Gå til innhold

Drepte tyv, må svi?


Anbefalte innlegg

Hvem er alle disse "sosialistene" som hevder han har henrettet noen?

Dagbladet, VG, journalister generelt.

 

Jeg har sett svært lite til denne saken i mediene, og kan ikke huske at noen journalist har hevdet eller antydet at han henrettet noen. Stod litt om den i begynnelsen og nå litt når dommen falt.

 

Har du noen spesifikke eksempler på hvor media har hengt han ut?

Og kan du dokumentere at media er en gjeng med sosialister, eller er det bare en påstand?

 

Om "forbrytelsens omfang" blir blåst opp, så er det vitterlig å henge "forbryteren" ut.

 

Forbrytelsen omhandler jo vesentlige prinsipper, det er derfor den er "blåst opp". Fordi den omfatter ting som om hvor langt en borger får lov til å gå for å beskytte sin eiendom. Har overhodet ingenting med uthenging slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den 21. desember 2003, skjøt og drepte Per Arne Steen en biltyv, som stjal faren hans sin bil.

 

I dag fallt dommen, som sier at Steen må sone 2 års fengsel, og betale 471000kr til Biltyvens mor og datter.

 

Resten kan leses her.

 

Er det bare meg som syntes at dommen er helt urettferdig? Når du først er en tyv, da burde du i det minste ha en følelse at du ikke er velkommen blant andres saker. Og når du stjeler, så syntes jeg at du like godt fortjener det skuddet i brystet.

 

Hadde noen stjålet faren mins bil, hadde jeg sikkert gjort det samme.

 

Stol av å kunne si at jeg støtter Per Arne Steen.

Du stjeler jo programvare og spill for flere titalls tusen kroner, så da fortjener vel også du et skudd i brystet, eller hva? Hvis du skal ta et så drastisk steg som det er å forsvare drap på mennesker som stjeler, bør du faen meg ikke ha et eneste svin på skogen, og du har massevis av dem. Det finnes et ord for slikt: Hykleri.

Lenke til kommentar
Du stjeler jo programvare og spill for flere titalls tusen kroner, så da fortjener vel også du et skudd i brystet, eller hva? Hvis du skal ta et så drastisk steg som det er å forsvare drap på mennesker som stjeler, bør du faen meg ikke ha et eneste svin på skogen, og du har massevis av dem. Det finnes et ord for slikt: Hykleri.

Det er èn vesentlig forskjell på å laste ned intellektuell eiendom og å plukke med seg fysisk eiendom; Ingen lider noe økonomisk tap i førstnevnte tilfelle. Om man laster ned 500 spill/filmer/sanger fører ikke til noe mer tap enn om man laster ned 2000 spill/filmer/sanger. Om man derimot går rundt på Spaceworld og tar med seg et par spill og noen musikk-plater man synes ser kule ut, så vil butikken, som det "siste leddet" lide et direkte økonomisk tap.

 

 

Prinsippielt er jeg imot det Per Arne Steen gjorde, men jeg klarer ikke å føle medynk for hverken tyven, moren eller barnet. For å illustrere poenget burde Per Arne Steen straffes hardt, f.eks med 7 dagers samfunnstjeneste og geværkulen som ble hentet ut under obduksjonen.

Lenke til kommentar

Om han hadde fått gjort det oppigjen skal eg veddepå at han hadde skutt da også.

Det hadde i allefall eg gjort. Kvifor skal ein ikkje ha rett til og verne om sine ting?

Skal folk liksom få stjele kva som helst her i dette landet?

 

Værst for dei hadde det blitt om dei tok pc'n min... da hadde det blitt "aim for the head"

Lenke til kommentar
Personen som skjøt handlet i nødverge, han trodde at faren hans var i akutt fare og prøvde å skyte for å stoppe bilen, ikke for å drepe tyven. Et av skuddene traff tyven og konsekvensene av dette ble at han døde, derimot berget faren livet.

Det der er jo bare rent vås. Ivertfall ikke det Politiet konkluderer med at skjedde.

Du leste kanskje ikke avisen da dette skjedde?

Samtidig ruset biltyven motoren og akselererte i retning av faren. Da hørte han skudd.
Fra dagbladet

Vi har bare vitnemålet til de som befant seg på åstedet og utifra det kan vi neppe betegne dette som et drap da skytteren siktet på hjulet ikke personen i bilen. Selvsagt er konsekvensene for det som skjedde ganske forferdelige (at et menneskelig går tapt) men hva hadde skjedd om han ikke hadde skutt?

 

Tyven hadde jo også mulighet til å gå ut av bilen når han så at faren kom springene ut med hagl, noe han valgte å ikke gjøre men derimot prøvde han å kjøre ned faren. Hadde han greid det så hadde det kanskje blitt kalt selvforsvar i retten det og, hvis sønnen ikke hadde grepet inn?

 

Mitt standpunkt reflekterer bare at det må være lov til å forsvare seg selv og sine hvis man er i en farlig situasjon hvor liv kan gå tapt, mister vi retten til å forsvare oss og at den kriminelle får stadig bedre rettigheter enn de uskyldige så ser det dystert ut for sammfunnet vårt.

 

Faktisk så har flere kriminelle det mye bedre i fengsel enn mange eldre har det på gammlehjem (jobber litt innen eldreomsorg), dette synnes jeg sier veldig mye om sammfunnet vårt.

 

Personlig så synnes jeg at strafferammene i norge er alt for snille, 5 år i snitt for et drap er alt for lavt, tar man livet av en person så bør man i alle fall sitte inne minst 30-40 år og jobbe for samfunnet mens man sitter inne, selvsagt så bør det jo finnes unntak hvor straffen er langt lavere, men det burde være nettop det, et unntak og ikke hovedregelen som i dag.

 

Kriminelle burde jobbe hardt i fengsel for å få privilegier, ikke få dyttet alt oppi fanget med en gang de blir fengslet, da blir jo fengsel et slags form for midlertidlig hotell.

Lenke til kommentar
Det som er skremmende her er at så mange har så lite respekt for et menneskeliv, at de setter sin egen PC over livet til et medmenneske. Terskelen for bruk av våpenmakt mot et annet menneske er, og skal være, høy.

Medmenneske som stjeler?

Da er det ikkje mykje medmenneske, meir motmenneske.

Lenke til kommentar
Det som er skremmende her er at så mange har så lite respekt for et menneskeliv, at de setter sin egen PC over livet til et medmenneske. Terskelen for bruk av våpenmakt mot et annet menneske er, og skal være, høy.

Medmenneske som stjeler?

Da er det ikkje mykje medmenneske, meir motmenneske.

Vi vet ikke hvorfor denne personen stjal. Det er mye man kan gjøre seg til tyv for. La oss ta et helt gitt annet eksempel: Du er lutfattig, lever i et land uten noe form for trygdeløsning, og ingen vil ansette deg som arbeidstaker. Du holder på å besvime av sult. Det går en styrtrik person forbi, som du vet ikke tar skade av at du stjeler litt fra. Ville du heller gått sulten, og kanskje dødd, enn å stjele fra noen?

Lenke til kommentar
Kriminelle burde jobbe hardt i fengsel for å få privilegier, ikke få dyttet alt oppi fanget med en gang de blir fengslet, da blir jo fengsel et slags form for midlertidlig hotell.

Veeel. Da kommer man inn på en diskusjon om HVORFOR vi fengsler folk. Fengsler vi folk utelukkende for å straffe de, eller fengsler vi folk utelukkende for å rehabilitere de, eller fengsler vi folk både for å straffe de og for å rehabilitere de?

Lenke til kommentar
Medmenneske som stjeler?

Da er det ikkje mykje medmenneske, meir motmenneske.

Og du har aldri lastet ned en musikkfil, et program, et spill, en film, sneket deg inn på utesteder osv? I know I have. Det gjør meg da ikke til et mindre menneske av den grunn.

 

Det er i bunn og grunn et spørsmål om en tyv har den samme retten til å leve som et annet menneske. Her er mitt svar et ubetinget ja.

 

Og, som darkness| var inne på, vi vet ingenting om hvorfor denne personen stjal. Det er mye som ligger bak forskjellige menneskeskjebner, og om du klarer å sette deg i høysetet som dommer over liv og død ut i fra det du har lest i mediene om denne mannen, er du virkelig en spesiell fyr indeed.

Lenke til kommentar
Kriminelle burde jobbe hardt i fengsel for å få privilegier, ikke få dyttet alt oppi fanget med en gang de blir fengslet, da blir jo fengsel et slags form for midlertidlig hotell.

