DezTruckTor Skrevet 22. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2005 Se her.Patche-punkt (vegg-kontakt) ca kr 171-227. Akkurat hva jeg leter etter.... Tusen takk. Dette var noe annet enn patchepanelene til over 800.... Lenke til kommentar
husmann Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 (endret) Da må jo disse være grei også da - og mye billigere. Sjekk Biltema nettverksuttak eller Clas Ohlson's nettverksuttak Endret 22. januar 2005 av husmann Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 (endret) Se her.Patche-punkt (vegg-kontakt) ca kr 171-227. Akkurat hva jeg leter etter.... Tusen takk. Dette var noe annet enn patchepanelene til over 800.... Du skjønner et patch-panel har mange uttakk, slik som denne Link til Patche-panel Endret 22. januar 2005 av chrisege Lenke til kommentar
snole Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Det er 4 forskjellige farger, tilsammen er det 8 stk der. 2x brun 2x grønn osv ..... bare halvparten brukes, (bare ene grønnen osv) de andre er til reserve hvis en den grønne blir skadet tar den grønn/hvite over for den grønne.. Hvor i alle dager har du dette fra? Det er ikke det spor korrekt..... Som mange har nevnt. Kobl slik at man bruker hele par, og ikke en leder fra 2 forskjellige par. Ellers funker det ikke på 100 Mbit. Lenke til kommentar
DezTruckTor Skrevet 22. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2005 Det er 4 forskjellige farger, tilsammen er det 8 stk der. 2x brun 2x grønn osv ..... bare halvparten brukes, (bare ene grønnen osv) de andre er til reserve hvis en den grønne blir skadet tar den grønn/hvite over for den grønne.. Hvor i alle dager har du dette fra? Det er ikke det spor korrekt..... Som mange har nevnt. Kobl slik at man bruker hele par, og ikke en leder fra 2 forskjellige par. Ellers funker det ikke på 100 Mbit. Dette har vel noe med full duplex og halv duplex å gjøre om jeg ikke tipper feil..... Lenke til kommentar
snole Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 (endret) Har med at når du bruker et tvinnet trådpar så eliminerer det masse støy. Legger man parene på rekke og rad i pluggen, vil det bli feil. Hvis man kobler slik: Hvit/orange = Leder 1 Orange = Leder 2 Hvit/Grønn = Leder 3 Grønn = Leder 4 Hvit/blå = Leder 5 Blå = Leder 6 Hvit/Brun = Leder 7 Brun = Leder 8 Det som skjer da er at TX blir leder 1 & 2. Begge lederene plugger opp magnetisk/elektrisk støy i omgivelsene, men siden den ene vil generere støy med negativt potensiale og den andre positivt potensiale så nuller de to støypotensialene hverandre ut. Støyen blir eliminert (mer eller mindre). RX er leder 3 og 6. Her ser vi at den ene lederen er fra det grønne paret, og den andre lederen fra det blå paret. Disse to lederene er ikke revolvert rundt hverandre, og dermed elimineres ikke evt støy som plukkes opp. Derfor kobles det slik: Hvit/orange = Leder 1 Orange = Leder 2 Hvit/Grønn = Leder 3 Blå = Leder 4 Hvit/blå = Leder 5 Grønn = Leder 6 Hvit/Brun = Leder 7 Brun = Leder 8 Det vi gjør er å la Blå og Grønn bytte plass. Det som skjer da er at leder 1 & 2 funker som beskrevet ovenfor. Men på RX er nå RX +/- blitt til Hvit/grønn & Grønn. Disse to lederene er revolvert (tvunnet) sammen, og gir da samme støydemping som på leder 1 & 2. Derfor kan man ofte få en feilkoblet kabel til å funke på 100 Mbit på veldig kort avstand, siden den begrensete lengden kabel ikke plukker med seg så mye støy. Men så fort man legger litt lange kabler og kobler feil, så funker det ikke. Men det funker på 10 Mbit som oftest. Endret 22. januar 2005 av snole Lenke til kommentar
Azton Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 (endret) Dette har vel noe med full duplex og halv duplex å gjøre om jeg ikke tipper feil..... Da tipper du nok feil dette har med støy å gjøre. Hvis du skal patche i en veggboks er fargekoden slik: hvit/blå blå hvit/grønn grønn hvit/oransj oransj hvit/brun brun Altså de kobles fra par 1 - 4 Edit: Du som skal velge uttak må være sikker på at du velger riktig mellom på-vegg kontakt eller innfelt. (innfelt må man ha veggboks inne i veggen, mens på-vegg skrur man bare rett fast.) Endret 22. januar 2005 av Azton Lenke til kommentar
DezTruckTor Skrevet 22. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2005 Hvordan vet du alt dette? (Jeg er imponert) Men den øverste er altså den venstre siden når man retter pluggen fra seg? Lenke til kommentar
snole Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Hvis det var meg du spurte, så er det delvis pga 3 års utdannelse innen elektronikk, og delvis pga datainteresse. For å være sikker på hvordan du kobler, se på den tegningen som er på side 1 i denne tråden. Den er korrekt. Lenke til kommentar
Azton Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Når man har pluggen fra seg med klipsen ned begynner man med hvit/oransje til venstre. Lenke til kommentar
aron Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Bruk en utenpåliggende Elko kontakt. Koster litt men ser veldig bra ut. Om uteendet ikke er så viktig kan du kjøpe deg cat5 kontakter på Biltema. En enkel kontakt koster 45 kroner og pressverktøy koster 130,- Når det gjelder tilkobling kan du følge de skjema du finner lenger opp i tråden. I kontakten følger du fargekodene. Husk å ikke tvinne ut mer en du absolut må av hvert par. Om det ikke blir kontakt kan det hende du må bytte om på de midterste 2 parene i kontakten. Lenke til kommentar
perroga Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Kanskje er denne beskrivelsen nyttig for deg: Terminering av CAT-5 / RJ-45 Lenke til kommentar
vegjoh Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Om det hjelper deg noe, kan du sjekke dette bildet. Det er en ClasOhlson-boks, av den innfelte typen, ferdig koblet. Vegard Lenke til kommentar
DezTruckTor Skrevet 23. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2005 Kanskje er denne beskrivelsen nyttig for deg: Terminering av CAT-5 / RJ-45 Når bør jeg bruke A, og når bør jeg bruke B? Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 Du skal bruke A. B bruker du i den ene enden når du lager krysse-kabel. Lenke til kommentar
snole Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 chrisege: Er det ikke omvendt? Lenke til kommentar
DezTruckTor Skrevet 23. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2005 chrisege: Er det ikke omvendt? Ja nå må dere bli enige..... Litt kjipt å koble alt, og så for å finne ut at alt er feil..... Lenke til kommentar
husmann Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 (endret) Her kommer en illustrasjon jeg har fra en dansk bok om nettverk. Teksten burde også alle nordmenn forstå - og illustrasjonen forklarer godt hvordan det hele skal være. Endret 23. januar 2005 av husmann Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 Du skal bruke A. B bruker du i den ene enden når du lager krysse-kabel. I Norge bruker vi B til vanlig. A kan brukes i en ende vist du skal lage en krysset kabel. Til trådstarter: Koble etter B i begge ender, så skal alt fungere fint! Lenke til kommentar
aron Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 Om det ikke blir kontakt kan det hende du må bytte om på de midterste 2 parene i kontakten. Eller som jeg skrev i mitt innlegg i går kveld.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå