Gå til innhold

S-ATA, Disk "deling"

WiSLE

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt 1stk s-ata hiatchi elns 250GB , og bygde meg ny pc i går.

Jeg har 2spm, På S-ATA, er det noe spess jeg må gjøre med bios for og få det til og funke eller ër det "plugnplay" ?

Jeg har instalert WINXP på den 250gb, hvordan får jeg 50GB av dem til og fortsatt være c: disk (system) og de resterene 200gb til og bli E: , Veit det finnes partisjonsprogrammer. Men hva anbefaller dere og bruke ? ( kan være trialware )

Link takk ?!?!

:D

Sitter på et Abit AS8 Hovedkort, fulgte med driver plate og diskett med SATA drivere :S

Men disken funker så veit ikke hva jeg skal gjøre..

- Marius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Partition magic 8 er fint å bruke til å lage partisjoner og slikt med :)

Partition magic 8.0 - Download (TRIAL)

Du velger bare hva de forskjellige partisjonene skal hete og hvor stor de skal være, så tror jeg du må restarte pcen. Hvis du ikke vil gjøre ting på denne måten kan du alltids gjøre det når du innstallerer OS!

Anngående plug and play spørsmålet!:

Du må kanskje endre litt i bios, kommer ann på om du har brukt IDE harddisker på hovedkortet fra før, noen hovedkort må også innstallere drivere for SCSI, RAID for å få S-ATA diskene til å funke :) På de aller fleste hovedkort må du nok innstallere driverne for seg selv, (noen følger det med diskett andre må du laste ned driverene å lage diskett selv)

-MortenGj

EDIT: La til "Plug and pray"

Endret av MortenGj
Lenke til kommentar

Du bygde deg ny pc igår, og fikk installert Windows på s-ata disken? Og maskinen din booter fint fra den?

Det du burde gjort i winxp setup, var å slette den partisjonen som var der fra før (hvis det var noen) og så opprette en ny partisjon, først en på 50GB, og deretter en på resten av plassen (eller to partisjoner på ~100 hver dersom du ønsket det)

Partition Magic kan endre størrelsen på partisjoner... jeg har derimot aldri fått til det vellykket, når den ene av partisjonene (man tar plass fra én partisjon, og gir til en annen) er den som systemet booter fra, den må nemlig da ha en boot disk osv...

Du kunne jo prøve, men det beste hadde vært å gjøre det ved installasjon av windows...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...