Veeel. Da kommer man inn på en diskusjon om HVORFOR vi fengsler folk. Fengsler vi folk utelukkende for å straffe de, eller fengsler vi folk utelukkende for å rehabilitere de, eller fengsler vi folk både for å straffe de og for å rehabilitere de?

Hvorfor : Fordi de har begått en kriminell handling og skal straffes for det.

Rehabilitering : Noe de selv må gjøre med hjelp fra sammfunnet for å bli en bedre person.

 

Fengsel skal jo være en straff, om den kriminelle får tilgang allerede fra dag en til alle frynsegodene (tv, bøker, data , internett) uten å måtte gjøre noe for det, hvor ligger da motivasjonen for å forbedre seg? Utifra mitt syn så er dette goder som bør bli tilgjengelig etter hvert som den kriminelle forbedrer seg som menneske og forandrer på atferden sin, altså villig til å jobbe litt i fengselet og gjøre opp for seg.

Lenke til kommentar
Du stjeler jo programvare og spill for flere titalls tusen kroner, så da fortjener vel også du et skudd i brystet, eller hva? Hvis du skal ta et så drastisk steg som det er å forsvare drap på mennesker som stjeler, bør du faen meg ikke ha et eneste svin på skogen, og du har massevis av dem. Det finnes et ord for slikt: Hykleri.

Er jo forskjell mellom å stjele noen tusen lapper som aldri var der, fra forskjellige store milliard-i-året-selskap, og stjele en bil til 200.000kr fra en bonde som han har jobba hardt for i flere år, også skal du på 30min tjene rundt 100.000 på den...

Lenke til kommentar
Du stjeler jo programvare og spill for flere titalls tusen kroner, så da fortjener vel også du et skudd i brystet, eller hva? Hvis du skal ta et så drastisk steg som det er å forsvare drap på mennesker som stjeler, bør du faen meg ikke ha et eneste svin på skogen, og du har massevis av dem. Det finnes et ord for slikt: Hykleri.

Er jo forskjell mellom å stjele noen tusen lapper som aldri var der, fra forskjellige store milliard-i-året-selskap, og stjele en bil til 200.000kr fra en bonde som han har jobba hardt for i flere år, også skal du på 30min tjene rundt 100.000 på den...

Et biltyveri kan selvsagft ikke forsvares, men det er heller ikke riktig å ta loven i egne hender.

 

Mener dere virkelig at det skulle vært dødsstraff for biltyveri?

Skremmende mange ja her.

 

Tiltalte hadde sikkert også en forsikring å støtte seg til.

Lenke til kommentar
Vi vet ikke hvorfor denne personen stjal. Det er mye man kan gjøre seg til tyv for. La oss ta et helt gitt annet eksempel: Du er lutfattig, lever i et land uten noe form for trygdeløsning, og ingen vil ansette deg som arbeidstaker. Du holder på å besvime av sult. Det går en styrtrik person forbi, som du vet ikke tar skade av at du stjeler litt fra. Ville du heller gått sulten, og kanskje dødd, enn å stjele fra noen?

Eksempelet faller helt utenfor diskusjonen. Biltyver stjeler ikke fordi de er desperate etter å fylle magene sine.

Lenke til kommentar
Formålet med straff er rettferdighet. En ugjerning mot en annen. Hensynet til offer eller offers etterlatte skal alltid veie tyngst; mer enn både allmennpreventive hensyn og rehabilitering (det siste er jeg uansett motstander av - sett dem til straffarbeid!).

Så hvis en fyr dreper hele familien uten om feks. moren og deretter går ut på gata og skyter ti personer før en sivil får slått han ihjel, noe som forhindrer førstnevnte å drepe ti personer til skal moren til han/hun som drepte 20 personer + familie skal få noe som helst fordi sønnen ble drept?

Temmelig søkt eksempel, men uansett.

 

Aner ikke hva jeg vil frem til uansett, bare at kriminalitet blir straffet altfor lett.

Lenke til kommentar
(det siste er jeg uansett motstander av - sett dem til straffarbeid!).

Så du vil at kriminell skal komme ut av fengselet slik som han kom inn? Jeg vil heller ha en rehabilitert person tilbake til samfunnet, enn en som hater samfunnet pga hardt straffearbeid. Jeg vil heller ha en som har utdannet seg i fengselet, slik at han kan skaffe seg jobb, enn en som ikke har utdanning som kan skaffe han jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...