Gå til innhold

Komplett sitt erfaringssystem


Anbefalte innlegg

Har fulgt litt med på Komplett sitt nye produkterfaringssystem i det siste, og må si at jeg får meg et smil om munnen når man finner personer som legger inn erfaringer uten å faktisk eie produktet selv, typisk:

Karakter 5/5, bra spiller!, 2005-01-19

Anmelder: Vegar Andersen

 

eehm? der va nokken som sa at spillern måtte ligge til den gikk tom for batteri, men det forstår e ikke heilt. for lenger oppe på lista over mer produktinfo står det at han slår seg av automatisk (automatisk avslåing som der sto). eeh? hva skal e tro? har bestilt spilleren sjøl, får han i dag. håper det er en veldig bra spiller!!! ;)

Sterkt jobba å gi spilleren 5/5 uten å ha testet den engang, i tillegg til at han tydligvis ikke forstår at spilleren frøs for han som omtales. Slike har jeg sett på andre produkter også.

 

I tillegg ser jeg at såkalte "fanboys" av produktet logger seg inn og huker av for "nei" under "var denne erfaringen nyttig?" hvis noen har skrevet noe negativt om produktet.

Endret av Saftis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har irritert meg over dette "erfaring"systemet jeg også. Sendte de en mail til ris/ros postkassa i forrige uke, har ikke fått noe svar. Mulig man ikke får svar når man sender dit?

 

Uansett så virker det nesten mot sin hensikt synes jeg.

 

Her er et eksempel.

Lenke til kommentar

Heisan,

 

Hyggelig å "endelig" se en diskusjon om dette, det har vi ventet på :)

 

Vi tar gjerne i mot forbedringsforslag og lytter naturligvis, selv om det ofte er forskjellige meninger. Uansett bedre med forslag enn ikke noe... Som dere skriver har erfaringssystemet noen fordeler og ulemper:

 

Sensur

Vi har valgt å heller fjerne useriøse erfaringer i ettertid enn å la det passere en sensur. Foreløpig er mindre enn 1% av innleggene fjernet, så de aller fleste er seriøse.

 

Nytte

Smaken er som baken og noen synes erfaringene er nyttige (det er derfor de legger de inn), mens andre ikke synes det. Derfor har vi gitt dere mulighet til å stemme på sidene om hvilke erfaringer dere mener er relevante. Mer funksjonalitet knyttet til dette vurderes. Er det noen erfaringer dere mener ikke er relevante så anbefaler vi å skru på ignorerings-filteret.

 

Kjøpt/ikke kjøpt

Vi har dessverre hørt rykter om at alle ikke kjøper alt av datautstyr hos oss og det er bakgrunnen for at man kan legge inn erfaringer uten å ha kjøpt produktet på Komplett.no :p Er ikke noe problem å låse dette slik at man kun kan legge inn erfaringer på produkter man har kjøpt hos oss, men da må dere love å ikke bruke flere kontoer eller å ha meninger om produkter handlet andre steder (eller kanskje bare love å kjøpe alt hos oss) :p

 

mer ?

Det kommer flere funksjoner knyttet til dette fremover, foreløpig er det faktisk over 2.500 erfaringer foreløpig. Keep it coming!

Lenke til kommentar
Penol skrev: 21/01/2005 : 14:24 

Har irritert meg over dette "erfaring"systemet jeg også. Sendte de en mail til ris/ros postkassa i forrige uke, har ikke fått noe svar. Mulig man ikke får svar når man sender dit?

Merkelig hvis du ikke har fått svar, har du sjekket spam-filteret ditt ?

 

Takker for tipset om erfaringen som ikke akkurat var en erfaring, skal få fikset det.

Lenke til kommentar

Bedre å tildele alle produktene sine et intern-nummer, som bare de som har kjøpt produktet får oppgitt, som da kreves for å kunne kommentere produktet.

 

Blir på en måte som et felles passord for hvert produkt som bare kjøperne får oppgitt i mailen eller ved leveranse.

 

Selvfølgelig, kan misbrukes det også, men ikke i like stor grad, siden noen må i første omgang kjøpe produktet ihvertfall 1 gang før de kan få passordet og spre passordet til andre i et slikt scenario.

 

 

Karma

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
Karmacom Skrev: 21/01/2005 : 14:39 

Bedre å tildele alle produktene sine et intern-nummer, som bare de som har kjøpt produktet får oppgitt, som da kreves for å kunne kommentere produktet.

 

Blir på en måte som et felles passord for hvert produkt som bare kjøperne får oppgitt i mailen eller ved leveranse.

 

Selvfølgelig, kan misbrukes det også, men ikke i like stor grad, siden noen må i første omgang kjøpe produktet ihvertfall 1 gang før de kan få passordet og spre passordet til andre i et slikt scenario.

