, og man mister totalt kontinuitet i tråden, og det er umulig å se hva som har blitt sagt. Vi har allerede en ordning der slike blir sperret ute, men det blir brannslukking i stedet for forebyggende arbeid. I det øyeblikket en bruker har slettet hundrevis av sine egne innlegg er skaden allerede skjedd, og man må derfor ha muligheter for å stoppe dette. Det å fjerne muligheten til å redigere sine egne innlegg etter lang tid er absolutt ikke en fullgod løsning på noen måte, og skaper mye dritt, men på en annen side unngår man at folk ødelegger forumet fra bunnen av. Jeg er den første til å innrømme at det å fjerne muligheten har sine store ulemper. Ut i fra tilbakemeldingne kan det være en mulighet å f.eks. kun ha mulighet til å redigere det første innlegget i en tråd, slik at man kan oppdatere guider, worklogs osv. Andre innlegg kan man f.eks. sette en 24-timers sperre på. At dette tiltaket viser at forumstyret er ute av stand til å drifte et forum er forøvrig noe tull, og ser man på norges største diskusjonsforum, VG, så har de en 5 minutters sperre. At en slik sperre bryter med åndverksloven har jeg store vanskeligheter med å se, og hvis det hadde vært slik tviler jeg på at en aktør som VG hadde fortsatt med dette. Jeg er overbevist om at VG ikke ønsker å bevege seg på kanten med åndverksloven, som de mer eller mindre lever av. Husk at når man skriver et innlegg på et offentlig forum så er dette noe man ønsker å frigi til massene, på samme måte som man skriver et leserinnlegg i en avis eller poster et innlegg på Usenet i gode gamle dager. Jeg tviler sterkt på at du får en rettsinstans til å si at et helt opplag av VG skal trekkes tilbake fra markedet fordi du ikke står inne for det du skrev der lenger. Innlegg skrevet på Usenet hadde/har man vel mulighet til å trekke tilbake innen et døgn eller lignende. At man må finne en eller annen måte å begrense denne problematikken med at folk sletter alle sine innlegg er det liten tvil om. En lengere tidsbegrensing er en mulighet. At man kan redigere innlegg f.eks. 4 uker etter siste redigering bør kanskje være mulig å få til. Vi får se på flere løsninger framover. Lenke til kommentar
Vaffelkake Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Jaja, nå har dere offesielt mistet to aktive brukere, HW. Dere kunne med fordel startet en poll og spurt hva brukerne mener FØR dere setter et slikt forslag ut til livs. Jeg mener fremdeles at det er irriterende at dere (HW-forumets styre) mener at vi burde være evig takknemlige for forumet, og vi burde dermed ikke klage. Selvsagt er ikke forumet et privilegium, men uten forumet hadde HW's lesertall stupt til bunns. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Jeg vil sammenligne det å skrive et innlegg på forumet som å dele ut et flygeblad til tilfeldig forbipasserende på gata. Har man først gitt det fra seg er det ikke din eiendom lengre, selv om du har skrevet det. Litt på kanten, ja. Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Vaffelkake: Det er over 60 000 registrerte brukere, ca 15 000 direkte aktive. Det høyest antallet svar man har fått i en poll ligger vel på rundt 1/15 av det siste, mens man som regel stopper på 1-200 stk. Det sier seg selv at en slik poll er verdiløs fordi den kun sier noe om meningene til et lite mindretall. Forøvrig pleier slike avstemminger ikke å gjengi flertallets mening, noe man klart ser på avstemmingene man har i Holmgang. Man kan alltids lufte ideer, men av og til må man sette i gang strakstiltak. Lenke til kommentar
Jove Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Gjentar meg selv.. Går dette an? : Alle poster som en bruker sletter, eller redigerer.. Blir tatt backup av. Når en bruker har redigert/slettet f.eks 100 poster på f.eks en uke, får denne brukeren ikke lov til å slette/redigere mer. Om andre brukere bruker report-knappen, og slettingen/redigeringen er ubegrunnet, kan admin/mod gjenopprette de redigerte/slettede postene. Mulig? Dumt? Lurt? mvh Jan Ove Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 QUOTE (Jove @ 22/01/2005 : 15:14) Gjentar meg selv.. Går dette an? :Alle poster som en bruker sletter, eller redigerer.. Blir tatt backup av. Når en bruker har redigert/slettet f.eks 100 poster på f.eks en uke, får denne brukeren ikke lov til å slette/redigere mer.Om andre brukere bruker report-knappen, og slettingen/redigeringen er ubegrunnet, kan admin/mod gjenopprette de redigerte/slettede postene.Mulig? Dumt? Lurt?mvh Jan Ove Det tas vel backup av hele forumet? Ikke enkeltbrukere sine poster? Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Jove: Hvis dette lar seg implementere på forumet er det utvilsomt en kjempegod løsning. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 QUOTE (DesertGlow @ 22/01/2005 : 15:12) Det sier seg selv at en slik poll er verdiløs fordi den kun sier noe om meningene til et lite mindretall. Hva med å fikse en redirect til poll man blir nødt til å svare på når man logger inn, jeg vet det ikke er så vanskelig å få til. Dermed vil man jo får svar fra alle som bruker forumet den uken det pågår feks. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 (endret) Takk for at du endelig gir oss en god tilbakemelding DesertGlow! Jeg forstår absolutt synspunktet ditt, men det som var virkelig ille med denne saken var at dere bare innførte et meget stort tiltak, uten å varsle oss brukere og uten å være tilgjengelige for svar etterpå. Håper dere har lært noe av denne og flere lignende episoder! Endret 22. januar 2005 av @kd Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Bra informasjon DesertGlow, helt enig i at man måtte sette i gang strakstiltak. Hadde vi fått en kort post hadde ingen reagert, men sikkert forstått situasjonen deres. Men bra Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Det er vel mulig å legge inn en grense på hvor mange innlegg en kan editere/slette pr døgn. Sitte den til feks 5 innlegg, så vil dere ikke oppleve disse problemene lengre. Lenke til kommentar
atrax Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 QUOTE (fredrikrb @ 22/01/2005 : 15:04)Utrolig barnslig gjort av dere å forlate forumet sånn. Dette er småting som har irritert dere i en dag nå, og derfor forlater dere forumet? Barnslig?? Hvordan klarer du å få det å forlate et forum til å være barnslig? Og hva tenkte du egentlig med setningen 'småting som har irritert dere i en dag nå'? Forstod du ikke at dette var dråpen som fikk begeret til å renne over? Det var ikke bare denne ene 'småtingen', men den siste i rekken. Begeret var allerede fullt! Lenke til kommentar
Stor Oddnoga Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Hadde ikke tenkt til å delta mer på dette forumet, men når jeg får tilbakemeldig om at jeg blir til de grader misforstått av enkelte må jeg komme med en oppklaring. Jeg slutter ikke her fordi denne regelen ble innført. Dette var kun en utløsende faktor. Jeg vil ikke kommentere offentlig hvorfor jeg slutter, siden jeg føler dette vil være uinteressant for flesteparten av dere som henger her. Jeg er overhode ikke sur på drift eller brukerene her, og jeg hadde naturligvis ikke sluttet pga. en filleting som dette hvis ikke noe annet lå bak. Regner nå med at jeg ikke får flere tilbakemeldinger på at jeg er sutrete fordi en filleregel blir innført. Takk for meg (som sagt). Lykke til videre til alle sammen. Lenke til kommentar
lodott Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Nå har ikke jeg orket å lese hele tråden, men hva med å sette en sperre på hvor ofte man kan slette egne innlegg? Regner med at noen har tenkt på det ? Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 QUOTE (lodott @ 22/01/2005 : 16:03) Nå har ikke jeg orket å lese hele tråden, men hva med å sette en sperre på hvor ofte man kan slette egne innlegg? Man kan ikke slette egne innlegg uansett. Det noen har gjort er å redigrere _alle_ innleggene sine og skrive "*slettet*". Lenke til kommentar
lodott Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 QUOTE (Goophy @ 22/01/2005 : 16:05) QUOTE (lodott @ 22/01/2005 : 16:03) Nå har ikke jeg orket å lese hele tråden, men hva med å sette en sperre på hvor ofte man kan slette egne innlegg? Man kan ikke slette egne innlegg uansett. Det noen har gjort er å redigrere _alle_ innleggene sine og skrive "*slettet*". Hehe, er ikke helt med i dag jeg Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 (endret) QUOTE (DesertGlow @ 22/01/2005 : 15:04) At dette tiltaket viser at forumstyret er ute av stand til å drifte et forum er forøvrig noe tull, og ser man på norges største diskusjonsforum, VG, så har de en 5 minutters sperre. Nå er ikke hw.no en dagsavis heller med et forum som har like mange subforumer og kategorier som det har tråder nesten slik som VG har. VG er heller ikke et "seriøst" forum heller ei en seriøs avis, noe få aviser er, noe jeg trodde hw.no har sikte på å være/bli. Jeg kan fort legge opp hundrevis av linker til enorme internasjonale forumer som er 100 ganger så store som VG, og som er ment som seriøse, dvs. spesialfelt-rettede forum noe det hw.no, hvor det ikke er slike restriksjoner. Å sammenligne med VG er ikke gyldig. hw.no har en struktur som virker mer seriøst rettet mot spesial-felt layout og langvarige innterresser på linje med andre slike forumer verden rundt, noe VG og andre "allround" døgnflue-tråd forumer ikke har som hensikt i å være slik deres layout er. Endret 22. januar 2005 av Karmacom Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 QUOTE (Swag @ 22/01/2005 : 16:00) Regner nå med at jeg ikke får flere tilbakemeldinger på at jeg er sutrete fordi en filleregel blir innført. Takk for meg (som sagt). Lykke til videre til alle sammen. Ikke la deg knekke av folk som ikke har bedre å bedrive tiden sin med enn å sende deg sure PM'er om at du er sutrete. Synes ikke en slik reaksjon er sutrete i det hele tatt til og med om det så hadde vært den eneste grunnen. Lykke til uansett hva du gjør. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 (endret) QUOTE (DesertGlow @ 22/01/2005 : 15:04) At en slik sperre bryter med åndverksloven har jeg store vanskeligheter med å se, og hvis det hadde vært slik tviler jeg på at en aktør som VG hadde fortsatt med dette. Jeg er overbevist om at VG ikke ønsker å bevege seg på kanten med åndverksloven, som de mer eller mindre lever av. Husk at når man skriver et innlegg på et offentlig forum så er dette noe man ønsker å frigi til massene, på samme måte som man skriver et leserinnlegg i en avis eller poster et innlegg på Usenet i gode gamle dager. Jeg tviler sterkt på at du får en rettsinstans til å si at et helt opplag av VG skal trekkes tilbake fra markedet fordi du ikke står inne for det du skrev der lenger. Innlegg skrevet på Usenet hadde/har man vel mulighet til å trekke tilbake innen et døgn eller lignende. Nå synes jeg ikke akkurat at VG er noe godt eksempel. Hvorfor har VG fortsatt sperring etter 5 minutter? Vel det er jo mulig at ingen hos VG har tenkt over det. På samme måte som tåkelys er rimlig unødvendig siden det ikke er lovlige før det er så tett tåke/snødrev at folk ikke tør å kjøre bil alikevel (dette er noe svært få i Norge _faktisk_ er klar over). Nå må jeg allikevel si jeg er langt fra sikker på om jeg faktisk har rett her, poenget mitt er bare å rette et aldri så lite søkelys mot loven og spørre om hvem som faktisk har opphavsretten på innleggene. Slik jeg ser det akkurat nå så er det hver enkelt bruker, og det forblir mitt syn inntil noen kommer med noe mer håndfast enn at andre har mye mer streng policy rundt redigering på forum, ergo mener de sikkert at loven ikke gjelder. I skrivende stund synes jeg det blir liksom noe i samme gate som "Jamen mamma, alle andre har jo det og det, hvorfor får ikke jeg lov til ha det da?". Edit: Du har selvsagt lov til å si at du ikke tror åndsverksloven gjelder, MEN det står ikke en gang om noe som kan minne om forum, offentlige uttalelser o.l i Kap. 2 av åndsverksloven og når §1 lyder som den gjør så mener jeg inntil videre at loven gjelder. Hvis du mener at jeg tar feil så kom med noe mer håndfast. QUOTE (fredrikrb @ 22/01/2005 : 15:04)Utrolig barnslig gjort av dere å forlate forumet sånn.Barnslig? Du ER klar over at styret har vaklet mye frem og tilbake en rekke ganger den siste tiden? Ta f.eks sammenslåingen av hardware og overklokking. De kategoriene ble jo slått sammen, men så plutselig ble de delt igjen. Når en ledelse vakler så mye så synes jeg det faktisk må være lov å si "Nei, dette gidder jeg ikke lenger. Man klarer ikke å holde en rett linje her, så da forlater jeg åstedet". Forøvrig er det faktisk lov til å forlate forumet når som helst og man trenger ikke en gang å etterlate en seriøs begrunnelse. Endret 22. januar 2005 av Ernie. Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Vet ikke om det er tatt opp tidligere i tråden, men jeg mener en løsning hvor brukere kun kunne ha redigert f. eks tre ganger daglig er bedre enn at man ikke kan editere innlegg som er mer enn ti minutt lange. Hvis problemet er at en bruker med f. eks to tusen poster sletter alle postene sine kommer det til å ta ham ca to år sett at han ikke poster noen nye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg