Gå til innhold

Komplett sitt erfaringssystem

Anbefalte innlegg

Saftis skrev: 21/01/2005 : 14:59 

Det var egentlig ikke ment som noen kritikk til dere Komplett, mer for å konstantere at useriøse fanboys ødelegger erfaringsbaser samme hvor det skal være.

Slik jeg tror de fleste oppfatter det, tror man at de som har lagt inn innleggene faktisk er verifiserte kjøpere av produktet, men det får bli opp til dere å velge.

En funksjon à la "report" her i forumet eller kanskje en script som ga en varsel til en "moderator" når et produkt hadde mindre enn 50% relevans etter 10 stemmer kunne kanskje vært en idé, det hele kommer vel an på hvor mye tid dere gidder å sette av til slikt 

Gode poenger som vi tar med videre, tror du har helt rett i det du skriver her. En mulighet er jo f.eks. å la det være åpent for alle å skrive en anmeldelse, men å indikere med tekst/ikon om vedkommende har kjøpt produktet hos oss. Mulighet for å rapportere useriøse anmeldelser kommer...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er jo bare å overse dei useriøse inlegga, det e jo ikkje akkurat vanskelig å sjå forskjell...

Nei, går jo greit det, men totalkarakteren blir jo litt meningsløs med innlegg som dette i produktet Komplett velger som et godt eksempel:

Karakter 5/5, Creative zen, 2005-01-16

Anmelder: Kazper

Finnes denn i helt hvitt, sån som creative zen 40GB?

Karakter 5/5, Generelt sett, 2005-01-11

Anmelder: Kvirrsilva

Hører mye bra om denne spilleren, lurer litt på hvordan den virkelig er. Har selv bestilt en, tar litt tid fordi de må få den på lager først. Men, altså hvordan var førsteinntrykket ? Føltes den tung ? Vet noen om noen bilder der man kan se spilleren i originalstørrelse ? Ellers har jeg god tro på denne spilleren. Men er det noen andre finesser, som spill, musikk dj el.l ?

Karakter 5/5, avbestilte ipod for zen touch, 2005-01-06

Anmelder: Alias

I dag ble min zen touch sendt fra komplett. Først bestilte jeg iPod 20 gig, før jeg så at zen touch er hele 900 kr billigere!! har oxo lest at det er mange som anbefaler zen touch over ipod pga bedre lyd og dobbel så lang batteri kapasitet. Hele 24 timer! Gleder meg veldi til jeg får den!! ;)

Karakter 5/5,  hva jeg skal bruke den til, 2005-01-06

Anmelder: jah...

jeg bestilte den for noen dager siden og jeg gleder meg sinnsykt... greit nok det er en meget bra mp3 spiller...mn den funker jo fint til overføring av andre filer oxo...jeg har i værtfall tenkt til å bruke den like mye som en mp3 spiller som en bærbar harddisk...

Karakter 3/5, Batteri på Creative, 2005-01-04

Anmelder: jon nilsen

Heisann. Vurderer å kjøpe zen touch, men lurer på om noen vet noe om batteriet og levetiden på dette? Har hørt mye om iPod at man må bytte batteri etter ikke alt for lang tid, og at dette koster en hel del... Gjelder dette også Creative

Karakter 5/5,  Den er jo elskelig., 2004-12-28

Anmelder: SHKALEGHTE

Dette er nok et mesterverk fra creative! En jeg kjenner kjøpte den for en stund siden, og lyden er mye bedre enn på Ipod. Bestilte den i dag, og gudene vet hvor mye jeg gleder meg..

Karakter 5/5, Jeg har en iPod, men, 2004-12-06

Anmelder: Morten Ulveseth

Skulle heller hatt en touch. Hvis du kan leve med at denne er litt større så sparer du litt penger og får dobbel batteri kapasitet.

Av 36 anmeldelser er det 7 av de som ikke eier produktet i det hele tatt (hvorav 1 har prøvd sin venns produkt, som kanskje også har lagt inn erfaring), og dette er etter den såkalte "1%-sensureringen". Altså har ca. 19% av anmelderne aldri eid produktet, og 17% aldri prøvd det. Disse bidrar da med 33 av 35 mulige poeng til totalscoren.

Da har jeg ikke tatt med alle som bare skriver "Beste mp3-spilleren!" eller spør om spørsmål og bruker erfaringsbasen som et rent forum.

Lenke til kommentar

hmm,nå har jeg lest mange "erfaringer", men denne tok kaka:

Jeg syntes du er DOMMM.... 250 gigabyte er nForce typen... NOOB NOOB NOOB NOOB VISS DU IKKJE VET KA NOOB ER SÅ BETYR AT DU ER VELDIG DOMM INNEN PC DETTE ER ET VELDIG BRA HOVED KORT HAR TENKT Å BESTILLA DET TIL MEG SELV....BILLIGT OG BRA

:roll:

Lenke til kommentar

Støtter siste taler. Dere burde dessuten forsøke en algoritme som prioriterer 'anmeldelser' etter hjelpsomhetsfaktor elns. sammen med en viss tilfeldighet og økt prioritet på nye innlegg. Vis et par på hovedsiden for deretter å skuffe over de resterende på en annen side. Klikk her for å se alle tilbakemelsinger på dette produketet ellerno'. Om dette tilbakemelsingssystemet blir populært vil det i sin nåværende form bare bidra til trege sider og mindre oversikt for dem som kun er ute etter å handle.

Lenke til kommentar

Et annet problem som jeg ikke tror har blitt tatt opp ennå er at på noen produkter er det MANGE produktanmeldelser og man må scrolle LANGT for å nå bunnen av siden for å finne tilbehør.

Hva med å gjøre slik IMDB o.l. har gjort der man viser kanskje de 2-3 som flest finner relevante og så en link til resten under de.

Lenke til kommentar
hmm,nå har jeg lest mange "erfaringer", men denne tok kaka:

Jeg syntes du er DOMMM.... 250 gigabyte er nForce typen... NOOB NOOB NOOB NOOB VISS DU IKKJE VET KA NOOB ER SÅ BETYR AT DU ER VELDIG DOMM INNEN PC DETTE ER ET VELDIG BRA HOVED KORT HAR TENKT Å BESTILLA DET TIL MEG SELV....BILLIGT OG BRA

:roll:

ROTFLMAO :D

Ser ut som det er skrevet av Forrest Gump på steroider etter for mye CS :)

Enig med de over. Komplett må bli flinkere til å fjerne useriøse omtaler, og kun ha et par synlige omtaler med link til de øvrige.

*Edit*

Bare må ha den som signatur :D

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar

Komplett: Hva med et internummer/passord som nevnt over for de som faktisk har kjøpt produktet. Dette nr kan tildeles ved fakturering, eller ved levert ordre.

I tillegg kan de som ønsker å legge inn en erfaring, men som ikke har kjøpt produktet, måtte krysse av for dette. Dermed kan det stå ved hver erfaring der folk ikke har kjøpt produktet hos dere: "Denne kunden har ikke kjøpt produktet hos oss"/"Vedkomne er ikke registrert hos oss som kjøper av dette produktet", eller noe i den duren.

Altså, for å legge inn en kommentar; enten skrive inn et internummer/passord, eller krysse av for "ikke kjøpt her".

Eller hur?

Lenke til kommentar

Hva med en enkel funksjon som gjør at alle nye erfaringer legges inn i på en intern side hvor man fortløpende kan lese igjennom innleggene og velge å godta / ikke godta det som postes, ser forøvrig ikke noe problem ved å gjøre det på denne måten da man unngår unødvendige innlegg som ikke har noe med produktet å gjøre i det hele tatt.

Annen ting, de som kjøper produktene deres og som i tillegg skriver nyttige produkterfaringer (ved at folk stemmer på dem) burde kanskje få en liten gulrot i ny og ne, kanskje en gave eller noe?

Edit: Huff som jeg kommer til å savne edit knappen, bruker jo den hyppig jeg med alle de leifene som dukker her og der.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Vaffelkake skrev: 21/01/2005 : 17:50 

Jeg foreslår virkelig å ha et par stykker som modererer vekk useriøse erfaringer.

På mange av produktene, har erfaringssystemet blitt et chattesystem istedet.

Strengere moderering bør være nesten steg. 

Helt enig, kommer :)

Lenke til kommentar
qwert skrev: 21/01/2005 : 20:32 

Støtter siste taler. Dere burde dessuten forsøke en algoritme som prioriterer 'anmeldelser' etter hjelpsomhetsfaktor elns. sammen med en viss tilfeldighet og økt prioritet på nye innlegg. Vis et par på hovedsiden for deretter å skuffe over de resterende på en annen side. Klikk her for å se alle tilbakemelsinger på dette produketet ellerno'. Om dette tilbakemelsingssystemet blir populært vil det i sin nåværende form bare bidra til trege sider og mindre oversikt for dem som kun er ute etter å handle. 

janao skrev: 21/01/2005 : 20:34 

Et annet problem som jeg ikke tror har blitt tatt opp ennå er at på noen produkter er det MANGE produktanmeldelser og man må scrolle LANGT for å nå bunnen av siden for å finne tilbehør.