Heisan,

 

Ikke noe problem å knytte dette opp til kontoen, det er fullt mulig med dagens system, men vi har altså foreløpig valgt å ikke gjøre det. Bakgrunnen er beskrevet ovenfor (noen kjøper datautstyr flere steder)...

Lenke til kommentar
Heisan,

 

Hyggelig å "endelig" se en diskusjon om dette, det har vi ventet på  :)

 

Vi tar gjerne i mot forbedringsforslag og lytter naturligvis, selv om det ofte er forskjellige meninger. Uansett bedre med forslag enn ikke noe... Som dere skriver har erfaringssystemet noen fordeler og ulemper:

 

Sensur

Vi har valgt å heller fjerne useriøse erfaringer i ettertid enn å la det passere en sensur. Foreløpig er mindre enn 1% av innleggene fjernet, så de aller fleste er seriøse.

 

Nytte

Smaken er som baken og noen synes erfaringene er nyttige (det er derfor de legger de inn), mens andre ikke synes det. Derfor har vi gitt dere mulighet til å stemme på sidene om hvilke erfaringer dere mener er relevante. Mer funksjonalitet knyttet til dette vurderes. Er det noen erfaringer dere mener ikke er relevante så anbefaler vi å skru på ignorerings-filteret.

 

Kjøpt/ikke kjøpt

Vi har dessverre hørt rykter om at alle ikke kjøper alt av datautstyr hos oss og det er bakgrunnen for at man kan legge inn erfaringer uten å ha kjøpt produktet  på Komplett.no :p Er ikke noe problem å låse dette slik at man kun kan legge inn erfaringer på produkter man har kjøpt hos oss, men da må dere love å ikke bruke flere kontoer eller å ha meninger om produkter handlet andre steder (eller kanskje bare love å kjøpe alt hos oss)  :p

 

mer ?

Det kommer flere funksjoner knyttet til dette fremover, foreløpig er det faktisk over 2.500 erfaringer foreløpig. Keep it coming!

Dere har ikke fjernet innleggene Penol kom med. Så dere er ikek veldig effektive. Men det er jo en grunn til at hw.no bruker sesnur, og det er jo at det funker, og for å unngå å opptre som en useriøs side. Men det vil ikke funke å kun anmelde produkter vi har kjøpt, siden mye kan kjøpe fra andre nettbutikker,

 

edit: Komplett var før meg :p

Endret av Mixel
Lenke til kommentar
Takker for tipset om erfaringen som ikke akkurat var en erfaring, skal få fikset det.

Har en mengde andre eksempel å komme med også, hadde nemlig ikke så mye å gjøre på en kveld å da ble jeg sittende å lete fram de "erfaringene" som irriterte meg mest. :D

Lenke til kommentar
Penol skrev: 21/01/2005 : 14:51 

Har en mengde andre eksempel å komme med også, hadde nemlig ikke så mye å gjøre på en kveld å da ble jeg sittende å lete fram de "erfaringene" som irriterte meg mest.

Send oss gjerne fler eksempler hvis du har ledig tid en annen kveld (på PM/mail) :)

Lenke til kommentar
Mixel skrev: 21/01/2005 : 14:45 

Dere har ikke fjernet innleggene Penol kom med. Så dere er ikek veldig effektive. Men det er jo en grunn til at hw.no bruker sesnur, og det er jo at det funker, og for å unngå å opptre som en useriøs side. Men det vil ikke funke å kun anmelde produkter vi har kjøpt, siden mye kan kjøpe fra andre nettbutikker,

Har ikke så mye med effektivitet å gjøre, mer at noen har fått fri i dag (ja, det hender noen får det) :)

 

Bakgrunnen for at vi har valgt å gjøre det slik foreløpig er som sagt at 99% av innleggene er seriøse og vi synes det er synd å legge mye jobb for den ene prosenten. I tillegg tror vi ikke at så mange lenger vekt på åpenbart "surr"...

Lenke til kommentar

Det var egentlig ikke ment som noen kritikk til dere Komplett, mer for å konstantere at useriøse fanboys ødelegger erfaringsbaser samme hvor det skal være.

 

Slik jeg tror de fleste oppfatter det, tror man at de som har lagt inn innleggene faktisk er verifiserte kjøpere av produktet, men det får bli opp til dere å velge.

 

En funksjon à la "report" her i forumet eller kanskje en script som ga en varsel til en "moderator" når et produkt hadde mindre enn 50% relevans etter 10 stemmer kunne kanskje vært en idé, det hele kommer vel an på hvor mye tid dere gidder å sette av til slikt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...