Gå til innhold

Er det lov å laste ned Tv-Serier ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er rimelig sikker på at dette blir det samme som kopiering av film og musikk man eier original av, dvs at det er lov å laste ned, og det er lov å formidle videre til 'nære venner og nær familie' som det vel heter i rettskraftig norsk dom, så lenge det ikke utveksles gjenytelse (penger eller annet).

OBS. Norge er i relativ særstilling her (enn så lenge; Krefter vil ha oss på linje med resten av i hvert fall EU), i de fleste land vi vanligvis sammenligner oss med er nedlasting av film og musikk uten å betale rettighetshaver forbudt.

Lenke til kommentar

det er vel som med filmer, men strengt tatt, jeg bryr meg ikke om det.. er ett par tv-serier jeg følger med på som går på sky-one som mest sannsynlig ikke blir vist på norsk tv i de nærmeste årene, så nedlastning av episodene fra nettet er den eneste måten jeg kan følge med på seriene uten å måtte vente x-antall mnd'er og så importere dvd-er av seriene.

Lenke til kommentar

Det er som tidligere nevnt, ifølge amerikansk lovgivning lov å laste ned noe som er copyrighted uten å få tillatelse. Selvsagt vil ikke de som sitter med rettighetene til de store seriene (eller andre serier, for den saks skyld) la noen få laste de ned gratis.

Nå er det vel fortsatt lov å laste ned slikt iflg. norsk lovgivning, men dette varer ikke lenge. Det var vel snakk om at den nye loven som forbyr både nedlastning av kopibeskyttet materiale og opplasting (som forøvrig "alltid" har vært ulovlig).

Lenke til kommentar

Akkurat kopier av hva som er blitt sendt på TV blir jo litt satt i gråsonen. Tross alt, man har da lov å lage kopi av det man får servert på TV, selv i USA. Om man lager den selv eller laster det ned spiller vel ikke så mye rolle, men skal man sove godt om natta uten dårlig samvittighet for de fattige i Hollywood bør man vel bestille serien på DVD... ;)

Lenke til kommentar

Problemstillinga med nedlasting av TV-serier slik eg ser det er vell at norske TV-kanaler taper på at vi har sett dei nyaste episodene av ein TV-serie før. Korleis vi har fått sett dei er i mine auge uvesentlig, enten du har lasta dei ned, kjøpt DVDen eller fått dei tilsendt i posten på VHS av ein venn i USA.

Betalinga for TV-serier er vell normalt sett reklamen under programmet, så det er vell litt gråsone å laste ned serier uten den tilhøyrande reklamen.

Lenke til kommentar

mulig det, men nå er mine favoritt tv-serier ikke tilgjengelige i norge, og dem blir mest sannsynlig ikke vist på norsk fjernsyn i den nærmeste fremtiden, om det så skulle skje så har jeg fortsatt måtte ventet en god stund før det kommer episoder jeg ikke har sett. ene serien er snart ferdig med sesong 8 så det vil ta en stund før det kommer noe 'nytt' for meg viss en norsk tv-kanal skulle vise serien og jeg stoppet å laste ned nye episoder nå..

personlig så ser jeg på tv-serier som går på utenlandske tv-kanaler som fritt vilt for å laste ned, men da igjen, det er mitt personlige syn på det. og så har vi også serier som norsk tv stopper å vise og man har ikke annet valg enn å begynne å laste ned for å få med seg resten av serien.

Avatar, reklame er en uting, klart noen må leve av det, men jeg hater det som pesten. du sier 'gråsone å laste ned serier uten den tilhørende reklamen', vel, man har egentlig ikke noe valg og må laste ned tv-rips fra utenlandske tv-stasjoner for å få med seg serien, så om rippen inneholdt reklame fra den tv-stasjonen opptaket stammer fra så tror jeg følgende hadde skjedd. a) noen laster ned rippen med reklame og ser episoden, når de kommer til reklamen så banner de og spoler over reklamen for å så merke seg hvem/hvilken gruppe som la episoden ut på nett for å så vente på en annen gruppe lansererer neste episode uten reklame b) noen laster ned den med reklame evt. tar opptaket selv, klipper bort reklamen og laster opp som en annen gruppe..

en annen ting, mye av reklamen som går på utenlandske tv-stasjoner er kun for det landet opptaket ble gjort. noen gang sett på BBC eller andre britiske stasjoner? der er det svært mye reklame for personlige lån, sprit&øl-reklamer og annen dritt, samt en del reklame for produkter du mest sannsynlig ikke finner her i norge. klart, der er noen 'universielle' reklame-snutter for f.eks. shampo, sminke og store brusmerker. når det er sånn, hvorfor skulle jeg egentlig bry meg om 'tapte' reklameinntekter når a) norsk tv sender ikke serien og b) reklamen som er der har ikke noe med norge å gjøre?

total avsporing her egentlig, men jeg syns norske tv-stasjoner burde hive ut all den gamle dritten som går opp og oppigjen i den samme gamle gørr kjedelige trauten som de har holdt på med i de siste årene. de taper seere på å holde på slik ved å la være å ta inn nye interessange serier. ut med raymond, ut med friends, ut med seinfeld (hvor mange ganger har dem rundet den serien egentlig?), ut med mcgyver (samme..), ut med cheers, ut med home & away, ut med judging amy, ut med glamour og en hel drøss med andre serier som også går i den traute gangen eller har en begrenset tilhører-skare. inn med nye og friske serier som ikke har blitt vist her i norge.

Lenke til kommentar

vet ikke om det er ulovlig, men ville tro at det blir stilt på lik linje med film/musikk etc. fordi:

Man laster ned en serie/episode. De kommer som regel ut i utlandet (usa f.eks) før norge, dermed ser du episodene før dem kommer hit, istedenfor å se dem på TV. Siden du ikke ser på TV, ser du ikke på reklamen, og du kjøper heller ikkenoe (i prinsippet, du ville kanskje ikke kjøpt noe i det hele tatt, men dere skjønner prinsippet.). Siden f.eks TV2 eller TV3 er reklamefinansierte TV-kanaler, taper de penger, siden du ikke ser på reklamen (Selskapene som betaler for å ha reklamen sin på TV, forventer jo å få noe tilbake..., og hvis ingen ser på, får de ikke noe tilbake)

Det er min teori hvertfall :p

Edit: Nå vet jeg ikke hvilke selskaper som står bak utgivelser av TV-serie DVDer, men disse taper da også, siden du har hele samlinga på PCen din, istdenfor at du har kjøpt en DVD og da blir det jo det samme som for film...

Endret av Feh
Lenke til kommentar
mulig det, men nå er mine favoritt tv-serier ikke tilgjengelige i norge, og dem blir mest sannsynlig ikke vist på norsk fjernsyn i den nærmeste fremtiden, om det så skulle skje så har jeg fortsatt måtte ventet en god stund før det kommer episoder jeg ikke har sett. ene serien er snart ferdig med sesong 8 så det vil ta en stund før det kommer noe 'nytt' for meg viss en norsk tv-kanal skulle vise serien og jeg stoppet å laste ned nye episoder nå..

Går ut ifra at det er Stargate SG-1 du snakker om :thumbup: Sesong 1 gikk faktisk på TV3 noen år, var planer om å kjøpe inn sesong 2, men tror ikke seertallene var høye nok :(

På den tiden var det nesten ingen som hadde hørt om Stargate, mesteparten av de få som hadde hørt om serien likte den ikke. Jeg vil tro det er annerledes nå, "alle" har hørt om Stargate, og mangen liker serien :yes:

Lenke til kommentar

hehe.. det er nok Stagate SG1 jeg følger med på, den og Stargate Atlantis samt Battlestar Galactica. kongeserier :D

mulig SG1 har gått på TV3, ikke vet jeg, har aldri hatt den tv-kanalen og kommer aldri til å få den på satelitt heller sålenge jeg bor her jeg bor. dumt fjell som er i veien og hindrer mottak av astra satelittene. nå har jeg sett på TV3 hos flere jeg kjenner og jeg kan ikke si jeg vil ha den kanalen, fytti katta hvor mye reklame som går på den..

Lenke til kommentar

TV3 sente jo minst 3 sesonger av SG-1 før dei plutselig stoppa (desto større grunn for å ergre seg over TV3, sida dei var godt ute i ein serie).

Det beste hadde vært visst norske tv-kanaler hadde sendt sine serier omtrent samtidig med orginal sendingane. Er det noen som veit om det er noke slags form for begrensinger på kortidleg dei kan selge seriane sine til utlandet? (Noke slikt som i filmbransjen, først kino så DVD).

Ein annan ting er jo det at visst mange laster ned ein serie og ser den på nett så blir dei sjåarane skjeldan registrerte slik at du kan risikere at serien blir kanselert pga for få sjåarar. Det er nemmelig mange i samme land som serien blir sendt som også laster ned episodene (slik at dei kan sjå dei når dei vill).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...