Gå til innhold

Drepte tyv, må svi?

Anbefalte innlegg

Dere er jo dumme vis dere mener at man bare skal stå å se på!!

Hadde det vært en lov som sier at du har lov å fyr av ei kule etter folk som har stjelt noe å prøver å stikke av så hadde færre stukket av!!

Du lever tydeligvis i en eventyrverden :!:

Her i landet er det faktisk slik at selv politiet ikke er bevæpnet (unntatt ved spesielle situasjoner), så selv de kan ikke skyte etter tyver. Jeg er faktisk tilfreds med denne situasjonen, og vil ihvertfall ikke at menigmann skal få lov til å skyte etter kriminelle.

Men tilbake til ditt scenario - hvordan tror du din løsning hadde fungert? Ingen flere tyver her i landet fordi de risikerer å bli skutt? Feil, tyvene hadde selv bevæpnet seg i langt større grad enn i dag, så når tante Olga skal forhindre at bilen sin blir stjålet med bestefars gamle børse, får hun selv blåst vekk skallen sin av tyvene som har bedre våpen OG våpentrening :no:

Stemmer det. Er skremmende hvor lite gjennomtenkte mange av utsagnene her er.

I tillegg til det nevnte ville en fått situasjoner hvor mord kunne forsvares og gjemmes bak påstander om tyveri.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tyveri rammer jo den fornærmede mer psykisk enn lommeboka, er bevist.

Hvis jeg stjal bilen deres til 200.000kr, sendte moren og faren din til konstant krangel om økonomi, og 10år med avdrag på en ny bil, mens jeg tar meg en tur jorda rundt. Syntes dere fortsatt at biltyven ikke fortjente å dø?

Lenke til kommentar
Tyveri rammer jo den fornærmede mer psykisk enn lommeboka, er bevist.

Hvis jeg stjal bilen deres til 200.000kr, sendte moren og faren din til konstant krangel om økonomi, og 10år med avdrag på en ny bil, mens jeg tar meg en tur jorda rundt. Syntes dere fortsatt at biltyven ikke fortjente å dø?

Jeg forsvarer jo på ingen måte biltyveri, men her setter du det på spissen. Kjøper du en bil til 200.000 bør du ha forsikret den.

I tillegg er den enkelte biltyveri som ender "godt". Jeg har selv opplevd dette en gang. Bilen dukket opp igjen et par dager senere i topp stand. Da var den blitt tauet inn av Falken, og jeg dro og hentet den. Hvorfor noen hadde stjålet den kan man jo bare spekulere i, kanskje den ble brukt til noe annen kriminell aktivitet. Ihvertfall tapte vi ikke noe mer på det enn et par dager uten bil, pluss en times tur fram og tilbake for å hente bilen.

Lenke til kommentar
Den 21. desember 2003, skjøt og drepte Per Arne Steen en biltyv, som stjal faren hans sin bil.

I dag fallt dommen, som sier at Steen må sone 2 års fengsel, og betale 471000kr til Biltyvens mor og datter.

Resten kan leses her.

Er det bare meg som syntes at dommen er helt urettferdig? Når du først er en tyv, da burde du i det minste ha en følelse at du ikke er velkommen blant andres saker. Og når du stjeler, så syntes jeg at du like godt fortjener det skuddet i brystet.

Hadde noen stjålet faren mins bil, hadde jeg sikkert gjort det samme.

Stol av å kunne si at jeg støtter Per Arne Steen.

Er faktisk helt enig i domen, denne biltyven satte ingen liv i fare og om hver mann skal kunne ta loven i egne hender og begynne å skyte folk, ja hvor ender det da??

Det spesielle i denne saken er at sønnen i huset var en trnt skytter og derfor visste at mulighetene for å treffe der han "hadde tenkt" var microskopiske og at han dermed satte andres liv i fare burde virke skjerpende i en slik dom.

Jeg støtter ikke tyver, men et sted bør grensen gå.

Lenke til kommentar
Er faktisk helt enig i domen, denne biltyven satte ingen liv i fare og om hver mann skal kunne ta loven i egne hender og begynne å skyte folk, ja hvor ender det da??

Mindre kriminalitet... når tjuvene veit dei kan vente seg ei kule mellom augene så skremmer det faktisk vekk ein del folk.

jaja... 2 år for og få ein tjuvradd bort er kanskje ikkje verdt det.

Lenke til kommentar

Mindre kriminalitet... når tjuvene veit dei kan vente seg ei kule mellom augene så skremmer det faktisk vekk ein del folk.

jaja... 2 år for og få ein tjuvradd bort er kanskje ikkje verdt det.

Som Langbein påpekte: Tyvene vil da komme til å bevæpne seg i større grad enn nå, hvis alle plaffer ned alle de tror er tyver.

Dette vil føre til mer kriminalitet. Jeg synes det er bedre at jeg mister bilen min og får igjen penger fra forsikringen enn at tyven er bevæpnet til tennene og finner ut at han må drepe meg, fordi jeg kanskje har et våpen.

Lenke til kommentar
Selfølgelig kan ikke folk bare skyte vilt rundt seg!!

Å gjøre noe bevisst feil som å stjele å prøve å stikke av når man har blitt tatt på fersken er noe annet enn å "bare gjøre en feil"!

Feil gjør alle hver dag så det kan man ikke skytes for, da det ikke hadde vært noen folk igjen på denne kloden da!

Dessuten så skal man jo ikke dra å jakte på personen for å få sin hevn! kommer han seg unna så ringer man jo purken! Men vis han prøver å komme seg unna for et bevisst tyveri han har begått så må han bare regne med athan kan få en kule etter seg!! opp til hver enkelt!

jeg synes det er en barnslig og lite gjennomtenkt tanke

Lenke til kommentar

Har du en link til en artikkel som er mer saklig enn VG? Noen steder på nettet kommer det frem at tyven hadde plaget folk i lange tider og at politiet hadde gitt en lang dag i det hele. I tillegg antydes det litt vel diffust at tyven prøvde å kjøre ned faren.

Stemmer dette, betyr det at flere vil ta loven i egne hender og så kvitte seg med likene i all stillhet. Men, som sagt det er et stort problem å få tak i kvalitetsinformasjon rundt denne saken.

Lenke til kommentar

Personen har åpenbart gjort en kriminell handling ved å skyte tyven. Nødverge, for de som vet hva det er (rett mot urett) gjelder kun hvis den som det blir begått urett mot ikke forsvarer sin rett med overdrevne midler. Dette er nedfelt i loven, nærmere bestemt straffeprosessloven §48.

Så på TV at åstedsgranskerne fant ut at det var svært liten sannsynlighet for at den dømte siktet på dekkene ut i fra vinkelen på kulen draff den drepte. Jeg mener at det den dømte gjorde er både prinsipielt og etisk forkastelig, men det er min mening....

Lenke til kommentar

EDIT: Selvfølgelig sier gjerningsmannen at han ikke gjorde det med vilje, han vil jo ikke i fengsel.

Å gripe til våpen i det hele tatt, skal bare gjøres i ekstreme tilfeller. Når man faktisk er i livsfare, ikke når noen prøver å stikke av med bilen din.

Hvor mange her hadde støtte det hvis RIAA kunne kuttet av ørene på alle som deler/laster ned sanger? Loven er det politiet som skal håndheve, ikke bondeknøler og andre know-it-alls!

Endret av boy2star
Lenke til kommentar

Så man skal klappe alle kriminelle på skuleren og sei: Dette var ikkje fint gjort, ikkje gjer det igjen? Kor mange av dei er det som høyrer etter det da?

Er jo dirkete lønnsomt og være kriminell i norge, politiet kjem jo ikkje på plassen før neste dag.

Lenke til kommentar
Så man skal klappe alle kriminelle på skuleren og sei: Dette var ikkje fint gjort, ikkje gjer det igjen? Kor mange av dei er det som høyrer etter det da?

Er jo dirkete lønnsomt og være kriminell i norge, politiet kjem jo ikkje på plassen før neste dag.

Det finnes alternativer i mellom de to ytterpunktene, tyver skal selvfølgelig straffes, men ikke ved henrettelse .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...