TaklampeX Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Har kjøpt en ny 256mb SO-DIMM pc133 rambrikke til min laptop, men alt henger seg før den rekker å starte windows. Brikken som sto i fra før var på 64MB og var PC66. Har hastigheten på rammen mye å si? Er det derfor den henger eller er det noe annet? Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Det kan være at pc'n ikke støtter 256mb evt dobbeltsidig ram e.l. Sjekk spesifikasjonene på pc'n og brikken. Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Egentlig så skal en PC133 brikke funke fint. MEN har vært borti diverse buggete bioser som blindt kjører på støttet hastighet for brikken og dermed går banans. Snakker fra erfaring med en HP med som gikk fra 1 til 2 brikker. Den ene var PC100, som sto i fra før. Satte i en PC133 så fyrte bios'en i vei med PC133 for begge brikkene og PC100'en likte ikke "overklokkingen". Du sier ikke noe om hvor gammel pc'n er, men tolker det dithen at den er gammel. Det kan hende du sliter med double-sided vs single-sided problemer. Eldre chipset fra intel likte ikke singlesided minne som var for stort. Din nye minnebrikke kan være singlesided og dermed så sliter pc'n. Har vært borti (men svært skjelden) at bios har oppdaget riktig size, men ikke klart å bruke hele brikken. Vanligvis oppdager de kun halve minnesizen ved double-side vs single-side problematikken. Du kan teste minne ditt med memtest86. Kan hende maskinen ikke liker for store minnebrikker. Eldre intel chipset støttet kun over 384MB minne totalt hvis de hadde en Texas brikke som hjalp de. Kan hende du har en slik en også. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Jeg hadde en Compaq laptop med PC100 minne som blåneket å starte med PC133 selv om det skal være bakoverkompatibelt. Lenke til kommentar
TaklampeX Skrevet 21. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2005 Kjører memtest-86 nå, og den får error fra 64MB og oppover. Hvis jeg starter med bare den nye rammen i skjer det ingen ting. Har Intel i440BX chipset, og den er ganske gammel. Er det noe jeg kan kjøre som fikser dette? Kan det være noe galt med selve rammen? Takk for svar Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Kjører memtest-86 nå, og den får error fra 64MB og oppover. Hvis jeg starter med bare den nye rammen i skjer det ingen ting. Har Intel i440BX chipset, og den er ganske gammel. Er det noe jeg kan kjøre som fikser dette? Kan det være noe galt med selve rammen? 440BX støtter offisielt opp til PC100 hastighet. PC133 har kun vært brukt i factory-overclocked utstyr. 440BX har også issues med "store" minnebrikker, som du kan lese om her Mest trolig har du en minnebrikke som BX chipsetet ikke kan bruke, ergo bruk angreretten og finn en brikke som passer basert på det du leser i linken jeg ga deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå