Theo343 Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 (endret) Jeg er vitterlig sjokkert over timingen og at flere frivillige og viktige kampanjer i forumet nå kan gå i vasken fordi man iverksatte dette tiltaktet, uten informasjon og kl. 16 på en fredag?! Forumet er som mest levende i helgene. Og denne handlingen ville omtrent være som å ta ned mailserveren i en bedrift på en mandag morgen, avspassere resten av uken og si at den kommer opp på fredag kveld. Dette viser total respektløshet ovenfor brukerne og all den tid de nedlegger i forumet! Jeg og div. deltakere skulle bruke helgen til innspurten et par kampanjer vi har jobbet med en hel uke. Dette hadde jeg aldri i min villeste fantasi innbilt meg kunne være/bli årsaken til problemer med å gjennomføre prosjektene. Hvorfor i alle dager på en fredag kl. 16? Jeg etterlyser sterkt hvilken driftspraksis og fornuft man har lagt til grunn får å utføre et slikt tiltak på et så dårlig strategisk tidspunkt for et forum som dette. Var det for å la brukerne "komme med tilbakemeldinger", det kunne man fått i løpet av en vanlig kveld, via forhånds informasjon om ønsket tiltak. Men det kommer sikkert tilbakemeldinger Ellers har jeg alltid vært fornøyd med hw.no, men dette dro vekk stolen under meg. *mulig jeg er litt trøtt og oppgitt nå, men jaja* Endret 22. januar 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
X-Fiesta Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 (endret) Lurer på hvor mange brukere vi mister hver gang forumstyret/ledelsen gjør slike "genistreker", sånn som sammenslåinga av hardware- og overklokkings-forumet, og nå fjerninga av edit-knappen...? Joda, det er sikkert gjort i beste mening, men ikke serlig godt gjennomtenkt, eller utført! Gi oss tilbake -knappen! Endret 22. januar 2005 av Fiesta Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 QUOTE (Lurifaksen @ 22/01/2005 : 01:46) Helt alvorlig, hvilken idiot er det som gidder å slette alle innleggene sine? Er det flere enn en person som har gjort det? Dersom det er personer som virkelig tråler gjennom sine egne innlegg og sletter en etter en, tviler jeg på at de er smart nok til å skrive et godt innlegg - og dermed gjør det jo ikke noe at det blir slettet... Det var faktisk en bruker, dette var for en god stund siden, som lagde et script som slettet alle innleggene han hadde. Nå var det ett særtilfelle som ikke er årsak til at dette innføres nå, ville bare nevne det. Som sagt tidligere i tråden så er det dessverre brukere som av ulike grunner velger å slette sine egne innlegg. Hadde det vært snakk om innlegg av typen "Hvem skjermkort er best", "Intel suger", "Åffår finner jeg ikke disken min" hadde det ikke vært noe problem, men her snakker vi om innlegg som er verd å lese i ettertid, postet av brukere som har bidratt til å øke kvaliteten på forumet. Dette er de selv klar over, når de så av ulike årsaker forlater forumet velger de å "ta med seg" det de har bidratt med. Hvorvidt dette er riktig eller ikke kan diskuteres, jeg skrev litt om det i ett tidligere innlegg. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 (endret) Jeg må si at jeg synes det er direkte barnslig å slette ting man har bidratt med. Det må få være forumets "eiendom" når man går, på lik linje med at man ikke kan slette alt arbeidet man har gjort for en arbeidsgiver fordi man evt. fikk sparken, da ville man faktisk kunne bli rettsforfulgt. Dog kan ikke disse to tilfellene sidestilles, på langt nær, men jeg synes at hvis man bidrar så bør man la det bli liggende. Endret 22. januar 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 (endret) QUOTE (Fiesta @ 22/01/2005 : 02:13) Lurer på hvor mange brukere vi mister hver gang forumstyret/ledelsen gjør slike "genistreker", sånn som sammenslåinga av hardware- og overklokkings-forumet, og nå fjerninga av edit-knappen...?Joda, det er sikkert gjort i beste mening, men ikke serlig godt gjennomtenkt, eller utført! Jeg er egentlig meget overrasket at enkelte styremedlemmer ikke har lært av tidligere hendelser både internt (har faktisk jobbet i dette nettverket i sin tid) og public. Dette er sånn cirka 3. eller 4. gang jeg ser en heller dårlig gjennomtenkt besluttning komme fra de kanter og det er til og med 3. eller 4. gang jeg ikke ser spesielt mye info rundt vedtaket pulic, noe man burde forvente. Informasjonen ligger liksom i form av at noen reagerer og skriver en tilbakemelding og det blir jo liksom litt feil QUOTE (el-asso @ 22/01/2005 : 02:23)Som sagt tidligere i tråden så er det dessverre brukere som av ulike grunner velger å slette sine egne innlegg. Hadde det vært snakk om innlegg av typen "Hvem skjermkort er best", "Intel suger", "Åffår finner jeg ikke disken min" hadde det ikke vært noe problem, men her snakker vi om innlegg som er verd å lese i ettertid, postet av brukere som har bidratt til å øke kvaliteten på forumet. Dette er de selv klar over, når de så av ulike årsaker forlater forumet velger de å "ta med seg" det de har bidratt med.Nå er jeg langt fra sikker på om åndsverkloven er gjeldende for foruminnlegg, men er den det så har man faktisk rett til å slette egne innlegg. Endret 22. januar 2005 av Ernie. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 (endret) Tok nå en kjapp titt i åndsverkloven og kan noen fra styret komme med noe som tilsier at de har lov til å begrense brukers tilgang til å slette/fjerne egne innlegg? Såvidt jeg kan se står det ingen steder at det som skrives på forumet her er forumeiernes eiendom og derfor tilhører hvert enkelt innlegg hver enkelt bruker og man har derfor også rett til å fjerne egen innlegg. Beklager, men slik jeg ser det i skrivende stund er dette et direkte brudd på åndsverkloven! Endret 22. januar 2005 av Ernie. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Dette var for dårlig! Gi dem straff, de som gjør dette, og legg det til i reglene! Kan ikke si jeg blir så veldig skuffet hvis en post er borte i en hel tråd.. Tar heller det enn det at tråder som guider og slikt forsvinner! Virker som dere har oppveid ting litt feil. Som sagt, ser heller at en eller 2 poster forsvinner, enn at hele tråder skal dø bort på grunn av 3-4 som har redigert bort tekst fra _1_ simpel post som er gammel som sauen(hvis det var sånn det var, ut av det jeg har forstått). Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 (endret) QUOTE (Ernie. @ 22/01/2005 : 02:42) Tok nå en kjapp titt i åndsverkloven og kan noen fra styret komme med noe som tilsier at de har lov til å begrense brukers tilgang til å slette/fjerne egne innlegg? Såvidt jeg kan se står det ingen steder at det som skrives på forumet her er forumeiernes eiendom og derfor tilhører hvert enkelt innlegg hver enkelt bruker og man har derfor også rett til å fjerne egen innlegg. Beklager, men slik jeg ser det i skrivende stund er dette et direkte brudd på åndsverkloven! Nja, gjelder åndsverkloven her da ? Alt som skrives kommer vel ikke inn under denne ? Jeg ville i utgangspunktet tro at siden man frivillig (forumet er ett tilbud og ikke en rettighet) poster på ett forum som er stillt til rådighet av hw.no så aksepterer man også at det man skriver gjøres tilgjengelig for "almennheten" uten vederlag. Det som postes blir derfor på en måte "felleseie" administrert av forumeieren. (Forumeieren har så gitt medlemmene mulighet til i ettertid å redigere det de skriver). Så kan en vri på det å si at siden hw.no stiller forumet til rådighet så aksepterer hw.no også at det som postes tilhører den som poster. Ikke vet jeg hva som er rett, det eneste jeg er rimelig sikker på er at det ikke går an å si noe sikkert om dette. Edit: ett par skrivefeil. Endret 22. januar 2005 av el-asso Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 (endret) QUOTE (el-asso @ 22/01/2005 : 03:14) Nja, gjelder åndsverkloven her da ? Alt som skrives kommer vel ikke inn under denne ? Vil tro det gjelder ja. Er riktig nok ingen jurist, men §1 lyder QUOTE Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket. Med åndsverk forståes i denne lov litterære, vitenskapelige eller kunstneriske verk av enhver art og uansett uttrykksmåte og uttrykksform, så som 1) skrifter av alle slag,(...) så vil iallfall jeg tro loven gjelder. Det nevnes ingenting i rettningen av forum i "2. kapittel. Avgrensning av opphavsretten." og det står heller ingenting om at det man skriver tilhører forumet når man registerer seg, ei heller står det noe slik i retningslinjene. QUOTE (el-asso @ 22/01/2005 : 03:14)Jeg ville i utgangspunktet tro at siden man frivillig (forumet er ett tilbud og kke en rettighet) poster på ett forum som er stillt til rådighet av hw.no så aksepterer man også at det man skriver gjøres tilgjengelig for "almennheten" uten vederlag. Det som postes blir derfor på en måte "felleseie" administrert av forumeieren. Det er da frivillig å publisere noe, det betyr alikvel ikke at man ikke har rettigheter på det. Hvor står det forresten at man aksepterer det der? QUOTE (el-asso @ 22/01/2005 : 03:14) (Forumeierene har så gitt medlemmene mulighet til i ettertid å redigere det de skriver).Vel tråden omhander en markant innskrenking av muligheten til å endre innleggene siden, så jeg ser ikke helt vitsen men den der. Tenk hvis man angrer på det man skrev et døgn etterpå? Endret 22. januar 2005 av Ernie. Lenke til kommentar
Jove Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 (endret) Går det ikke an at f.eks de siste 100 innleggene som en bruker har slettet eller redigert, blir liggende i en backup? Og ved 100 redigeringer/slettinger på under 3 dager så får DEN brukeren ikke redigere/slette mer? Tar tallene 100 og 3 her bare som eksempel... Moderatorene kan da kanskje gå inn i lister og se over de som har redigert/slettet flest ganger,(eller de blir varslet med "rapporter-knappen") og om det ikke er noen god grunn til sletting/redigering, så gjenoppretter en de slettede/redigerte innleggene? Bare noen tanker fra meg.. Håper dette løser seg på en god måte. mvh Jan Ove Endret 22. januar 2005 av Jove Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Jeeez, det her var da litt drøyt! Om noen sletter gamle innlegg i gamle tråder så er det da vel vitterlig ingen krise! Tenk heller på alle AKTIVE tråder som blir ødelagt av beslutningen deres... Lenke til kommentar
Opus Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 FYI: Time-limiten på redigering av innlegg er fjernet inntil videre. Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 QUOTE (Opus @ 22/01/2005 : 03:31) FYI:Time-limiten på redigering av innlegg er fjernet inntil videre. Høres bra ut. Kunne vært interessant å vite om det er èn forumadmin som har tatt en avgjørelse om å fjerne/innskrenke tilgang til edit, eller om det har vært tatt opp til generell diskusjon i forumstyret. Jeg vil ikke vite hvem som har tatt avgjørelsen (om det er èn person). Eneste grunn til at jeg vil vite dette er at det sier noe om kvaliteten i forumstyret. DrE Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 QUOTE (fredrikrb @ 22/01/2005 : 00:25) Dette forumet koster penger å opprettholde, og bruker enorm båndbredde, de har kjøpt servere på grunn av dette. Synes brukere kan slutte å kreve noe som helst. Oppriktig talt, for å opprettholde et slikt forum (på denne størrelsen) så er drifterne (hw.no) akkurat like avhengig av brukerne som brukerne er av forumet. Å ha en holdning som "brukerne har ingenting de skulle sagt fordi tjenesten er gratis" er mildest talt lite gjennomtenkt. DrE Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 (endret) Og en detalj. Man kan redigere innleggs teksten, men ikke lenger topic/subject. Men det er ikke noen krise. EDIT: Dvs. nå kan man det hehe. Det var en liten mellomperiode hvor man kunne editere posten men ikke emnet? Endret 22. januar 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 QUOTE (DrErling @ 22/01/2005 : 12:57) QUOTE (fredrikrb @ 22/01/2005 : 00:25) Dette forumet koster penger å opprettholde, og bruker enorm båndbredde, de har kjøpt servere på grunn av dette. Synes brukere kan slutte å kreve noe som helst. Oppriktig talt, for å opprettholde et slikt forum (på denne størrelsen) så er drifterne (hw.no) akkurat like avhengig av brukerne som brukerne er av forumet. Å ha en holdning som "brukerne har ingenting de skulle sagt fordi tjenesten er gratis" er mildest talt lite gjennomtenkt. DrE Jeg mener det ikke sånn, men brukerne her stiller ofte veldig store krav til administratorer og drift. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 DrErling: Alle større endringer som denne blir diskutert av forumstyret først, vi fant ut at det ikke gikk helt etter planen og fjernet den dermed igjen og diskuterer andre løsninger på problemet. Og det kaller jeg "The system works" Og tjenesten er faktisk fremdeles noe vi tilbyr og er ikke et privilegium, at noen prosent av brukerene klager vil skje _uansett_ Lenke til kommentar
OBServer Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 (endret) QUOTE (Ueland @ 22/01/2005 : 14:14)Og tjenesten er faktisk fremdeles noe vi tilbyr og er ikke et privilegium, at noen prosent av brukerene klager vil skje _uansett_ Hvor stor den prosentandelen er, vil nok i stor grad bestemmes av informasjonsflyten ovenfra og ned, og hvordan dere behandler brukerne. I denne saken har informasjonen i forkant vært lik null, og mitt inntrykk er at dere "på toppen" ikke er profesjonelle nok til å drifte dette ut over den tekniske biten. Jeg innser nå at dette er ikke lenger et sted jeg ønsker å bruke noe særlig av min tid, og velger derfor å følge Swag. *logger ut* Endret 22. januar 2005 av OBServer Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Utrolig barnslig gjort av dere å forlate forumet sånn. Dette er småting som har irritert dere i en dag nå, og derfor forlater dere forumet? Så, om du lurer på noe en annen gang bør du la være å lese som gjest her, siden du misliker det så sterkt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg