Gå til innhold

Verdens desidert første internetside. Hvilken?

Anbefalte innlegg

Hvis dere vet det, eller greier finne ut det, da er den/de ganske smart.

Så får vi se om noen greier oppgaven.

Lykke til ihvertfall!!

Ps: Håper ikke siden er lagt ned eller modernisert, men man skulle tro at den var bevart for all fremtid, en plass i ett eller annet arkiv ute i den store verden. Men hvor skal man lete.

Fram med lupen og let :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første internetside ligger ikke på W3C, er garantert ikke skrevet i HTML og lå garantert ikke på en HTTP-server når den ble opprettet. Må være noe fra Arpanet-tiden siden det er da internet oppsto.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar

Første "kommersielle" siden på "www" før noen andre browsere enn lynx eksisterte var når news-arkivet til Finet ble lagt ut i betapreget-html (HTTP 1.0?) tilrettelagt for lynx, som bestå bare av litt hypertekst og ASCII-knapper/linker. Det var i 1987-88, og jeg besøkte dem når det skjedde. Addressen husker jeg dessverre ikke.

Da var vi ca 10 nordmenn med internett via Bigblue BBBS *nix-screen/shell prøvekontoer, driftet av Fabian Roan og det var rundt 350 personer på IRC totalt på rundt 50 servernettverk totalt. Rundt 6000 ftp-servere, news, finet, email og det var stort sett Internett på den tiden.

Par år senere kom Oslonett og det ble fart på sakene, IRC f.eks eksploderte fra ca 2000 brukere til 3 millioner brukere fra hele verden på under 1 mnd.

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
Første internetside ligger ikke på W3C, er garantert ikke skrevet i HTML og lå garantert ikke på en HTTP-server når den ble opprettet. Må være noe fra Arpanet-tiden siden det er da internet oppsto.

stemmer at arpanett er det første nettet, da må vi tilbake til 1968, og Arpanettet (Advanced Research Project Agency Network) bestod av hele 4 datamaskiner i 4 universiteter i amerika. Hvis denne oppgaven består i finne den første filen som ble tilgjengeliggjort på en av disse maskinene, så sier jeg LYKKE TIL!

Hadde vært mer morsomt å se den aller første HTML-sida som ble tilgjengeliggjort via HTTP, mener nå jeg.

Lenke til kommentar

Målet mitt var faktiskt og finne den aller første siden som noensinne er laget, uannsett html, den siden MÅ være lagret et sted, det er jo faktiskt historiskt materiale, så DEN er nødd til og eksistere i et arkiv/datamuseum en plass.

Vi skal greie denne oppgaven, vi må bare vente til rette person dukker opp på tråden..for en dag gjør han/hun det. Vi må bare ha tålmodighet, så får vi lønn.

Vi kan jo arbeide oss tilbake med først og finne ut fra hvor de første servere var oppe, hvilke(t) selskap(er) som eide serverene. Dette er ganske spennende detektiv-arbeid spør du meg!!

Endret av kaeksen
Lenke til kommentar
Vi kan jo arbeide oss tilbake med først og finne ut fra hvor de første servere var oppe, hvilke(t) selskap(er) som eide serverene. Dette er ganske spennende detektiv-arbeid spør du meg!!

vel, først må vi definere oppgaven litt tydligere, snakker vi om det aller første nettet, altså arpanet, så kom den aller første noden (serveren) på universitet i Los Angeles (UCLA), og da er det denne vi må utforske nærmere.

Snakker vi om internett, slik vi kjenner det idag, så er det Tim Berners Lee som skrev den første web-clienten og web-serveren mens han jobbet for CERN (Centre Européen de Recherche Nucléaire), dette skjedde i slutten av 1990.

Jeg mener fremdeles at det første HTML dokumentet var denne

(dette er en 1992-utgave av det opprinnelige dokumentet)

som opprinnelig lå her:

http://nxoc01.cern.ch/hypertext/WWW/TheProject.html

dvs. den første web-serveren med HTTP-støtte var nxoc01.cern.ch

denne serveren er ikke operativ idag.

Så jeg mener at detektiv-arbeidet er over, men hvis det fremdeles er noen som er interrisert i å finne den aller første FILEN som noensinne har vært tilgjengelig via et nett, så må dere for all del prøve å finne den, men jeg har en liten følelse av at ting som lå ute på Arpanet var konfedensielt, og kun tilgjengelig for autorisert personell, men dette er bare noe jeg tror.

Lenke til kommentar
Kan en regne Archie som en Internet-side? Den Archie jeg tenker på var den første nett-roboten, den traverserte diverse ftp-steder (inkludert ftp.funet.fi, en av de største stedene på nettet den gang). Er det en annen Archie du har i tankene?

Nei ikke , eller jo, ja, altså ikke første "www" / "http/html" side, men første sentrale motor/søking for informasjon presentert via lynx. Dvs Archie samlet informasjon fra b-la ftp og telnet-terminaler rundt om kring og presenterte mye av innholder som ascii/esc-link-format før html så dagens lys i offentligheten.

På den måten ga Archie et litt annet visuellt inntrykk en hva ftp gjorde direkte via en shell-klient, selvom materiellet var basert på samme kilder. Archie hadde proxy allerede den gang, så alt som befant seg på proxyen kan vel mer eller mindre regnes som materiell tilgjengelig for presentasjon. ftp.funet.fi kom forsåvidt lenge finet newsgroup nettverket, som også var søkbart via Archie.

Archie kan vel sees litt på som forfaderen til ftpsearch, altavista, google imo.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...