Hva med å gjøre slik IMDB o.l. har gjort der man viser kanskje de 2-3 som flest finner relevante og så en link til resten under de. 

Gode tilbakemeldinger :hmm: Skal ikke se bort i fra at dette fikses :)

Lenke til kommentar
Playmofetish skrev: 21/01/2005 : 20:52 

Komplett: Hva med et internummer/passord som nevnt over for de som faktisk har kjøpt produktet. Dette nr kan tildeles ved fakturering, eller ved levert ordre.

I tillegg kan de som ønsker å legge inn en erfaring, men som ikke har kjøpt produktet, måtte krysse av for dette. Dermed kan det stå ved hver erfaring der folk ikke har kjøpt produktet hos dere: "Denne kunden har ikke kjøpt produktet hos oss"/"Vedkomne er ikke registrert hos oss som kjøper av dette produktet", eller noe i den duren.

Altså, for å legge inn en kommentar; enten skrive inn et internummer/passord, eller krysse av for "ikke kjøpt her".

Eller hur? 

Absolutt noe å vurdere, ja :hmm: Vi tar på oss tenkehetta og så kommer vi "straks" (ikke med en gang da) tilbake og får flikket litt på dagens system.

Lenke til kommentar
Malvado skrev: 21/01/2005 : 20:57 

Hva med en enkel funksjon som gjør at alle nye erfaringer legges inn i på en intern side hvor man fortløpende kan lese igjennom innleggene og velge å godta / ikke godta det som postes, ser forøvrig ikke noe problem ved å gjøre det på denne måten da man unngår unødvendige innlegg som ikke har noe med produktet å gjøre i det hele tatt.

Jupp, spørsmålet tas opp igjen på bakgrunn av tilbakemeldingene her.

Annen ting, de som kjøper produktene deres og som i tillegg skriver nyttige produkterfaringer (ved at folk stemmer på dem) burde kanskje få en liten gulrot i ny og ne, kanskje en gave eller noe?

Det har vi faktisk gjort, har også kjørt en konkurranse (med premier, ja) på dette. Skal absolutt fortsette med å belønne enkelte som bidrar bra, men klarer dessverre ikke å nå alle...

Lenke til kommentar
Logg inn for å gi tilbakemelding på denne anmeldelsen.

2 av 7 synes denne anmeldelsen er nyttig:

denne prosessoren var en ren skuffelse :(, 2005-01-09

Anmelder: Ellen Hemminghytt

jeg hadde sotte av penger hver måneded. til slutt bestilte jeg denne prosessoren.. fikk faktisk dårligere ytelse på denne prosessoren en min amd athlon 3000+ vil ikke anbefale den. kjøp heller denne

http://www.komplett.no/k/rw.asp?sku=304050 <--- EXTREM ytelse

- hentet fra dette produktet: FX-55. Det er kanskje mer "saklig" omtale, men så veldig bra er den ikke..

Lenke til kommentar

Komplett : Fullstendig off-topic, men burde du / dere ikke vært ute på byen nå eller i sengs? ;)

Setter uansett veldig pris på deres nærværende her på forumet, flott med gode saklige tilbakemeldinger og at dere gidder å slenge dere med i en diskusjon i ny og ne.

Skal se om jeg får lagt inn noen gode erfaringer selv, har jo tross alt kjøpt en del produkter hos dere gjennom årene.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Har på følelsen av at grunnen til at det er såpass mange useriøse unyttige erfaringer er den vesle konkurransen Komplett hadde der de trakk en vinner av de som hadde skrevet produkterfaring innen en viss periode...

I noen av disse eksemplene virker det nesten som om erfarigstjenesten brukes som chat.

Lenke til kommentar

Så lenge karaktergivningen benyttes i en form for kvanitativ sammenligning av produkter mener jeg at kravene til hvem som får legge til karakterer bør skjerpes. Hvis ikek så tillater man at tallmaterialet påvirkes og på denne måten gir unøyaktige resultater, som man igjen ikke kan stole på. Dermed er hele poenget med en kvantitativ fremstilling borte.

Ellers er det jo ganske enkelt å ta på seg idiotfilteret når man leser brukererfaringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...