Gå til innhold

Drepte tyv, må svi?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tja, jeg skulle gjerne drept personen som bare tenkte på å stjele en av bilene jeg har hatt.

Vil si det er ubeskrivelig å få en bil du har brukt nærmere tusen timer på å få perfekt destruert...

Men følelsen blekner med den å få revet bort en far. Bare for å sette ting i riktig perspektiv.

Lenke til kommentar
Vi vet ikke hvorfor denne personen stjal. Det er mye man kan gjøre seg til tyv for. La oss ta et helt gitt annet eksempel: Du er lutfattig, lever i et land uten noe form for trygdeløsning, og ingen vil ansette deg som arbeidstaker. Du holder på å besvime av sult. Det går en styrtrik person forbi, som du vet ikke tar skade av at du stjeler litt fra. Ville du heller gått sulten, og kanskje dødd, enn å stjele fra noen?

Vi vet ikke hvorfor han stjal, på samme måte vi ikke vet hvorfor han plaget folk i lang tid og (angivelig) prøvde å kjøre ned faren.

Vi vet heller ikke hva som forårsaker voldtekt eller pedofili for den saks skyld.

Jeg kan derfor ikke helt se at fattigdom kommer inn her, heller ikke i en tidligere tråd om fattigdom kunne folk kvantitativt vise til at noen har så lite å rutte med at de må stjele.

Lenke til kommentar

Orket ikke å lese hele tråden, begynner å bli sent nå.

Jeg synes at folk skal få lov til å forsvare seg og sitt. Blir kanskje litt sprøtt å kverke en biltyv, men hvis en hadde truet meg med en kniv f.eks så hadde jeg regnet med at han prøvde å drepe eller skade meg og da kunne jeg fint gitt han et skudd i brystet.

Lenke til kommentar
Orket ikke å lese hele tråden, begynner å bli sent nå.

Jeg synes at folk skal få lov til å forsvare seg og sitt. Blir kanskje litt sprøtt å kverke en biltyv, men hvis en hadde truet meg med en kniv f.eks så hadde jeg regnet med at han prøvde å drepe eller skade meg og da kunne jeg fint gitt han et skudd i brystet.

Det var også et poeng her at tyven ikke hadde kommet med trusler eller virket truende. Han ville bare stjele bilen. Det er ille, men neppe døden verdig.

Edit: Hmm jeg gjentar meg selv. Tror jeg gir meg i denne.

Endret av Pinglebolle
Lenke til kommentar

Nå synes jeg (uten å ha lest alle innlegg her) at Folk skulle hatt lov t å skyte tyver vis tyven ikke ville stoppe å gjorde motstand vis han ble tatt på fersken!

Dette igjen skulle det vært regler på da man ikke skyter en guttunge som stjeler en sjokolade i butikken å nekter å stoppe!

Omfanget av forbrytelsen skulle vært vurdert å det ligger i alle normale folks vett at man ikke skyter noen som gjør mer eller mindre ubetydelige skader (som en sjokolade)!

De fleste folk vil vel ikke drepe noen heller så de hadde jo da selfølgelig ikke siktet på hue men heller på mer ubetydelige deler på kroppen som ikke dreper personen!

Men vis noen med en feil ble drept som i dette tilfellet så skulle situasjonen blitt vurdert å i dette tilfelle være godkjent da tyven prøvde å stikke av å gjorde motstand å skudde overhode ikke var ment dødelig!

Lenke til kommentar

så du mener folk skal skytes om de gjør feil? at man ikke skal ha rett til en rettferdig dom? at alle skal ta alt i egne hender og ikke følge lover og regler. tåpelig å mene at folk bare kan skyte ned en de mener gjør noe feil. Det er jo faktisk helt vanvittig å mene det!

Lenke til kommentar
Også? han stjal framleis bilen... Det er da meir enn godt nok for og få ei kule etter seg... kanskje litt dumt at han daua, men men...

Er dette bare hjernepromping eller mener du virkelig det du skriver her? Jeg holdt på å skrive "håper at du og dine likesinnete aldri kommer til makten", men kom på at dere jo allerede er ved makten - i form av Fremskrittspartiet.

Det hadde vært på sin plass med et slags obligatorisk fengselsopphold for slike som deg, farke og andre som ønsker selvtekt, dødsstraff og strengere straffer, slik at dere får føle hva det innebærer å motta straff.

Lenke til kommentar
så du mener folk skal skytes om de gjør feil? at man ikke skal ha rett til en rettferdig dom? at alle skal ta alt i egne hender og ikke følge lover og regler. tåpelig å mene at folk bare kan skyte ned en de mener gjør noe feil. Det er jo faktisk helt vanvittig å mene det!

Selfølgelig kan ikke folk bare skyte vilt rundt seg!!

Å gjøre noe bevisst feil som å stjele å prøve å stikke av når man har blitt tatt på fersken er noe annet enn å "bare gjøre en feil"!

Feil gjør alle hver dag så det kan man ikke skytes for, da det ikke hadde vært noen folk igjen på denne kloden da!

Dessuten så skal man jo ikke dra å jakte på personen for å få sin hevn! kommer han seg unna så ringer man jo purken! Men vis han prøver å komme seg unna for et bevisst tyveri han har begått så må han bare regne med athan kan få en kule etter seg!! opp til hver enkelt!

Lenke til kommentar
Også? han stjal framleis bilen... Det er da meir enn godt nok for og få ei kule etter seg... kanskje litt dumt at han daua, men men...

Er dette bare hjernepromping eller mener du virkelig det du skriver her? Jeg holdt på å skrive "håper at du og dine likesinnete aldri kommer til makten", men kom på at dere jo allerede er ved makten - i form av Fremskrittspartiet.

Det hadde vært på sin plass med et slags obligatorisk fengselsopphold for slike som deg, farke og andre som ønsker selvtekt, dødsstraff og strengere straffer, slik at dere får føle hva det innebærer å motta straff.

Altså. Hadde det vært opp til Frp hadde vi ikke hatt det naive straffesystemet vi har idag, så. Det hjelper heller lite med en borgerlig regjering når det ikke er en flertallsregjering.

Neste kommentar ser jeg helst at du utdyper for det henger ikke helt på greip.

Lenke til kommentar
Det er også en fordel for nødvergepåstanden om tyven er bevæpnet; om man har skutt varselskudd; og om man har en god forklaring på hvordan man har rukket å få tak i et våpen, siden våpen skal oppbevares nedlåst eller i deler.

Om en innbruddstyv var bevæpnet med f.eks en pistol, ville jeg uten å nøle blåst hue av ham.

Å gjøre noe annet enn å skyte først og spørre etterpå ville vært idiotisk og dumdristig................

Lenke til kommentar

Dere er jo dumme vis dere mener at man bare skal stå å se på!!

Hadde det vært en lov som sier at du har lov å fyr av ei kule etter folk som har stjelt noe å prøver å stikke av så hadde færre stukket av!!

Ville heller ha stoppet å latt meg bli tatt å kanskje risikert et par års fengsel for biltyveri en å risikere å få ei kule i skallen av fyrn jeg stjal bilen fra bare fordi jeg ikke ville blitt tatt!

Lenke til kommentar
Dere er jo dumme vis dere mener at man bare skal stå å se på!!

Hadde det vært en lov som sier at du har lov å fyr av ei kule etter folk som har stjelt noe å prøver å stikke av så hadde færre stukket av!!

Du lever tydeligvis i en eventyrverden :!:

Her i landet er det faktisk slik at selv politiet ikke er bevæpnet (unntatt ved spesielle situasjoner), så selv de kan ikke skyte etter tyver. Jeg er faktisk tilfreds med denne situasjonen, og vil ihvertfall ikke at menigmann skal få lov til å skyte etter kriminelle.

Men tilbake til ditt scenario - hvordan tror du din løsning hadde fungert? Ingen flere tyver her i landet fordi de risikerer å bli skutt? Feil, tyvene hadde selv bevæpnet seg i langt større grad enn i dag, så når tante Olga skal forhindre at bilen sin blir stjålet med bestefars gamle børse, får hun selv blåst vekk skallen sin av tyvene som har bedre våpen OG våpentrening :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...