uranus Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Hei! Jeg har en Sony Cybershot DSC-W1 og når jeg skal ta lang eksponering når det er litt lys ute, så blir bildet enten helt hvit eller oransj. Noen som vet hva jeg kan gjøre? Jeg har lyst til å kunne ta de fine bildene av vann som ser ut som is med lang eksponering, og de tøffe bildene av biler som kjører så det kun blir streker etter dem. Lenke til kommentar
rogerjo Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Lang eksponeringstid betyr mer lys inn på bildebrikken. Det er trolig derfor du får hvitt bilde. For å regulere ned lysmengden som slipper inn må du gjøre blendeåpningen mindre. Automatikken i kameraet skal normalt kompensere for dette hvis du benytter Eksponeringstids-prioritet på oppsettet. Men i dagslys vil jeg tro at kameraet ikke kan sette blenderen liten nok, spesielt hvis du velger eksponeringstid på 1/2 sekund eller lengre. Prøv med eksponeringstid på ca. 1/20 Kanskje det er nok? Lavt ISO-tall (ISO100 eller lavere) vil også hjelpe. Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Nattbilder er best på natten i helt mørke omgivelser, så enten bør du prøve om natten, eller skaffe et Gråfilter. Lenke til kommentar
uranus Skrevet 21. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2005 Hva er gråfilter? Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Et filter med nøytral farge, som demper lyset som kommer inn i objektivet. Brukes gjerne hvis det er for lyst til at du finner en kombinasjon av lukkertid og blender som gir riktig eksponering.. Lenke til kommentar
uranus Skrevet 21. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2005 Åja ok... Det finnes en del filter til kameraet mitt vet jeg.. Håper det finne gråfilter til det da... For dere som ikke vet, så er det dette kameraet det er snakk om: Lenke til kommentar
heia_lie Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 har du både instillingen "P" og "M" på ditt kamera? Hvilken bruker du? Lenke til kommentar
uranus Skrevet 17. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2005 Har P og M ja.. bruker M jeg Lenke til kommentar
andm Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Vel, for å si det slik, så måtte jeg vente til senere på kvelden for å ta de type bildene du snakker om. Det var håpløst når det fortsatt var lyst ute, så jeg ventet til ettermiddagstid, da skumringen begynte. Det er mye enklere å bare velge rett lysforhold. Det trengs vel når du er ute etter bilder med lange lukkertider. Å benytte seg av laveste ISO-verdi er selvsagt en selvfølge. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå